עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בארה"ב וישראל – המל"טים האיראנים סכנה לאזור

ארה"ב מודאגת מההתקפות על חייליה בעיראק באמצעות מל"טים מתוצרת איראן וחיל האוויר האמריקני תקף בסיסים של המליציות השיעיות שמהן שוגרו המל"טים האלה כדי להעביר מסר אזהרה לאיראן • ארה"ב וישראל הקימו צוות משותף להתמודד עם בעיית המל"טים והטילים הבליסטיים של איראן • ישראל חוששת מהעברתם לארגוני הטרור ברצועת עזה

כמה שעות לאחר שמפקד "משמרות המהפכה" של איראן הגנרל חוסיין סלאמי התפאר כי ברשות ארצו מל"טים שיכולים לטוס למרחק של 7,000 ק"מ ולנחות בכל מקום, תקפו מטוסי ארה"ב ב-27 ביוני שני יעדים של המליציות השיעיות הפרו איראניות בגבול סוריה-עיראק.

 

ארגוני זכויות אדם מסרו כי 5 לוחמי מליציות נהרגו ועוד כמה נפצעו. סוכנות הידיעות הסורית הרשמית דיווחה שילד נהרג ועוד 3 אנשים נפצעו.

בתגובה נורו אמש מספר רקטות לעבר בסיס צבאי בשדה נפט באזור דיר א-זור בסוריה שבו מוצבים חיילים אמריקנים, לא היו נפגעים וצבא ארה"ב השיב אש לעבר מקורות הירי.

גורמים בפנטגון מסרו כי המתקנים שהותקפו שייכים למליציות "גדודי חזבאללה" ו"סייד א-שוהדאא'" הפרו איראניות בעקבות שורה של התקפות מל"טים על מתקנים של הצבא האמריקני וכוחות הקואליציה הבינלאומית בעיראק, מאז חודש אפריל הם ביצעו לפחות חמש תקיפות.

גם בתקופת ממשל ביידן, למרות המו"מ עם איראן על חזרה להסכם הגרעין, ממשיכות המליציות הפרו איראניות בהתקפות על מתקני הצבא האמריקני בעיראק במגמה להביא לסילוקו מהמדינה. זוהי המטרה האיראנית כנקמה על חיסולם של הגנרל קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס בידי ארה"ב.

את המערכה נגד ארה"ב באמצעות המליציות השיעיות מוביל עכשיו הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" של איראן.

זוהי התקיפה השנייה של ממשל ביידן בסוריה, התקיפה הקודמת הייתה בחודש פברואר בעקבות שורה של תקיפות נגד יעדים אמריקנים בעיראק.

הפנטגון מסר בהודעה רשמית: " כפי שהופגן בתקיפות הערב, הנשיא ביידן הבהיר כי יפעל כדי להגן על הכוחות האמריקנים".

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן אמר בתגובה על התקיפה האמריקנית: "נקטנו פעולה הכרחית, הולמת ומכוונת שנועדה להקטין את הסכנה להסלמה וגם לשלוח מסר הרתעה ברור וחד משמעי".

המל"טים מתוצרת איראן מדאיגים מאוד את ארה"ב ואת ישראל. התעניינות האמריקנית-ישראלית החלה לאחר ההתקפה המיוחסת למורדים החות'ים בטילים בליסטים ומל"טים ממולכדים על מתקני הנפט של חברת "ארמקו" באל-בוקייק שבסעודיה ב-14 בספטמבר 2019, למל"טים שטסו מרחק רב של מאות ק"מ היו פגיעות מדוייקות במטרות והן גרמו לנזק רב.

סעודיה מסרה כי במהלך המלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן שוגרו לעבר שטחה כמה מאות מל"טים ממולכדים.

גם לארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי יש מל"טים שהם סוג של שילוב של פיתוח עצמי ושימוש בטכנולוגיה איראנית.

במהלך מבצע "שומר החומות" עשה ארגון חמאס שימוש במל"טים מסוג "שהאב" ורחפנים ממולכדים מתאבדים המתרסקים על המטרות, אך צה"ל היה ערוך והצליח לירט אותם, ב-18 במאי השנה, תוך כדי המלחמה ברצועת עזה, המריא מל"ט איראני חמוש משטח סוריה וניסה לחדור לישראל לבצע פיגוע אך הוא יורט על ידי חיל האוויר.

בצה"ל חוששים שארגוני הטרור ברצועת עזה יקבלו מאיראן את המל"טים שבשימוש המליציות השיעיות בעיראק והמורדים החות'ים בתימן שיש להם יכולות טיסה ותקיפה גבוהות.

ההערכה בצה"ל היא כי בכל עימות צבאי עתידי עם השלוחות של איראן במזרח התיכון יהיה ניסיון לתקוף יעדים אסטרטגיים בישראל באמצעות נחילים של מאות מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן כפי שהמורדים החות'ים בתימן תוקפים באמצעותם מטרות אסטרטגיות בסעודיה.

תיאום אמריקני ישראלי

בסוף חודש אפריל השנה הציע ג'ייק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי של ממשל ביידן למקבילו הישראלי, מאיר בן שבת, שיתוף פעולה בנושא סכנת המל"טים האיראניים והטילים הבליסטיים. סוכם על הקמת קבוצת עבודה משותפת בנושא והיא התכנסה לפני כחודש, בראש הצוות הישראלי עומד ראובן עזר, סגן היועץ לביטחון לאומי, ובראש הצוות האמריקני עומד ברט מקגרק, מחזיק תיק המזרח התיכון בבית הלבן.

ישראל הציעה בפגישה לכלול בשיתוף הפעולה עם ארה"ב וישראל גם מדינות ערביות שמתמודדות עם סכנת המל"טים כמו סעודיה למשל.

כמו כן הציע הצוות הישראלי להקים "אזור אסור לטיסה" (NO FLYING ZONE) בשמי המזה"ת עבור מל"טים איראניים, כל מל"ט שיטוס באזור הזה יופל.

ארה"ב מודאגת מכך שאיראן מציידת את שלוחותיה במזרח התיכון בטילי שיוט ומל"טים מדוייקים, אמצעי לחימה כאלה הועברו מאיראן למורדים החות'ים בתימן ולמליציות השיעיות בעיראק.

המורדים החות'ים טוענים כי הם מייצרים בעצמם את המל"טים, אך המידע המודיעיני שבידי ישראל וארה"ב מצביע על כך שמדובר בטכנולוגיה איראנית וכי קצינים של "משמרות המהפכה" שוהים בתימן ומסייעים בייצור והפעלת הטילים הבליסטיים והמל"טים המדוייקים.

סכנת הטילים הבליסטים

דו”ח של הפנטגון קובע כי לאיראן יש 3 אלפים טילים בליסטיים מדויקים לטווחים שונים. הטילים האלה מאיימים על ארה”ב ובנות בריתה.

הטילים האלה מהווים איום ישיר על הבסיסים האמריקנים במפרץ ועל בסיסי צבא ומתקנים אסטרטגיים בישראל.

הגנרל קנת’ מקנזי, מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארה”ב  אמר בתחילת חודש מאי  כי  "הטילים  הבליסטיים הם הסכנה הגדולה ביותר מצד איראן”, הוא הוסיף: “איראן השיגה ב-5 עד 7 השנים האחרונות התקדמות ניכרת ואיכותית בעניין הטילים הבליסטיים והגדלת מספרם, הטילים שלה הפכו למדוייקים יותר, דבר שמעורר דאגה גדולה”.

טיל איראני משוגר
טיל איראני משוגר

הגנרל מקנזי הדגיש כי  האמריקנים זקוקים לזמן נוסף כדי להעריך את יכולות הטילים המדויקים באיראן.

ישראל מודאגת מאוד מארסנל הטילים הבליסטיים המדוייקים באיראן, מפרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה וגם מארגון חמאס ברצועת עזה שהחל אף הוא לדייק את הרקטות שברשותו.

על פי גורמי ביטחון בישראל, ארגון חמאס מחפש כל העת דרכים להתגבר על מערכת “כיפת ברזל” והוא עוסק בהברחת ערכות דיוק טילים מאיראן לרצועת עזה.

סכנת הגרעין האיראני היא סכנה קיומית למדינת ישראל, אבל בצד המאמץ הישראלי למנוע מאיראן להצטייד בנשק גרעיני, הדרג המדיני והביטחוני הבכיר בישראל חייב גם לטפל באיום האסטרטגי על ישראל באמצעות פרויקט הטילים המדויקים של איראן שאותו היא מייצאת לשלוחותיה השונות.

נושא הטילים בליסטיים איננו כלול בשיחות בוינה על החזרה להסכם הגרעין, האיראנים מסרבים לדון בנושא ולכן חשוב שישראל הגיעה להבנות עם ממשל ביידן בנושא והקימה עמו צוות עבודה משותף.

אולם, להערכת גורמים מדיניים בכירים, ממשל ביידן איננו מתכוון לנקוט כרגע שום מהלכים צבאיים כדי להתמודד עם סכנת הטילים הבליסטיים שבידי איראן ושלוחותיה. מאמצי הממשל להביא להפסקת המלחמה בתימן נכשלו והמורדים החות’ים ממשיכים בתקיפת סעודיה בטילים בליסטיים ובמל”טים.

כפי שהדברים נראים כעת, הממשלה החדשה בישראל תידרש לטפל בעצמה באיום הטילים המדויקים שבידי חזבאללה וברקטות המדוייקות שבידי חמאס ולהנחית  מכת מנע מקדימה על האתרים שבהן מתבצעת פעילות הדיוק של הטילים והרקטות בלבנון וברצועת עזה.