עבור לתוכן העמוד
Menu

מותו של חג'אזי וההשפעה על הזירה הלבנונית

כח קדס וחזבאללה נצבים בפני אתגרים חדשים בזירה הפנימית והאזורית בעקבות מותו של האחראי על פרויקט דיוק הטילים בלבנון וסוריה • נצראללה יצטרך לשנס פעם נוספת את מותניו

ב-18 אפריל מת, באופן פתאומי, סגן מפקד כח קדס  של משמרות המהפכה – מחמד חסין זאדה חג'אזי . סוכנות הידיעות של משמרות המהפכה דיווחה, כי "החלל" מת כתוצאה "מסיבוכים בשל מחלת לב"[1] שמקורה בחשיפה של חג'אזי לכימיקלים במהלך מלחמת עיראק-איראן.

 

מחמד רצ'א פלאח זאדה ( אבו באקר)  , (Brig Gen Mohammad Reza Fallahzadeh) לשעבר מתאם הפעולות בכוח קדס, מונה על ידי מפקד משה"מ חסין סלאמי  לסגן החדש במקום חג'אזי. המינוי אושר על ידי מנהיג איראן ח'אמנהאי.

 (סגן מפקד כח קדס ומנהיג איראן[2])
(סגן מפקד כח קדס ומנהיג איראן[2])

חג'אזי מילא במהלך הקריירה שלו שורת תפקידים מרכזיים במשמרות המהפכה והיה מקורב מאד למנהיג איראן, ח'אמנהאי. בהודעה שפרסם  כתב ח'אמנהאי כי לחג'אזי "היו תחומי אחריות רבים, חשובים ובעלי השפעה רבה במשמרות המהפכה אותם בצע בהצלחה ובכבוד". מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, שגר מכתב תנחומים למנהיג איראן בעקבות מותו של "המנהיג הג'האדי הדגול… שהגיע לשיאו בכל עת שציר ההתנגדות היה זקוק לנוכחותו המבורכת…הוא היה גם שותף לדרך, חבר, תומך ונאמן לדרכו של החלל קאסם סלימאני, במיוחד בשנים האחרונות הקשות והגורליות עבור הלבנונים, האזור וההתנגדות"[3].

 

הסכנה: פרויקט הטילים המדויקים של איראן

 

מפקד משה"מ, חסין סלאמי, המליץ (18 אפריל) לישראל לא לעלוץ נוכח מותו של חג'אזי "אנו חדורי שנאה על השמחה בישראל ואומרים לה זוהי שמחה קצרת מועד…ישראל תעלם נוכח מה שעוללה לפלסטינים וסילוקם מאדמתם. אל תשמחו, אנו נמשיך בדרך, איש אינו נוטש את החזית". סלאמי הוסיף, כי חג'אזי יצא ללבנון להשלים את החלקים החסרים בתשבץ התעצמות חזבאללה כך שיוכל להתמודד ולהביס את הציוניים ולהכשיר את הקרקע לסילוקם ולכן אף היה ברשימת החיסול שלהם. הוא שבח את תפקידו של חג'אזי בכינון חזית ההתנגדות נגד ישראל במזרח הים התיכון בכלל ואת פעילותו בלבנון בפרט כמו גם  את תפקידו הקריטי בשימור יציבותה הפנימית של איראן עת כיהן כמפקד הבסיג' – זרוע המתנדבים של משה"מ – ועת מלחמתו במתנגדי המשטר[4]

 

פרוייקט הדגל – דיוק הטילים של חזבאללה בלבנון

מיניו של חג'אזי לסגן מפקד כח אלקדס ב-20 ינואר 2020, לאחר חיסולו של קאסם סלימאני, העיד על האמון הרב לו זכה מצד המנהיג, הממסד הדתי באיראן, מפקדי משה"מ ובכירי חזבאללה הלבנוני.

בשנים האחרונות ובמסגרת תפקידו כמפקד גיס לבנון של משמרות המהפכה – האמון על הקשר בין משה"מ לחזבאללה – היה חג'אזי מעורב באופן אישי ועמוק בפרויקט דיוק הטילים של חזבאללה – פרויקט הדגל האיראני בזירה הלבנונית ובמידה רבה גם בתימן, המהווה שדה ניסויים מבצעי לפרויקט זה. יודגש, כי אחרי מות עמאד מע'ניה (2008) נהל חג'אזי את פעילותו בתחום הדיוק  ישירות מול נצראללה והוביל למעשה את הפרויקט בסוריה ובלבנון.

 חג'אזי פעל גם בזירה הלבנונית במהלך שנות ה-90 ונראה, כי הייתה לו הכרות עמוקה עם זירה זו, מאפייניה וגורמים הכח הפועלים בה . דברי ההספד של נצראללה לאחר מותו יותר מרומזים על חלקו ומעורבותו בתיאום פעילות האיראנית בלבנון וממנה לאורך השנים  ובעיקר  ייסוד ומיסוד מערך האש של חזבאללה – וביתר שאת לאחרונה בפרויקט  הדגל של דיוק הטילים.

 

חג'אזי שימש כמפקד גיס לבנון של כח קדס ובמסגרת תפקידו זה עסק באינטנסיביות רבה בפרויקט דיוק הטילים בלבנון ובסוריה והיה שותף להחלטה להקים מפעל לדיוק טילים על אדמת סוריה ולבנון[5]. זאת, בעקבות הפעילות הרציפה של צה"ל לסיכול העברת טילים מדויקים לסוריה ולבנון. אתר "אלמנאר" צטט את התקשורת הישראלית לפיה חג'אזי היה גם מעורב בפיצוץ בנין AMIA השייך לקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994[6], מעורבות שטרם הובהרה.

 

קריירה ארוכה של דיכוי המחאה מבית

לחג'אזי הייתה קריירה ארוכה ומגוונת במשמרות המהפכה של איראן. הוא נולד ב-1956 באצפהאן והצטרף למשמרות המהפכה זמן קצר לאחד ייסודם. לאחר המהפכה נטל חלק בדיכוי המרידות הכורדיות במחוזות כרדסתאן ומערב אזרבאיג'אן. חג'אזי לחם ונפצע במלחמת עיראק- איראן (1980-1988) והיה שותף מרכזי בדיכוי המחאה העממית לאחר הבחירות לנשיאות ב-2009.  הוא החזיק בתואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת טהראן ותואר דוקטור בניהול אסטרטגי מה- Supreme National Defense University בטהראן.

הסכנה: פרויקט הטילים המדויקים של איראן

הבולטים שבין התפקידים שמלא חג'אזי באיראן :

  • מפקד כוחות הבסיג' (1998)- זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה
  • מפקד הכוחות המשולבים של משה"מ (2007)
  • סגן מפקד משה"מ (מאי 2008)
  • מפקד בסיס ת'ראללה של משה"מ בטהראן (יולי 2008)
  • סגן מפקד רמטכ"ל הכוחות המשותפים לענייני לוגיסטיקה ומחקר תעשייתי (אוק' -2014-2009)
  • מפקד גיס לבנון של משה"מ
  • סגן מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה (2020)

 

"כיכב" ברשימות הסנקציות של המערב

חג'אזי היה "מסומן" ברשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקני (Specially Designated  National (SDN) list) על חלקו בפעילות משה"מ  להשגת יכולות גרעיניות ותמיכה בטרור (בין היתר קשרים עם הטליבן) וקשרים עם בנקים איראנים המעורבים במימון פעילויות אלה[7].

חג'אזי היה נתון גם תחת סנקציות של האיחוד האירופי (2011) בשל חלקו בדיכוי "המהפכה הירוקה" לאחר הבחירות לנשיאות ב-2009 בתוקף תפקידו כמפקד בסיס ת'ראללה של משה"מ בטהראן.

במסגרת תפקידו שגר מכתב לשר הבריאות האוזר לפרסם כל מידע רפואי על הפצועים והמאושפזים במהלך הדיכוי כדי לצמצם את המידע על היקפי הנפגעים ושיטות הפעולה[8]. בנוסף הוא היה תחת סנקציות פיננסיות בריטיות בשל מעורבותו בדיכוי המחאה וגורמי אופוזיציה[9] וברשימת הסנקציות של האו"ם[10].

 

השפעות  מותו על הזירה הלבנונית

בסיכומו של דבר,  מותו של חג'אזי,  לו הייתה הכרות עמוקה וארוכת שנים עם פעילות כח קדס בכלל ופעילות הכוח בזירה הלבנונית מהווה, לאחר הסתלקות קאסם סלימאני, מכה נוספת לכח זה לאחר הסתלקותו של עוד "מומחה" \ "מוקד ידע", בעל הכרות אינטימית עם הזירה הלבנונית ועם גורמי הכוח הפועלים בה.

משה"מ סובל לפיכך ממחסור במומחים לזירה הלבנונית, שכן קאא'ני , מפקד כח קדס והסגן החדש, מחמד רצ'א פלאח זאדה , אינם בקיאים היטב בזירה זו. קא'אני התמקד טרם מינויו בפעילות באזור הגבול המזרחי של איראן (אפגניסטן, פקיסטאן) ובעיראק ואילו, סגנו החדש שמש מפקד דיוויזיית  33 (מהדי), דיוויזיה 19 (פג'ר), וכן מפקד משה"מ במחוזות יזד, אצפהאן ופארס וכן מפקד יחידת הבינוי כרבלאא'[11].

 

יצוין עם זאת, כי לפלאח-זאדה יש הכרות מסוימת עם הזירה הסורית – ב-2016 נפצע פלאח-זאדה באזור חלב במהלך "הגנה על המקומות הקדושים", עת שמש יועץ בסוריה  ויתכן כי יש לו הכרות חלקית עם הפעילות  בזירה זו[12]. בנוסף, דווח כי פלאח-זאדה נכח גם בשיחות השלום על עתיד סוריה באסתנה (Astana), קזחסטן בתור יועץ צבאי בכיר[13].

(בתמונה: האיתאאללה מחמד תקי מצבאח-יזדי  מבקר בבית חולים את פלאח זאדה, גם האיתאללה מדרסי בקר אותו[14].)
(בתמונה: האיתאאללה מחמד תקי מצבאח-יזדי  מבקר בבית חולים את פלאח זאדה, גם האיתאללה מדרסי בקר אותו[14].)

נוכח התפתחויות אלה בצמרת כח קדס בכל הקשור לזירה הסורית-לבנונית נראה כי מזכ"ל חזבאללה נצראללה יאלץ להגביר את מעורבותו האישית בפעילות המבצעית-צבאית של הארגון מול פעילות כח קדס  ואיראן בלבנון. זאת, דווקא בנסיבות הכלכליות והמדיניות הקשות בהן פועל חזבאללה כיום בזירה הפנימית בלבנון הממקדת את מרבית תשומת ליבו.

 

כוח קדס משנה את פניו למרות שהמשימות המוטלות עליו נותרו בעינן. מעבר לזאת, הציפיות ממנו לאור התחדדות העימותים בין איראן לבין ישראל בסוגיית הגרעין ובזירה הימית והפרצות הביטחוניות-מודיעיניות בהגנה על נכסיה האסטרטגיים  של איראן. מבחינת איראן, שהזדרזה למלא את מקומו של חג'אזי, כח קדס רלוונטי עתה יותר מתמיד לשימור ולחידוד כוחו של מחנה ההתנגדות לקראת אפשרות של עימות עם ישראל – רצוי הרחק מגבולותיה של איראן.

 

בטקס (ינו' 21)  לציון שנה לחיסול קאסם סלימאני אמר חג'אזי, כי מפקד כח אלקדס ,הצליח "לסכל את כל המזימות הזדוניות שרקחה ארה"ב באזור" והזהיר "דעו כי איראן וכוחותיה המזויינים מוכנים ונכונים להתמודד עם צעדיכם הממאירים. לתנועותיהם באזור אין כל הצדקה והן הרפתקניות ונועדו לגרום למשברים. עליהם (ארה"ב)  להיזהר ולא לקלוע את עצמם ואת בעלי בריתם לצרה"[15].

 

 

 

 

 

 

[1] http://www.sepahnews.com/index.php/component/k2/item/12010 ; https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=47732

[2] https://tinyurl.com/FALAH-KHAM04

[3] https://www.english.alahednews.com.lb/59608/385

[4] https://tinyurl.com/parsineHSalami

[5] https://twitter.com/IDF/status/1167092439267631104

[6] https://english.almanar.com.lb/1319452

[7] https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/pages/hp644.aspx

[8] https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:267:0001:0006:EN:PDF#page=3

[9] https://ofsistorage.blob.core.windows.net/publishlive/ConList.html

[10] https://www.un.org/french/sc/committees/consolidated.htm#alqaedaind

[11] https://tinyurl.com/sepahnews

[12] https://tinyurl.com/yazdavaFZ

[13] https://tinyurl.com/mehrnewsASTANA

[14]https://tinyurl.com/yazdavaMudaresi

[15] https://en.mehrnews.com/news/168112/Israelis-Saudis-plotting-for-creating-crisis-in-region