עבור לתוכן העמוד
Menu

כך השב"כ נלחם בטרור באמצעות הרשתות החברתיות

גורמי הביטחון של ישראל סיכלו עשרות פיגועים באמצעות שימוש מושכל ברשתות החברתיות • השב"כ פונה בעיקר לדור הצעיר בגדה וברצועה באופן ישיר באמצעות רשת הפייסבוק,מנגנוני הביטחון של הרש"פ אינם מתערבים, בחמאס מודאגים

שירות הביטחון הכללי (השב"כ) הגביר את השימוש ברשתות החברתיות בתחומי הגדה כדי לסייע לו בסיכול פעולות טרור.

מדובר במהלך גלוי ברשתות החברתיות שעל פי גורמי הביטחון מוכיח כבר בתוך תקופה קצרה את יעילותו.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ מודעים לכך ואינם מתערבים. מנגד בארגון חמאס מודאגים.

בחודשים האחרונים פתח השב"כ הישראלי  כ-15 דפי פרופיל ברשת פייסבוק בשפה הערבית שמחולקים לפני האזורים השונים בגדה. על כל אזור מופקד רכז שב"כ שיש לו כינוי בערבית, לדוגמא: "קפטן עיד" קצין השב"כ באזור חברון, "קפטן צקר" במחנה הפליטים אלאמערי וכדומה.

בכל דף פייסבוק יש מספר טלפון שאליו ניתן לשלוח הודעות בווטסאפ.

בנוסף לכך, נפתח דף פייסבוק כללי של השב"כ  תחת הכותרת בערבית "בדנא נעיש" (רוצים לחיות-בערבית).

מטרת הפניה הגלויה של השב"כ באמצעות הפייסבוק נועדה להידבר עם האוכלוסיה הפלסטינית בצורה ישירה ובמיוחד עם הדור הצעיר הפעיל ברשתות בחברתיות באופן שמאפשר גם להעביר לו מידע ביטחוני לסיכול פיגועים מבלי שמעביר המידע יחשף.

דפי הפייסבוק משמשים גם את השב"כ ככלי עזר לגיוס פלסטינים המוכנים לפעול נגד הטרור ולסייע לישראל.

השב"כ משתמש גם בדפי הפייסבוק להגברת ההרתעה. הוא יודע שפלסטינים רבים עוקבים אחריהם והוא מעביר להם מסרים על המתרחש באזורים שבהם הם מתגוררים כולל מידע על פיגועים שסוכלו  על ידו כדי להרתיע אותם מללכת בדרך הטרור ולהראות להם שהכל חשוף וגלוי בפניו.

בין היתר הוא משתמש בדפי הפייסבוק להזהיר פלסטינים המתכננים פעולות טרור לפני שהם יוצאים לפעולה, הוא פונה אליהם ישירות ומראה להם כי נחשפו בפניו ומסכל בכך את הפיגועים בדרך אלגנטית ללא שימוש בנשק ובכוח ובכך נמנעת הסלמה.

המעבר לשימוש בדפי הפסייבוק נעשה ברוח הזמן ובעקבות העובדה שפלסטינים רבים מקבלים את המידע היומי שבו הם מתענייניים באמצעות הרשתות החברתיות ולא דרך אמצעי התקשורת המסורתיים כמו רדיו או טלוויזיה.

הנה כמה דוגמאות לשימוש בדפי הפייסבוק, בחודש מרץ השנה כתב רכז שב"כ  בשם "קפטן עיד" בדף הפייסבוק של אזור חברון כי הוא התקשר טלפונית לכמה רעולי פנים שירו באוויר מנשק בעת קבלת פנים למחבל המשוחרר מחמוד חושיה והזהיר אותם כי זהותם ידועה לו ואם ימשיכו במעשיהם הם יענשו.

"אנא התרחקו מבעיות מיותרות", כתב קפטן עיד.

 

דוגמא נוספת קשורה לכך שהשב"כ איתר ברשת הפייסבוק באחרונה כוונה של צעיר פלסטיני לבצע פיגוע דקירה, רכז השב"כ התקשר לאביו של אותו צעיר והזהיר אותו מההשלכות של הפיגוע המתוכנן על ידי בנו ובכך נמנע הפיגוע.

באחד מדפי הפייסבוק, חשף רכז השב"כ את ההודאות המפורטות של חברי רשת החזית העממית בגדה שעשתה את הפיגוע בעין בובין שבה נרצחה הנערה הישראלית רנה שנרב ז"ל.

חשיפת הודאותיהם המפורטות של חברי רשת הטרור באה לאחר שארגון החזית העממית הודיע כי "הודאה בחקירת שב"כ הינה בגידה".

אחד המסרים הנפוצים שבו משתמשים רכזי השב"כ בדפי הפייסבוק בשפה הערבית והמופנה לאוכלוסיית הגדה הינו:

"אם עשית משהו נגד מדינת ישראל תהייה בטוח שהשב"כ בדרך אליך".

 

 

 

אזהרות טלפוניות

השב"כ משלב את השימוש המוגבר ברשתות החברתיות גם עם אזהרות טלפוניות במיוחד בכל הקשור לרצועת עזה, שם הפעילות שלו מוגבלת יותר בגלל השליטה ההדוקה של תנועת חמאס.

תושבי הרצועה מקבלים שיחות טלפוניות מקציני השב"כ הישראלי המזהירות אותם שלא לאפשר  לפעילי ארגוני הטרור להסתיר רקטות סמוך לבתיהם או לצאת להפגנות על גדר הגבול עם ישראל.

על פי גורמים ברצועה,בזמן  פרוייקט "צעדות השיבה" פירסם השב"כ אזהרות ברשתות החברתיות לדור הצעיר הפלסטיני מפני השתתפות בהפגנות על גדר הגבול, במספר רב של מקרים קיבלו צעירים מהרצועה שיחות טלפון מקציני שב"כ שהזהירו אותם מפני שיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר ישראל או מפני ניסיונות לחדור לשטח ישראל.

 

הערה: המאמר אושר לפירסום על ידי הצנזורה.