עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס נערך להפתיע את ישראל

הזרוע הצבאית של חמאס נערכת להפתיע את ישראל בפעולה צבאית מוגבלת ו"איכותית" בגבול הרצועה שתכלול הרג אזרחים וחיילים ישראלים או חטיפתם • חמאס איננו מעוניין בסבב לחימה חדש עם ישראל והוא מעריך שפעולה כזו  עדיפה מבחינתו על ירי רקטות לעבר ישראל כעת והיא לא תביא לכיבוש הרצועה מחדש ע"י צה"ל

שיגור הרקטה מרצועת עזה לעבר אשקלון בשבוע שעבר בתגובה על חיסול 3 המחבלים בג'נין ע"י כוח צה"ל הינו איתות מסוכן לישראל, כך מעריך גורם ביטחוני בכיר.

לדבריו, ארגון חמאס מתחיל להתאושש מההלם של צעדת הדגלים ב"יום ירושלים" ב-29 במאי והוא נערך להפתיע את ישראל בפעולה צבאית "איכותית" שלא תכלול בהכרח שיגור רקטות לעבר ישראל וסבב לחימה חדש.

פעולה כזו צפויה להתקיים אחרי ביקור הנשיא ביידן באזור ולפני הבחירות לכנסת, תוך ניצול העובדה שבישראל יש ממשלת מעבר שאיננה מעוניינת בסבב לחימה חדש ברצועת עזה.

גורמים ברצועת עזה אומרים כי ארגון חמאס מתוסכל מהביקורת הקשה שנמתחה עליו ברחוב הפלסטיני על כך שלא הגיב, למרות הבטחותיו, על מצעד הדגלים "ביום ירושלים" בסימטאות העיר העתיקה ובכך נתן לישראל את תחושת הניצחון.

חמאס מתפתל בשורה של הסברים אבל ברור לו שהתדמית שלו  כ"תנועת התנגדות" נשחקה ונפגעה, שום ארגון לא לקח את האחריות על שיגור הרקטה לעבר אשקלון אך ברור שארגון חמאס עומד מאחוריו, גורמים בחמאס מתדרכים כי הארגון מנסה להחיות את נוסחת "ג'נין-עזה" וכי מעתה ואילך הוא יגיב על כל חיסול של ישראל באזור ג'נין או בכל אזור אחר בשטחי יהודה ושומרון.

התגובה יכולה להיות באמצעות שיגור רקטות לעבר ישראל או באמצעות פעולת פתע אחרת.

גורמים בחמאס אומרים כי הזרוע הצבאית של הארגון פועלת בהתאם להערכות המצב שלה ואיננה נגררת אחרי רגשות והלכי הרוח ברחוב הפלסטיני, השיקולים הם "קרים וענייניים" בהתבסס על מידע מודיעיני ורצון לפעול באופן יזום שיפתיע את ישראל.

לדבריהם, הארגון לא סיים את שיקום המנהרות שנפגעו במהלך מבצע "שומר החומות" ואת חידוש מלאי הרקטות, לכן, ב"יום ירושלים" הארגון לא היה מוכן מבחינה צבאית לפתוח במתקפת רקטות על ישראל בתגובה על מצעד הדגלים.

בנוסף לכך, כל כוחות צה"ל היו בכוננות, עם עשרות מטוסים באוויר לקראת מצעד הדגלים דבר שלא איפשר לחמאס להפתיע את ישראל, כפי שהיה ערב מבצע "שומר החומות", ולכן הזרוע הצבאית שלו נזהרה מליפול ל"מלכודת" שטמנה לה ישראל.

גורמים בחמאס מגלים כי מצרים איימה על הארגון כי היא תפסיק לסייע לו בשיקום הבתים שנפגעו במהלך מבצע "שומר החומות" וכי זה לא הגיוני שהארגון ייצא בכל שנה לסבב לחימה חדש נגד ישראל, זו גזירה על יותר משני מיליון פלסטינים שחיים ברצועה שהציבור אינו יכול לעמוד בה, בעיקר נוכח משבר המזון והאנרגיה העולמי שהולך ומחריף בעקבות המלחמה באוקראינה ומשפיע על יוקר המחיה.

יוקר המחיה הגבוה ברצועת עזה הוא הנושא החם שמעסיק היום את הציבור העזתי שמעוניין בהמשך יציאת אלפי פועלים לעבודה בישראל והגדלת מספרם ככל האפשר.

ארגון חמאס מבין היטב את צרכי אוכלוסיית הרצועה,מאידך גיסא, הוא משקיע כסף רב בשיקום המנהרות וההתעצמות הצבאית ואינו מוכן לוותר על הגדרתו את עצמו כ"תנועת התנגדות".

לכן הרעיון שמתכנן חמאס הוא לשקם את תדמיתו באמצעות פעולה צבאית מוגבלת ו"איכותית"  על גדר הגבול בין רצועת עזה לישראל, שייתכן שתכלול שיגור כמה רקטות לעבר ישראל כפעולת הסחה, אך המשימה העיקרית תהייה לחדור לישובי עוטף עזה, לבצע פיגוע הרג באזרחים ובחיילים ולחזור עם כמה חטופים לשטח הרצועה.

בחמאס מעריכים כי פעולה כזו הינה אפשרית מבחינה מבצעית וכי ממשלת ישראל לא תעז לצאת לפעולה קרקעית של כיבוש הרצועה בעקבות אירוע שכזה ובסופו של דבר תיאלץ להשלים עם המציאות החדשה.

פעולה כזו תשקם את תדמית הארגון וגם תזרז את המשא ומתן התקוע עם ישראל על עסקת חילופי שבויים חדשה.

גורמים בחמאס טוענים כי הזרוע הצבאית של הארגון מצאה את הדרך  להתגבר על המכשול הקרקעי החדש שהקים צה"ל מסביב לרצועה.

חמאס חפר מנהרות עד למרחק של כמה מאות מטרים מהמכשול הקרקעי החדש בכמה נקודות לאורך הגדר שאורכה כ-60 ק"מ, בצה"ל מכנים אותן "מנהרות התקרבות".

מהמנהרות האלה יגיחו לוחמי יחידת "הנוח'בה" של חמאס והם יחצו את הגדר באמצעות פיצוצה באמצעות מטעני חבלה  וסולמות מתקפלים, ואחר כך יחדרו לשטח ישראל ויתקפו סיורים של צה"ל לאורך הגדר, או צוותים המתחזקים את הגדר, או את עמדות חילי צה"ל הסמוכות וכמה ישובים בעוטף עזה.

הפעולה הזו אמורה להתבצע במפתיע ובמקביל בכמה נקודות לאורך הגדר לפני שצה"ל יספיק לפנות את תושבי ישובי עוטף עזה.

הזרוע הצבאית תנסה לשחזר את ארוע חטיפתו של חייל צה"ל גלעד שליט ב-2006 שישראל שילמה תמורת שחרורו מחיר יקר.

צה"ל הצליח במהלך מבצע "שומר החומות" לסכל כמה ניסיונות של הזרוע הצבאית של חמאס לחדור לישראל דרך הים או באמצעות מנהרות כי לבצע פיגועי הרג וחטיפה.

המכשול החדש שהקים צה"ל מסביב לרצועה הוא יעיל אך אינו יכול לסכל הרמטית כל חדירה באמצעות "מנהרות התקרבות".

בגבול רצועת עזה שורר שקט מתוח, השקט הינו מדומה בשנה האחרונה מאז תום מבצע "שומר החומות", השקט הזה לא יישמר עוד זמן רב, ארגון חמאס זומם להפר אותו מבלי לגרור את הרצועה לסבב לחימה חדש.