עבור לתוכן העמוד
Menu

למרות חולשת האופוזיציה: גל המחאות באיראן מעורר חשש במשטר

המחאה באיראן נמשכת ומשפיעה על אחדות השורה במחנה השמרני • ממשלת ראיסי סופגת אש

בשנה הראשונה לניצחונו של אבראהים ראיסי, הנשיא השמרני ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית של איראן ומי שמוזכר כמועמד המוביל לרשת את המנהיג ח'אמנהאי, שוטף את איראן גל נרחב של מחאות והפגנות מורים, פועלים, פנסיונרים, סוחרי הבזאר המסורתיים נהגים ואיגודים מקצועיים.

במקביל, סופגת איראן פעם אחר פעם "השפלות" ביטחוניות-מודיעיניות בשטחה התורמות לפגיעה בתדמית הכוחנית שמנסה המשטר לשדר. גם התמוטטות הבנין באבאדאן (40 הרוגים) תרמה לפגיעה בתדמית המשטר והובילה לזעם למחאות על הזנחת התשתיות במדינה.

חמאס נערך להפתיע את ישראל


המיתון הכלכלי החמור, שהעומק בעקבות תוכנית רפורמת הסובסידיות שמוביל ראיסי, ודשדוש מתמשך בשיחות הגרעין, הובילו את איראן לאחד מהמשברים העמוקים בתולדותיה. אבראהים ראיסי אמר בלעג לפני חמש שנים, לאחר שהפסיד לחסן רוחאני בבחירות 2017, שהמצב הכלכלי היה יכול להיות הרבה יותר טוב אילו הוא היה נבחר ודולר אמריקאי לא היה עולה ל-50 אלף ריאל. כעת, משחלפה שנה לכהונתו , לראשונה בתולדות איראן, ערכו של דולר אמריקאי עומד על על 330,000 ריאל. ההכנסה הממוצעת של פקיד בכיר ממשלתי או מורה תיכון ותיק, שעמדה עד לפני חודשים על כ-250 דולר, ירדה כעת לפחות מ-170 דולר.

מול קופה הריקה והדפסת שטרות כסף בבנק המרכזי ללא כיסוי, סנקציות נמשכות ותקווה לאושש את קופתה אם יצליחו השיחות בוינה ויופשר לפחות חלק מהכספים החסומים של המדינה בחו"ל, נקט המשטר ב"ניתוח חירום כלכלי" והסיר את הסובסידיות מקמח, ובמקביל, הפסיק להקצות לחלוטין מט"ח במחיר מוזל לקניית מוצרים בסיסיים עבור אזרחי המדינה. עם הפסקת הסובסידיות למוצרי יסוד, לא רק שהמחירים של כל מצרכי הבית הבסיסיים זנקו פי כמה, אלא מחירי כל שאר השירותים החיוניים והלא חיוניים עלו פי 2-3 ואף יותר. בכירים איראנים מודים, כי עשרות מיליוני משפחות איראניות ממעמד הביניים נמצאות כעת מתחת לקו העוני, ואף מתחת לקו העוני המוחלט.

התקשורת האיראנית מכירה בכך שמיליוני משפחות כבר לא יכולות להרשות לעצמן לקנות אפילו ק"ג אחד או חצי קילו בשר אדום או לבן בחודש. איראנים רבים כבר לא זוכרים מתי בפעם האחרונה נסעו לטיול משפחתי לעיר או מדינה אחרת? או מתי בפעם האחרונה בכלל אכלו פירות!

 

פנסיונרים של משרד החינוך האיראנים פרשו שולחן אוכל ריק בעיר המערבית קרמאנשאה מול משרד החינוך כדי להראות שהם אינם יכולים לקנות שום דבר לאכול. התמונה של הרשתות החברתיות מיום 19.6.2022
פנסיונרים של משרד החינוך האיראנים פרשו שולחן אוכל ריק בעיר המערבית קרמאנשאה מול משרד החינוך כדי להראות שהם אינם יכולים לקנות שום דבר לאכול.
התמונה של הרשתות החברתיות מיום 19.6.2022

בעוד המשטר מנסה לשוות להפגנות למחאה העממית אופי כלכלי ולא פוליטי הרי שחלק גדול מהסיסמאות המושמעות בהפגנות, חוצות המגזרים, מופנה נגד המשטר עצמו ובכיריו. מאז חצה הדולר את רף 330,000 ריאל, אלפי סוחרי שוק בטהראן ובערים גדולות וקטנות אחרות במדינה סגרו את חנויותיהם והעדיפו לצאת לקיים מחאות והפגנות תוך השמעת סיסמאות קשות נגד בכירי המשטר, ובכלל זאת, המנהיג, ח'אמנהאי. הסוחרים המפגינים טענו, כי אינם יכולים עוד לקנות סחורה במחירי המט"ח וכי מי בכלל מוכן ומסוגל לקנות מוצרים במחירים פי עשר? בעלי חנויות גם מתנגדים נחרצות להעלאת המסים הדרמטית שממשלת ראיסי ממתינה לגבות מהם כדי לחזק את הקופה.

מפגינים בעיר דורוד במערב המדינה: תפסיקו לשקר

"גם הממשלה וגם המג'לס משקרים לעם"

מקביל, נמשכות ברחבי איראן זה מספר חודשים הפגנות של עשרות אלפי מורים, עובדי משרד החינוך וגמלאים של מוסדות שונים. הממשלה הייתה אמורה להעלות את שכר הגמלאים והמחנכים ב-57 אחוז כדי להגדיל במעט את כוח הקנייה שלהם, אבל בפועל העלתה את השכר רק ב-10 אחוזים.

המועצה המתאמת של ארגוני המורים קראה למורים העובדים ואלה שפרשו לפנסיה לצאת ולהפגין ברחבי המדינה. הפגנות מחאה התקיימו לפחות ארבעים ערים בפריסה ארצית רחבה בערים: יאסוג' ( Yasuj) סנאנדג' Sanandaj)), סארי (Sari), אהואז (Ahvaz), אצפהאן (Isfahan), כרג' (Karaj) ארדביל Ardabi)l) ועוד. כוחות ביטחון הפנים האיראני, חלקם רכוב על אופנועים, נפרסו מול בניין הפרלמנט ומנעו מהמורים המפגינים גישה למקום.

הכוחות מפעילים ציוד נגד הפגנות ומרססים את המפגינים בצבע על מנת לזהותם. בהמשך המפגינים עושים שימוש נרחב ברשתות החברתיות להפצת מחאתם בין היתר מפגינים (באהואז) צעקו "גם הממשלה וגם המג'לס משקרים לעם (האיראני) .

העיתון אעתמאד Etemad שבסיסו בטהרן, המבקר את מדיניות הנשיא, דיווח בשבוע שעבר באופן מפורט כי כתוצאה מהעלייה המחרידה במחירי המזון, לא רק בתי חולים ומרכזי טיפול לנכים ולקשישים. כבר לא מספקים ארוחות חמות מדי יום, אלא אפילו במחנות ובסיסים צבאיים. לא מוגשת ארוחה חמה יומית לחיילים ויתר אנשי צבא וקבע. גורמים רשמיים טענו כי הצבא מושפע מהמצב הקשה והדבר פוגע ביכולותיו. לעניין זה הוזכרה התרסקותו של מטוס F-14 איראני השבוע באצפהאן ונטען כי הסבה לגל ההתרסקויות הרצופות של מטוסים צבאיים היא המחסור בחלקים והיעדר מימון, בגלל הקופה הריקה של הממשלה.

הפגנות נהגים בטהראן, 19.6.2022

במקביל למצב הכלכלי הקשה של העם האיראני, גבר הדיכוי מצד כוחות הביטחון, אפילו בהתמודדות עם פנסיונרים קשישים. פרשנים איראנים אומרים כי ארגוני המודיעין והביטחון של איראן מודעים היטב לכך שהמשך ההפגנות, אפילו של פנסיונרים קשישים, עלולה לפגוע קשות במוניטין של המשטר בעיני העם ואינם רוצים שההפגנות הללו יתפשטו.

בד בבד גובר גם הדיכוי גם נגד סופרים, משוררים ואמנים ונגד כל מי שעוסק בפעילות פוליטית מעטה. עשרות אמנים, אנשי קולנוע , בהם נשים, שנכלאו לאחרונה. כוחות הביטחון זורעים אווירת אימה ופחד גם בקרב באוניברסיטאות, שנחשבו בעבר למוקד מחאה קבוע, על מנת שהסטודנטים לא יגיבו או יפגינו נגד המצב הפוליטי, הכלכלי והחברתי הקריטי ההולך והמחריף.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by BBC NEWS فارسی (@bbcpersian)

הפגנות באיראן, 19.6.2022

ח'אמנהאי מזהיר מפני חזרת המלוכנים

לאור המשך ההפגנות באיראן לאורך זמן הביע לאחרונה המנהיג, ח'אמנהאי, הביע לאחרונה דאגה גלויה שאם "נאמני המשטר" לא יגלו מספיק אחריות, לא יהיה זה מן הנמנע ששושלת פהלוי תחזור לאיראן.

עלי ח'אמנאי נאם יום אחד בלבד לאחר נאומו של הנסיך רזא פהלוי, בנו של מלך איראן המנוח. בנאומו , ששודר מוושינגטון באופן חסר תקדים בכל כלי התקשורת הגדולים בשפה הפרסית באירופה ובארה"ב לעשרות מיליוני צופים באיראן, הביע הנסיך ביטחון ש"בדיוק כפי שהמשטר הסובייטי קרס למרות שהחזיק באלפי ראשי נפץ גרעיניים, גם המשטר המדכא האיראני שכבר אינו יכול לספק אף את הלחם היומי של אזרחי המדינה, לא יחזיק מעמד".

הנסיך רזא פהלוי, בן 60, התווה בהרחבה ודייק את שלבי התוכניות להפלת המשטר ואת הצורך באחדות העם. הוא קרא להגברת המחאות הן באיראן והן מחוצה לה, אך הדגיש, כי הוא עצמו מעולם לא חלם לחזור לכס השלטון וכי כאשר הרפובליקה האסלאמית של איראן תיעלם מהזירה, אזרחי איראן יצטרכו לבחור כל סוג של שלטון, ואם הם רוצים שוב בשלטון רפובליקה, גם הוא עצמו יתמוך בשלטון כזה.

לא ברורה מידת התמיכה באיראן ברצ'א פהלוי, למרות שבחלק מההפגנות נשמעות קריאה תמיכה בהשבתו לאיראן. בין היתר נשמעת הסיסמה "Reza Shah Rohat Shad" (נשמתך רזא שאה תנוח בשקט ובשמחה) בחלק מההפגנות באיראן .יחד עם זאת האופוזיציה למשטר באיראן הן בתוך איראן והן מחוצה לה נותרה מפולגת ונעדרת דמות מרכזית אחת שתוביל אותה.

ח'אמנהאי הזהיר בנאומו ש"כמו במהפכה הצרפתית, ששושלת בורבון (Bourbon) חזרה: "אם תומכי המהפכה לא יהיו זהירים ולא יגלו אחריות, כלל יסודות השלטון הקיים עלול להיות בסכנה. הוא כינה את שושלת פהלוי, , "הריאקציונרים הנאמנים לנערב ומחזרים אחריו".

הנסיך רצ'א המשטר האסלאמי לא יחזיק מעמד ויקרוס כמו ברה"מ

על סמך מספר עדויות נראה כי בהפגנות האחרונות, כוחות הביטחון ואכיפת החוק, בניגוד לפקודות מפקדיהם, לא נהגו באנשים בחומרה רבה מכיוון שגם משפחותיהם נמצאות במצב כלכלי קשה והמשטר אינו מסוגל יותר להקצות להם הטבות כלכליות מיוחדות. בהקשר זה הדגיש הנסיך פהלוי כוחות אלו הם חלק מאיראן העתידית ועדיף שהם ימנעו מלעמוד לצדו של המשטר האכזר.

חלקים מהנאום המיוחד של הנסיך רזא פהלוי

סרטי תדמית של ח'אמנהאי

המשטר האיראני מנסה לאחרונה לחזק את מעמדו של ח'אמנהאי בדרך אותה לא ניסה בעבר – הפצת סרטוני תעמולה לשיר בשם "שלום המפקד" (סלאם פרמאנדי #سلام_فرمانده). מלבד איראן, השיר הזה הופץ והוקלט על ידי ילדים של תומכי המשטר במדינות אחרות ביניהן רוסיה, עיראק, לבנון, סוריה , בחריין ועוד.

לשם הפקת והפצת הקליפ הוקצו תקציבים גדולים. תוכניות הרדיו וטלוויזיה הממלכתיות באיראן מקדישות שעות ארוכות לקידום השיר זאת, בעוד עשרות מיליוני מקשיבים וצופים בקפידה לחדשות האמיתיות והמדאיגות על מצבה של איראן המשודרות ברשתות רדיו וטלוויזיה מארה"ב ואירופה.
איראן הרשמית מודה שכמעט אין בית באיראן שהטלוויזיה שלה לא מכוונת על תחנות מחו"ל ושחלה ירידה דרסטית בצפייה בשידורי הרשתות הממלכתיות באיראן עצמה.

ירי בנגמ"ש השמרני

לאור מצבה העגום של איראן ושיפר שאינו נראה באופק, ניצב גם אבראהים ראיסי מול גל ביקורות מצד. גם נאמני ח'אמנהאי מסכימים שבעשרת החודשים הללו הוכח שכמעט כל סגניו ושריו של ראיסי היו מאוד לא יעילים וחלשים. שר העבודה והרווחה, חג'תאללה עבדולמאלכי (Hojjatollah Abdolmaleki), שאמר במעמד קבלת האמון מהפרלמנט ,כי אין לו כל ספק שיעלה בדיו ליצור מיליון מקומות עבודה עבור עשרות מיליוני מובטלים בעיקר צעירים בוגרי אוניברסיטאות, התפטר בשבוע שעבר.

גם הפרלמנט (מג'לס) הנשלט על ידי השמרנים, הודה במצב הכלכלי הקשה, והזהיר את הנשיא, כי תמיכת המג'לס בשאר שרי הממשלה אינה מובנת מאליה. חברי פרלמנט קראו לנשיא להפגין יותר עוצמה ובקיאות בניהול המדינה ואף היו חברי פרלמנט שיעצו בגלוי לראיסי שעליו להחליף את השרים ואת סגניו לפני שיהיה מאוחר.

המג'לס אישר מהלך להדיח את שר התעשיייה, המכרות והמסחר רצ'א פטמי אמין (Reza Fatemi Amin) לאור ניהולו הכושל את תעשיית הרכב
בינתיים, דיווחים בתקשורת האיראנית מצביעים על התרחבות הסכסוך בתוך המחנה השמרני ובמוסדות הכוח שלו, ושהקרע בין האישים השמרנים הבולטים התרחב כתוצאה מהתבוסות הגדולות בעיקר בתחום הביטחוני והמודיעיני (חיסול מדענים , דליפות ביטחון ומודיעין פגיעה באתרים צבאיים) וחולשותיהם של ראיסי וממשלתו. במסגרת זו בימים האחרונים עצר המודיעין הצבאי של משמרות המהפכה כמה עיתונאים קיצוניים ושמרנים, והאשים אותם שבהיותם חשופים למידע מסווג, פרסמו מידע באתרי האינטרנט, ובכך סיכנו את המשטר.

אחת הידיעות שפורסמה לאחרונה באתרי עיתונאים צעירים שמרנים אלה המקורבים לגורמי מודיעין ציינה, כי פרצו וויכוחים קשים בין עלי לריג'אני, יו"ר הפרלמנט לשעבר, ואחיו, האייתוללה צאדק' אמולי לאריג'אני, יו"ר "המועצה לקביעת אינטרס המשטר", , לבין סעיד ג'לילי לשעבר נשיא המועצה העליונה לביטחון הלאומי. בידיעה נכתב כי היה עימות מילולי חריף מאוד בין הגורמים הנ"ל על מדיניות הממשלה והדרכים העומדות בפני השלטון במצב הסבוך הנוכחי והם הטיחו האשמות זה בזה.

 

מודיעין משמרות המהפכה עצר מספר "שמרנים צעירים" שנחשפו למידע מסווג בעקבות מאבקי כוח במוסדות השמרניים
מודיעין משמרות המהפכה עצר מספר "שמרנים צעירים" שנחשפו למידע מסווג בעקבות מאבקי כוח במוסדות השמרניים

המצב הכלכלי הקשה באיראן מחדד את המחלוקות על המשך הדרך גם בשורות המחנה השמרני עצמו החולש עתה על כל מוסדות השלטון ומוקדי הכוח במדינה. עתה אין למשטר האיראני את מי להאשים בכישלונות. הוא דחק הצידה את הגורמים הרפורמיסטים, שם את מנהיגיהם במעצרי בית מתמשכים וחנק כל ביטוי של מחאה ופעילות אופוזיציונית.

עתה הוא ניצב לבדו מול הכישלונות – הכלכליים והביטחוניים-מודיעיניים. הבקיעים במחנה השמרני מתחדדים בשעה שאיראן נמצאת במצב כלכלי קשה וכאשר שסוגיית הירושה של עלי ח'אמנאי בן ה-83 הופכת לרצינית יותר. תפקודם הכושל של ראיסי וממשלתו בטיפול במשבר העמוק בו נתונה איראן עשויים להשפיע גם על סיכויי לזכות בתפקיד המנהיג לאחר הסתלקות ח'אמנהאי.

יחד עם זאת, האופוזיציה חלשה, ממפוצלת ולא מאורגנת גם באיראן וגם מחוצה לה. המלוכנים והמג'האדין ח'לק, ארגוני האופוזיציה הגדולים מחוץ לאיראן כמעט ואינם משתפים פעולה ביניהם, וגם מידת השפעתם בתוך איראן, לא ברורה.

אשר לארגוני האופוזיציה בתוך איראן, הם נתונים למעקב ולדיכוי מצד המשטר ויכולת התיאום ביניהן חלשה. לא נראה כעת באיראן שיוכל לתעל את המחאה המתרחבת והמשבר הכלכלי המעמיק לכלל מהלך שיוביל בטווח הקרוב להפלת המשטר. בד בבד, המרווחים בין המחאות באיראן קטנים, המחאות כוללות מגזרים רבים יותר והם נמשכות, הגם שבעצימות נמוכה, לאורך זמן.

אירוע טריגר היכול להצית מחאה רחבה יותר שתוביל לערעור המשור לא ניתן לחיזוי מדויק, אך ריבוי ההפגנות והמחאות בחיבור למצב הכלכלי המחריף יכול להוביל לאירוע כזה. אם יתרחש הוא יזכה להדהוד מצד הרשתות הזרות בשפה הפרסית שעתידות למלא חשוב באירועים הפנימיים באיראן. על רקע זה מקדש המשטר מאמץ רב בשיבוש השידורים ובניסיון להשפיע על תכנים ואף להוריד תכנים מהרשתות החברתיות .

 

קריקטורה הלועגת לתוכנית הכלכלית של ראיסי. ראיסי מנתח על שלחן הניתוחים כלכלת איראן ומשתמש בתחבושות "קופונים עממיים".
קריקטורה הלועגת לתוכנית הכלכלית של ראיסי. ראיסי מנתח על שלחן הניתוחים כלכלת איראן ומשתמש בתחבושות "קופונים עממיים".

[1] https://www.hra-news.org/2022/hranews/a-35383/

[2] https://twitter.com/Irankargar_site/status/1538064570010542080

[3] https://twitter.com/abolfazlezzati5/status/1538413134553169920

[4] https://twitter.com/JawadAbubakar7/status/1537405419752247298