עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר הקורונה: עבאס ביקש להעלאות שכר בחשאי – הרחוב הפלסטיני קיפל אותו

מחמוד עבאס נאלץ לבטל שתי החלטות הקשורות להעלאות שכר של בכירי הרש"פ בעקבות מחאה ברחוב הפלסטיני וברשתות החברתיות • גוברת הביקורת ברחוב הפלסטיני על ההתנהלות הכספית של הרש"פ במשבר הקורונה

מגיפת הקורונה הפוקדת את שטחי הגדה והמשבר הכלכלי הקשה אינם מעניינים את הרש"פ אשר ממשיכה במעשי השחיתות שלה. אמש נאלץ יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להתקפל ולבטל החלטות הקשורות לחוקי השכר והפנסיה של בכירי הרש"פ בעקבות מחאת הרחוב הפלסטיני והתקפה חסרת תקדים על הרש"פ ברשתות החברתיות.

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתייה, הודיע בשעת לילה מאוחרת על החלטתו של יו"ר הרש"פ לבטל את השינויים שנעשו ב-2 חוקים: בחוק המגדיל את שכרם של חברי המועצה המחוקקת הפלסטינית(פרלמנט), המושלים וכל מי שהוא בדרגת שר, ובחוק הפנסיה הכללי של השרים המגדיל את שכרם לאחר שיצאו לגימלאות בכ-3,000 ש"ח.
גם אגודות פלסטיניות שונות ובראשן אגודת עורכי הדין ו"המטה העצמאי לזכויות האדם" פנו ליו"ר הרש"פ ולראש הממשלה הפלסטיני בדרישה לשנות את ההחלטות בגלל המצב הכלכלי הקשה ומשבר הקורונה.

הקורונה במזה"ת: חשש לקריסת הלירה הטורקית; שר האוצר הסעודי: להערך לגרוע מכל

לזעם הפלסטיני התווספו דבריו של ראש הממשלה א-שתייה אשר הודיע כי ימליץ למחמוד עבאס לקבל החלטה שלפיה כל פקיד ברש"פ יתרום שכר של 2 ימי עבודה כדי להשתתף במאמץ הכללי למלחמה בקורונה.

בקיץ 2019, בתקופת ממשלתו של ראמי חמדאללה, נחשפה ההעלאה החריגה שאישר יו"ר הרש"פ בשכרם של ראש הממשלה והשרים. ההחלטה עוררה סערה גדולה ברחוב הפלסטיני, מחמוד עבאס התנער מהאחריות, אך הורה לשרים להשיב את תוספות השכר שקיבלו.

 

 

 

 

נראה כי דפוס הפעולה הוא שהרש"פ פועלת בחשאי כדי להגדיל את שכר בכיריה באישור יו"ר הרש"פ שמעוניין לדאוג למקורביו הנאמנים שמגינים עליו באמצעי התקשורת, ברגע שנחשף הדבר, מתנער מחמוד עבאס מהאחריות למעשים ומציג את עצמו כמי שמבטל את ההחלטות שהוא זה שאישר אותן מלכתחילה.

רבים ברחוב הפלסטיני דורשים שבכירי הרש"פ הם שיתנו דוגמא אישית ויודיעו על קיצוץ בשכרם הגבוה לפני שהם דורשים מהפקידים במגזר הציבורי לעשות זאת.

הרש"פ הקימה קרן סיוע לתרומות מהמגזר הפרטי הנקראת "ווקפת עיז" כדי לסייע לה בפתרון המשבר הכלכלי שנוצר, אולם ההיענות לה היא מעטה. בנוסף אנשי עסקים פלסטינים רבים זכו להקלות בתשלום מסים ולהלוואות בתנאים נוחים מבכירים ברש"פ, אנשי העסקים מוניב ובשאר אלמצרי הודיעו כי יתרמו מיליון דולר לקרן, אך עד כה נאסף סכום של כמה מיליונים מעטים.
ברחוב הפלסטיני יש גם ביקורת על כך שבעוד הרש"פ מודיעה על בעיות פיננסיות קשות בגלל משבר הקורונה היא לא משתמשת בכספים הרבים שיש בקרנות של אש"פ,למשל ב"קרן הלאומית" או ב"קרן ההשקעות" וכי זהו הזמן להשתמש בסכומי העתק שיש בקרנות האלה.

 

איראן ציינה את "יום המפרץ הפרסי" בצל המתיחות עם ארה"ב

ההחלטות הפיננסיות של הרש"פ במהלך משבר הקורונה מתקבלות במעגל מצומצם של מקורבים ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולראש הממשלה א-שתייה ללא התיעצויות עם נציגי החברה הפלסטינית דבר שמעורר ביקורת רבה כי "החתול שומר על השמנת" ודואג רק לעצמו.

החשש גובר ברחוב הפלסטיני לגבי העתיד לאור התמשכות מגיפת הקורונה, האבטלה הגוברת והעוני. לא ברור האם הרש"פ תוכל לשלם את המשכורות המלאות לעשרות אלפי פקידיה ואנשי כוחות הביטחון שלה, האם ישולמו משכורות חלקיות ומה יהיה אחוז הקיצוץ, הרש"פ טוענת כי היא במשבר כספי גם נוכח העובדה שממשלת ישראל ביטלה, נכון לעכשיו, את ההחלטה להעביר מקדמה בסך 500 מיליון ש"ח לרש"פ וזאת בגלל ההסתה של בכירי הרש"פ נגד ישראל כי היא מפיצה בשטחי הגדה את נגיף הקורונה.
דבר אחד ברור, הרחוב הפלסטיני סובל מהמשבר הכלכלי שנוצר אך בכירי הרש"פ נהנים ממשכורות גבוהות וממשיכים לדאוג לשכרם.