עבור לתוכן העמוד
Menu

מצעד איראני בחסות עיראקית

כוחות המילציות השיעיות ציינו 7 שנות לחימה בדעא"ש בנוכחות ראש ממשלת עיראק

מפגן כוח מרשים של המיליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן בעיראק במהלך סופ"ש. אלפי חמושים ערכו בשבת מצעד לוחמים, ציוד צבאי כולל טנקים ומשגרי רקטות.

באופן סימלי או לא, האירוע נערך בבסיס צבא ארה"ב לשעבר, במחוז דיאלה שממזרח לבגדאד, סמוך לגבול איראן, לציון שבע שנים מאז הקמתו של האשד א-שאעבי כדי להילחם בדאעש.

ראש הממשלה מוסטפא אל-קדמי, עמד לצד מפקדי המיליציה, וצפה במאות כלי רכב משוריינים חולפים על פני שלטים לזכרו של אבו מהדי אל-מוהנדיס, שחוסל בינואר 2020 ביחד עם מפקד כח אל קודס האירני, קאסם סולימאני.

חשש בארה”ב וישראל – המל”טים האיראנים סכנה לאזור

"אני מעריך את הקורבנות שלכם ואת הקורבנות של הכוחות המזוינים העירקיים", אמר קדמי, אך הוא הזהיר מפני "מרד" בשורות הצבא.

שעות לפני המצעד, שלושה מזל"טים עמוסי חומר נפץ, פנו לעיר אירביל בצפון כורדיסטאן העירקית. שני מזל"טים פגעו בבית, ואילו המטענים על השלישי לא הצליחו להתפוצץ. ארה"ב גינתה את ההתקפה, שלדבריה הייתה "הפרה מובהקת של הריבונות העירקית".

יעדי ארה"ב בעירק ספגו התקפות חוזרות ונשנות של האשד א-שאעבי בחודשים האחרונים, אך השימוש במזל"טים הוא חדש יחסית. מאז תחילת השנה התרחשו 43 התקפות נגד אינטרסים אמריקאים בעירק, שם 2,500 חיילים אמריקאים נפרסים כחלק מקואליציה בינלאומית למלחמה בדאעש.

ה- PMF הוקם כארגון גג על ידי עיראק בלחץ ובאחיזה איראנית שנועד להוות זרועה של איראן ללחימה בדעאש בעיראק ובסוריה. הכוח הנ"ל מחומש היטב על ידי איראן ומאומן על ידי מפקדים איראנים וחיזבאללה הלבנוני.

ל-PMF, כוח הצבאי, פוליטי וכלכלי רב וכן במספר מוסדות שלטון בעיראק.

פלגים אלה מואשמים גם בהריגת מפגינים שיצאו לרחובות בסוף 2019 בדרישה להסיר את האליטה השלטת בעירק. הקבוצות מכחישות מעורבות בהרג פעילים.

קדימי ניסה לפזר את המילציות ולהכפיף אותם לצבא עיראק, אך ללא הצלחה.