עבור לתוכן העמוד
Menu

סקר מגלה: ארה"ב עדיין תומכת בישראל, אך גם בפלסטינים

מחקר חדש מגלה כי חשיפה לפוסטים ברשתות החברתיות כמעט ולא משפיעה על עמדות הציבור האמריקאי • החוקרים: "התוצאות מעלות שאלות לגבי האפקטיביות של קמפיינים ויראליים ברשתות"

מוסר כפול: אזרחי ארה"ב עדיין תומכים בישראל, אך גם בפלסטינים | מחקר חדש של המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון (JCFA), שבדק את ההשפעה של מסרים ברשתות החברתיות על תפיסות ועמדות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מעלה כי דעת הקהל האמריקאית, שעדיין תומכת במידה רבה בישראל, תתמוך גם בדרישות הפלסטיניות לעצמאות. המחקר, שנערך בדצמבר 2024 בהובלת ד"ר יצחק מנסדורף ועו"ד תרצה שור, מעלה גם כי למרות ההשקעה העצומה של ישראל והפלסטינים במסרים ברשתות החברתיות, חשיפה למסרים מוטים מכל צד כמעט ולא משפיעה על עמדות הציבור האמריקאי.

על מנת לבחון את ההשפעה של מסרים מוטים על תפיסות ועמדות בקרב הציבור האמריקאי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, המחקר כלל כאלף משתתפים בגילאי 18-65 שנחשפו לשתי גרסאות של פוסטים כתובים – האחת עם הטיה פרו-ישראלית והשנייה עם הטיה פרו-פלסטינית. "להפתעתנו, ההבדלים בין הקבוצות היו זניחים, עם פערים של אחוזים בודדים בלבד", אומר ד"ר מנסדורף, ומדגים: "כאשר שאלנו את המשתתפים האם יש לגנות את מתקפת 7 באוקטובר באופן חד משמעי כפעולת טרור נגד ישראלים ויהודים, 63% מהמשתתפים שנחשפו לפוסט פרו-ישראלי הסכימו עם הטענה, ואילו בקבוצה המוטה לפלסטינים הייתה הסכמה של 61%. בשתי הקבוצות היה גם אחוז דומה (21%) של חוסר הסכמה".

יתרה מזאת, המחקר מצא כי בשתי הקבוצות, הפרו-ישראלית והפרו-פלסטינית, הייתה תמיכה נמוכה בחמאס (פחות מ-5%), אך תמיכה משמעותית יותר בפלסטינים שאינם משויכים לארגון הטרור (כ-20%). "התוצאות מראות שלאמריקאים יש עמדות מורכבות", מסבירה עו"ד שור. "הם תומכים בישראל, אך גם מביעים אהדה לפלסטינים שאינם מזוהים עם טרור. זה מסביר למה כל-כך הרבה אמריקאים מביעים תמיכה 'בשני הצדדים'". לפי ד"ר מנסדורף, הממצאים מעלים שאלות לגבי האפקטיביות של קמפיינים ויראליים ברשתות החברתיות, שמקדמים מסרים כתובים וויזואליים בהם מושקעים משאבים רבים משני הצדדים.

החוקרים מסכמים כי הממצאים החדשים מעידים כי עמדות הציבור בארה"ב מגובשות יחסית וקשות לשינוי באמצעות חשיפה לתקופה קצרה למסרים ברשתות החברתיות. "ייתכן שנדרשת חשיפה ממושכת או התערבות מוקדמת יותר כדי להשפיע על עמדות", אומר ד"ר מנסדורף, ומוסיף: "אנחנו מציעים לערוך בחינה מדעית אמפירית ארוכת טווח של האפקטיביות של קמפיינים ברשתות החברתיות, במקום להסתמך רק על מדדים כמו מספר צפיות או שיתופים". להערכתם, העברת מסרים בצורה כזו אכן יכולה להשפיע ולו על אחוז קטן באופן עקבי, "אך עד שאין לכך הוכחות סטטיסטיות, עלינו להתייחס לכוחה של המדיה החברתית בעירבון מוגבל", מסכמים החוקרים.

לקריאת המחקר המלא