עבור לתוכן העמוד
Menu

מתחם המנהרות החדש בנתנז : עמוק יותר, גדול מהצפוי

מכון מחקר בינ"ל ניתח את עבודות השטח באזור המתקן בנתנז לאחר הפיצוץ הגדול שהיה בו והשמיד ככל הנראה חלקים גדולים מן המתקן הישן • המשמעות: תקיפת המקום תהיה קשה הרבה יותר

מכון המחקר ISIS מפרסם מאמר המבוסס על ניתוח של תצלומי לווין חדשים של מתחם הכור הגרעיני בנתנז.

את הדו"ח כתבו דיוויד אולברייט, שרה בורקהרד וג'ון האנה  אנשי המכון המחקר והתוצאות שלו צריכות להדאיג את הנושאים ונותנים בווינה ואת מדינות האזור.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

לדברי מחברי הדו"ח, המתחם התת-קרקעי החדש של נתנז, הממוקם באזור ההררי מדרום לאתר הראשי להעשרת אורניום, צפוי לכלול אולמות הקבורים עמוק יותר מאתר העשרת האורניום פורדו, הנחשב לאתר החפור עמוק בתוך האדמה.

התקיפה על אבו דאבי: איתות לכל האזור

אולמות הצנטריפוגות הנמצאים מתחת לקרקע באתר נתנז הראשי, כל אחד מהם נמצא שמונה מטרים מתחת לפני הקרקע.

בהתחשב בגודלו של ההר, למתחם התת-קרקעי החדש יש גם פוטנציאל להיות גדול בהרבה בשטח מאשר מרכז הרכבת הצנטריפוגות של איראן (ICAC), המתקן העל-קרקעי באתר נתנז שנהרס ביולי 2020 ומיועד להחלפה במתקן תת קרקעי חדש.


הגודל הפוטנציאלי של המתחם התת-קרקעי מעלה שאלות לגבי היכולות שיספק המתחם החפור בנוסף למפעל חדש להרכבה צנטריפוגות מתקדם.  גורם מודיעיני מערבי הצהיר לאחרונה כי יש סיבה חזקה להאמין שמוקם מפעל העשרה באתר התת-קרקעי נתנז, וחזר על הטענה בשיחת המשך.  אנשי המכון לא הצליחו לאשר זאת באופן עצמאי, אבל מפעל קטן ומתקדם להעשרה בצנטריפוגות הוא ללא ספק האפשרות המדאיגה ביותר.

בהתחשב ברקורד של איראן בבניית מתקני גרעין חשאיים, קבלת בהירות רבה יותר מה בכוונת איראן לעשות באתר התת-קרקעי החדש של נתנז צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) וכל המדינות הנוגעות בדבר. אם איראן בונה מפעל העשרה ולא הכריזה עליו בפני סבא"א כאשר אישרה את הבנייה, זו תהיה הפרה חמורה של ההסכמים עליה איראן חתומה.

דילמת המגדלים בעזה של חמאס וישראל

בניית המתחם התת-קרקעי החדש הייתה בעדיפות איראנית, בעקבות החבלה ב-ICAC מתקן בנתנז.

עלי אכבר סאלחי, ראש ארגון לאנרגיה אטומית של איראן (AEOI) דאז הצהיר באפריל 2021: "אנחנו עובדים 24/7 כדי להעביר את כל האולמות הרגישים שלנו ללב ההר ליד נתנז". 2 עם זאת, 18 חודשים לאחר השמדת ה-ICAC המתקן החלופי נותר בטל. סאלחי אמר גם שהם מקווים שהאולמות "יהיו מוכנים בשנה הבאה כדי שנוכל להעביר את המתקנים האלה אליהם". עדיין לא ידוע אם האתר החדש יהיה מוכן לפעולה ב-2022.

המתקן הישן , היה בעלת יכולת להכיל אלפי צנטריפוגות מתקדמות בשנה. בעוד איראן ממתינה להשלמת המתחם התת-קרקעי החדש, היא תלויה כיום ביכולות אד-הוק של צנטריפוגות על-קרקעיות המוגבלות להרכבה של מאות צנטריפוגות מתקדמות בשנה. 3 מבחינת יכולת הרכבה מתקדמת של צנטריפוגות, ההשמדה של המתקן בנתנז,  החזירה משמעותית את תוכנית הצנטריפוגות של איראן לאחור וממשיכה לעשות זאת.

איראן לא סיפקה בפומבי מידע רב על המתחם החדש. עם זאת, גודלו ועומקו הפוטנציאליים מצביעים על כך שהמתחם החדש יכיל מתקן עם קיבולת לפחות דומה לשל המתקן הישן. למתקן חדש נדמה תהיה הגנה רבה יותר מאשר למתקן בפורדו.

לקריאת המאמר המלא.