עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכנה: פרויקט הטילים המדויקים של איראן

ישראל וממשל ביידן הקימו צוותים משותפים להתמודדות עם איום הטילים המדוייקים והמל"טים שבידי איראן ושלוחותיה במזה"ת • ממשל ביידן סבור שהטילים הבליסטיים הם האיום הגדול ביותר מצידה של איראן, אבל ההערכה בישראל היא שהוא איננו מתכוון לפעול נגדה באמצעים צבאיים

ישראל וארה"ב הגיעו להסכמה על הקמת צוותים משותפים שיעבדו יחדיו כדי לגבש דרכים להתמודד עם איום הטילים המדוייקים והמל"טים שמיוצרים באיראן ומועברים לשלוחותיה במזרח התיכון: חזבאללה בלבנון, המליציות האיראניות בסוריה והמורדים החות'ים בתימן.

מדובר בהבנה חשובה מאוד בין שתי המדינות שהושגה במהלך השיחות שקיים ראש המל"ל מאיר בן שבת עם עמיתו האמריקני ג'ק סאליבאן בוושינגטון השבוע.

בהודעה שפירסם הבית הלבן ב-27 באפריל נאמר כי ארה"ב וישראל מסכימות שהתנהגותה התוקפנית של איראן מציבה איום משמעותי באזור.

האמריקנים מודאגים מאוד מהיכולות הטיליות המדוייקות ויכולות המל"טים הממולכדים וארוכי הטווח שהמורדים החות'ים משגרים באופן יומי מתימן לעבר ערי סעודיה ומתקני הנפט של חברת "אראמקו".

ההתקפה של המורדים החות'ים מתימן ב-14 בספטמבר 2019 באמצעות טילים מדוייקים ומל"טים על בית הזיקוק הגדול בעולם של חברת "אראמקו" באל-בקיק שבסעודיה הייתה אירוע מכונן שהמחיש לארה"ב ולישראל את היכולות המסוכנות של הטילים המדוייקים והמל"טים האיראניים.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי חדירת הטיל הסורי מסוג אס איי 5 למרחב האווירי בישראל והגעתו עד לאזור דימונה בשבוע שעבר חידדה עבור ישראל את הסכנה של איום הטילים האיראנים, למרות שמדובר היה בכלל בטיל נ"מ סורי שחדר בשוגג לשטח ישראל.

צה"ל מתחקר כעת את האירוע ואת השאלה מדוע מערכות ההגנה האווירית של ישראל לא הצליחו ליירט את הטיל הסורי, האירוע הדליק נורה אדומה בישראל לגבי יכולתה המבצעית לירט מאות טילים מדוייקים שישוגרו לעבר ישראל מסוריה, לבנון , איראן ותימן.

דו"ח של הפנטגון קובע כי לאיראן יש 3 אלפים טילים בליסטיים מדויקים לטווחים שונים. הטילים האלה מאיימים על ארה"ב ובנות בריתה .

הטילים האלה מהווים איום ישיר על הבסיסים האמריקנים במפרץ ועל בסיסי צבא ומתקנים אסטרטגיים בישראל.

הגנרל קנת' מקנזי, מפקד הפיקוד המרכזי בצבא ארה"ב  אמר השבוע כי "הטילים  הבליסטיים הם הסכנה הגדולה ביותר מצד איראן", הוא הוסיף: "איראן השיגה ב-5 עד 7 השנים האחרונות התקדמות ניכרת ואיכותית בעניין הטילים הבליסטיים והגדלת מספרם, הטילים שלה הפכו למדוייקים יותר, דבר שמעורר דאגה גדולה".

הגנרל מקנזי הדגיש כי  האמריקנים זקוקים לזמן נוסף כדי להעריך את יכולות הטילים המדוייקים באיראן.

ישראל מודאגת מאוד מארסנל הטילים הבליסטיים המדוייקים באיראן, מפרוייקט דיוק הטילים של חזבאללה וגם מארגון חמאס ברצועת עזה שהחל אף הוא לדייק את הרקטות שברשותו.

על פי גורמי ביטחון בישראל, ארגון חמאס מחפש כל העת דרכים להתגבר על מערכת "כיפת ברזל" והוא עוסק בהברחת ערכות דיוק טילים מאיראן לרצועת עזה.

סכנת הגרעין האיראני היא סכנה קיומית למדינת ישראל, אבל בצד המאמץ הישראלי למנוע מאיראן להצטייד בנשק גרעיני, הדרג המדיני והביטחוני הבכיר בישראל חייב גם לטפל באיום האסטרטגי על ישראל באמצעות פרויקט הטילים המדויקים של איראן שאותו היא מייצאת לשלוחותיה השונות, נושא הטילים בליסטיים איננו כלול בשיחות בוינה על החזרה להסכם הגרעין, האיראנים מסרבים לדון בנושא ולכן חשוב שישראל הגיעה להבנות עם ממשל ביידן בנושא והקימה עמו צוות עבודה משותף.

אולם, להערכת גורמים מדיניים בכירים, ממשל ביידן איננו מתכוון לנקוט כרגע שום מהלכים צבאיים כדי להתמודד עם סכנת הטילים הבליסטיים שבידי איראן ושלוחותיה, מאמצי הממשל להביא להפסקת המלחמה בתימן נכשלו והמורדים החות'ים ממשיכים בתקיפת סעודיה בטילים בליסטיים ובמל"טים.

כנראה שישראל תידרש לטפל בעצמה באיום הטילים המדוייקים שבידי חזבאללה וברקטות המדוייקות שבידי חמאס ולהנחית  מכת מנע מקדימה על האתרים שבהן מתבצעת פעילות הדיוק של הטילים והרקטות בלבנון וברצועת עזה.

מקנזי אישר שארה"ב העבירה לעיראק מערכות הגנה אווירית, והוסיף כי בעיראק מוצבים כיום כ-5,000 אנשי צבא אמריקנים, שמשימתם העיקרית היא להגן מפני תקיפות טילים מאיראן.