עבור לתוכן העמוד
Menu

רוחאני מזהיר מפני 'תוצאה חמורה' אם ימשך אמברגו הנשק

הנשיא האיראני אמר את הדברים בישיבת הממשלה האחרונה והפנה אל מכתבו האחרון בנושא • באיראן מאיימים כי הסכם ה-JCPOA "ימות לנצח" אם האמגרבו ימשיך

נשיא איראן, חסן רוחאני הזהיר היום (רביעי) מפני "תוצאה חמורה" אם אמברגו הנשק יימשך מעבר לאוקטובר 2020 בהתאם להסכם JCOPA. "תוצאה כזו תהיה "כישלון היסטורי" עבור שאר החתומים על ה- JCPOA: סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ובריטניה", אמר רוחאני בישיבת הממשלה. "היום אמריקה מדברת על אמברגו הנשק. הם צריכים לדעת שזה חלק בלתי נפרד מה- JCPOA אם אמברגו הנשק יחזור תחת שם אחר או מנגנון כלשהו, התשובה שלנו תהיה מה שכתבתי בפסקה האחרונה של מכתבי", בהתייחס למכתב ששלח למנהיגי החתומים הנותרים ב JCPOA במאי 2019, אז החלה איראן להשעות את התחייבויותיה במסגרת העסקה

>

 

הוא המשיך ואמר: "המנהיגים יודעים היטב מה תהיה התשובה שלנו באותו היום. במכתבי למנהיגי מדינות 4 + 1, בפסקה האחרונה הדגשתי מה נעשה אם זה יקרה. הם יודעים זאת. הם יודעים מול איזו תוצאה חמורה הם יתמודדו ואיזה סוג של כישלון היסטורי יהיה להם אם הם יעשו את הדבר הלא נכון הזה [נותנים לאמברגו של הנשק להישאר בתוקף]. " אמברגו הנשק אמור להסתיים באוקטובר 2020 במסגרת ה- JCPOA והחלטה 2231 של מועצת הביטחון הנלוות אליו.

וכך כתב במכתבו: "איראן מוכנה להמשיך בהתייעצויות עם שאר המדינות החברות במפלגת ה- JCPOA בכל הרמות והיא תגיב בתקיפות ומיידי לכל פעולה חסרת אחריות, כמו למשל העלאת הנושא למועצת הביטחון של האו"ם או הטלת סנקציות נוספות".

רוחאני המשיך וכתב: "איראן משרטט כאן קו למדינות המפלגות את העסקה ולקהילה הבינלאומית. התחלנו את המשא ומתן עם רצון טוב והסכמנו את העסקה עם רצון טוב. יישמנו את העסקה עם רצון טוב ואפילו נתנו הזדמנויות למדינות הנותרות עם רצון טוב אחרי ארה"ב. כעת, הגיע הזמן שהמדינות שנותרו להוכיח את רצונם הטוב ולבצע צעדים רציניים ומעשיים כדי להחזיק את ה- JCPOA בחיים". "חלון הדיפלומטיה לא יישאר פתוח זמן רב וארה"ב והגורמים הנותרים לעסקה יהיו אחראים לכל כישלון של ה- JCPOA ותוצאותיו".

ב-4 למאי פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי דוברים באיראן הזהירו מפני "ההשלכות החמורות" הצפויות אם תחליט מועצת הביטחון להאריך את אמברגו הנשק המוטל על איראן. החשש האיראני מפני מהלך כזה בא בעקבות מאמצים שמנהלת לאחרונה ארצות הברית, חברה קבועה במועצת הביטחון, להאריך את תוקף האמברגו שאמור להיות מוסר באוקטובר הקרוב כחלק מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. המאבק בין ארצות הברית לבין איראן ממשיך להתנהל במספר זירות במקביל – ממימי המפרץ הפרסי ועיראק ועד מסדרונות האו"ם ומתנהל במקביל למאבקן של שתי המדינות בנגיף הקורונה.

 

הקורונה במזה”ת: חשש לקריסת הלירה הטורקית; שר האוצר הסעודי: להערך לגרוע מכל

כחלק מיישום הסכם הגרעין אשרה מועצת הביטחון פה אחד את החלטה 2231 במסגרתה נקבע, כי המועצה תסיר את הסנקציות של האו"ם מעל איראן ברגע שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תעביר למועצת הביטחון דו"ח המאשר כי איראן יישמה את חלקה כמתחייב ממנה בכל הקשור ליישום הסכם הגרעין. בהחלטה נקבע כי עד 18 באוקטובר 2020 תאסר אספקת וייצוא נשק כבד לאיראן וממנה. האיסור על משלוחי טילים ימשך עד 2023.

איראן ציינה את “יום המפרץ הפרסי” בצל המתיחות עם ארה”ב

ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, הזהיר הסכם הגרעין "הרעוע" שנחתם בין איראן לבין המעצמות עשוי "למות לעד" אם יוארך הסעיף הנוגע להסרת האמברגו על מכירות נשק לאיראן המוזכר בהחלטה מועצת הביטחון 2231 מיולי 2015, שאמצה את הסכם הגרעין והפוקע באוקטובר. שמח'אני הוסיף כי "וירוס הסנקציות" הוא מנגנון ההישרדות של ארצות כדי להתמודד עם ההגמוניה המתפוגגת שלה ותהה באיזה צד נצבת אירופה – האם היא מעוניינת לשמור על כבודה ולתמוך במולטילטרליזם או להשלים אם ההשפלה החוזרת ונשנית (מצד ארה"ב) ולתמוך באונילטרליזם[1]. נציגה הקבוע של איראן באו"ם מג'יד תח'ת, אמר (29 אפריל) כי ארה"ב נוהגת כאילו היא עדין חתומה על ההסכם.

 

[1][1] https://twitter.com/alishamkhani_ir/status/1256733018057826311

 

 

סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבוקוב (Sergei Ryabkov) אמר (30 אפריל) כי מבחינת רוסיה הנושא הסרת אמברגו הנשק מעל איראן הפוקע באוקטובר הקרוב "סגור" כפי שנקבע בהחלטת מועצת הביטחון 2231. ריבוקוב אמר כי על ארצות הברית לשוב תחילה למסגרת ההסכם בטרם תיזום מהלכים להארכת אמברגו הנשק. יוזכר, כי איראן חתמה על חוזים לאספקת מערכות הגנה אווירית מסוג 300 – S עוד בטרם אומצה החלטה 2231 והיא מתכננת לרכוש מרוסיה מערכות נשק נוספות – בעיקר מטוסי קרב – לאחר פקיעת האמברגו באוקטובר הקרוב.

 

משבר הקורונה: עבאס ביקש להעלאות שכר בחשאי – הרחוב הפלסטיני קיפל אותו

קודם לכן מתח שמח'אני ביקורת נוקבת על החלטת ממשלת גרמניה להכליל את ארגון חזבאללה הלבנוני ברשימת ארגוני הטרור. לדבריו, "מוכרי הנשק הכימי למשטרו של צדאם חסין הפכו לאבירי זכויות האדם. נוכח החשש מפני חבריהם הורגי הילדים (רומז לישראל) הם מכנים את חזבאללה טרוריסטים (הם שוכחים) כי ארגון המדינה האסלאמית לא הגיע לשערי אירופה בזכות ארגוני ההתנגדות (ובהם חזבאללה) בסוריה. עתה, הוסרו המסכות מעל פני תומכי הטרור" .

)תסנים : שביעות רצון של ישראל ודעא"ש מהחלטת גרמניה )
)תסנים : שביעות רצון של ישראל ודעא"ש מהחלטת גרמניה )

דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, הזהיר כי הצלחת ארצות הברית להאריך את הסנקציות ודבקותה במדיניות של הפעלת לחצים להשגת יעדי ישפיעו לשלילה לא רק על הסכם הגרעין אלא גם על ביטחונו ועל יציבותו של האזור כולו. רביעי הוסיף, כי החלטה זו גם תפגום באמינותם ובתקפותם של הסכמים בינלאומיים אחרים וכי איראן העבירה לארצות הברית מסר חד וברור שצעד כזה אינו משרת ואינו מקובל על המדינות החותמות על הסכם הגרעין ורק מעיד על "מדיניותה הביריונית של ארה"ב" המנצלת הסכמים בינ"ל לטובתה. הוא הוסיף, כי איראן תקיים התייעצויות בנדון עם המדינות החותמות על ההסכם.

דוברים רשמיים הוספים באיראן מתחו ביקורת על החלטת ממשלת גרמניה. דובר משה"ח האיראני, עבאס מוסוי, דובר מועצת שומרי החוקה, עבאס עלי כדח'דאאי וסגן דובר הפרלמנט תקפו בחריפות את ההחלטה והזהירו מפני השלכותיה.

בינתיים, מסר דובר הארגון של הועדה לאנרגיה אטומית באיראן, כמאלונדי, כי לקראת סוף אפריל העבירה רוסיה לאיראן בשתי טיסות 38 טון דלק גרעיני ברמת העשרה של 4.5 אחוז להפעלת הכור בבושהר. ביולי 2019 הודיעה איראן, כי חצתה את רף ההעשרה של 3.67 אחוז המותר לה על פי הסכם הגרעין לאור חוסר יכולתן של מדינות אירופה למנף את הסכם הגרעין לשיפור המצב הכלכלי באיראן וכישלונן להסיר את הסנקציות מעל איראן ומתכננת להעשיר ל20 אחוז. לאחר מכן דווחה כי לא חרגה מעבר לרמת העשרה של 4.5 אחוז המשמשת לצורך דלק גרעיני לכורי בבושהר. כמאלונדי, אמר כי מאז פרוץ מגפת הקורונה מרכזי הרדיוגרפיה במדינה ספקו סיוע מסביב לשעון לסקטור הרפואי ואיראן אף קבלה מסבא"א ציוד דיאגנוסטיקה לזיהוי נגיף הקורונה.