עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש ממשי לפיצול אש"פ

ארגון החזית העממית פתח בקמפיין תקשורתי חסר תקדים נגד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וגורמים בפת"ח מביעים חשש כי הוא עלול לפרוש מאש"פ • הרקע למחלוקת הוא כספי ואידיאולוגי

בחודשים האחרונים גברה המתיחות בין ארגון החזית העממית לבין תנועת פת"ח – עמוד השדרה של הרש"פ ושל אש"פ. גורמים בכירים בארגון החזית העממית אומרים כי הארגון שוקל ברצינות פרישה מאש"פ או הקפאת חברותו בארגון עד שיוחלף יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

ארגון "החזית העממית לשחרור פלסטין" הינו ארגון מרקסיסטי שנוסד ע"י ג'ורג' חבש ב-1967 והוא השני בגודלו אחרי תנועת פת"ח.

 

באיראן מאיימים: עסקת הגרעין "תמות לנצח" אם ימשך אמברגו הנשק

למתיחות חסרת התקדים בין ארגון החזית העממית לפת"ח יש כמה סיבות:

א.משבר כספי חמור בארגון החזית העממית בעקבות סירובו של יו"ר הרש"פ להעביר לארגון את תקציביו שמשולמים מ"הקרן הלאומית" של אש"פ.
מדובר בקרן המשמשת לפעילות אש"פ, פעילי החזית העממית טוענים כי הנכסים בקרן שייכים לעם הפלסטיני ולא ליו"ר הרש"פ או לארגון פת"ח.

תקציבי הארגון קוצצו כבר לפני שנתיים בהוראה של מחמוד עבאס כדי לנסות ולכופף את הארגון, להרחיקו מחמאס ולנסות להכתיב לו את הקו הפוליטי.
ב-2018 חתם מחמוד עבאס על צו המורה על הפסקת תשלום המשכורות והקיצבאות שהועברו מאש"פ לארגון החזית העממית, הופסקו גם התשלומים עבור משפחות "השהידים" של פעילי החזית העממית.

ארגון החזית העממית מתנגד בתוקף להסכמי אוסלו ולתיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל ודוגל בהמשך המאבק המזויין נגד ישראל, מאז הסכמי אוסלו הוא יישר קו עם חמאס ובעשור האחרון הוא מחרים גם את דיוני מוסדות אש"פ.

על פי טענות גורמים בחזית העממית, הארגון נמצא על סף פשיטת רגל ויש לו חובות של יותר מ-3 מיליון דולר.

משבר הקורונה: עבאס ביקש להעלאות שכר בחשאי – הרחוב הפלסטיני קיפל אותו

ב. גל מעצרים של פעילי הזרוע הצבאית של הארגון "אבו עלי מוצטפא" בשטחי הגדה ע"י השב"כ הישראלי בעקבות הפיגוע בו נרצחה רנה שנרב ז"ל במעיין עין בובין באזור רמאללה.
במסגרת החקירה נחשפה תשתית חבלנית גדולה של הארגון ונעצרה חברת הפרלמנט הפלסטיני ופעילת ה-BDS ח'אלדה ג'ראר, שמשמשת בתפקיד ראש הארגון בגדה, לאחר שהחליפה זמנית את מנהיג הארגון אחמד סעאדאת המרצה עונש מאסר בכלא הישראלי על תכנון רצח השר הישראלי רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל.

בחזית העממית טוענים כי מנגנוני הביטחון של הרש"פ מסייעים לשב"כ הישראלי לחשוף את פעיליהם בגדה ואף עוצרים אותם בעצמם.

ג. פרשת מותו של פעיל החזית העממית עומר אלנאיף: עומר אלנאיף מצא את מותו בנסיבות מסתוריות בבניין השגרירות הפלסטינית בסופיה שבבולגריה. ארגון החזית העממית דורש מיו"ר הרש"פ להקים ועדת חקירה לאומית בהשתתפות נציגים של כל הפלגים הפלסטינים מכיוון שלטענתו הרש"פ טייחה את החקירה.
עומר אלנאיף היה מבוקש על ידי ישראל באחריות לרצח תלמיד הישיבה אליהו עמדי בעיר העתיקה בירושלים ב-1986, בחזית העממית טוענים שהוא נרצח על ידי שכירי חרב של המוסד הישראלי בסיוע המודיעין הכללי הפלסטיני של הגנרל מאג'ד פרג'.

בכירי ארגון החזית העממית יצאו למתקפה תקשורתית חסרת תקדים באמצעי התקשורת הערביים וברשתות החברתיות כשהם ממקדים את חיצי הביקורת ביו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
הם האשימו אותו בדיכוי הארגון, בפיראטיות בכל הקשור לכספי הארגון ובסחיטה פוליטית.

בפת"ח זועמים על ארגון החזית העממית שמנצל את משבר הקורונה ואת החששות של הרש"פ מסיפוח ישראלי קרוב של שטחים בגדה כדי להשתלח במחמוד עבאס.
תנועת פת"ח פירסמה ב-28 באפריל הודעה הקוראת לחזית העממית להתנצל בפני מחמוד עבאס ופת"ח על קמפיין ההשמצות שלה.
עם זאת, גורמים בפת"ח אומרים כי בועדה המרכזית של פת"ח יש גורמים המתנגדים למדיניות הנקמנית של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בארגון החזית העממית, אולם מחמוד עבאס והגנרל מאג'ד פרג' הצליחו להשתיק את הקולות האלה.

המחבלת ליילה ח'אלד, שהתמחתה בחטיפת מטוסים בשנות ה-70 והיום היא חברת הלשכה המדינית של ארגון החזית העממית, טוענת כי מחמוד עבאס אמר לבכירי ארגונה כי הוא יעניש אותם מכיוון שאינם מצייתים לו אך הם לעולם לא יכנעו.

ההערכה בתנועת פת"ח היא כי מדובר במשבר אמיתי שעלול להתפתח לנתק מוחלט בין ארגון החזית העממית לתנועת פת"ח ולאש"פ דווקא בתקופה רגישה של משבר הקורונה ושל אפשרות סיפוח שטחים מהגדה לישראל בעוד כחודשיים.

אולם, מחמוד עבאס מתעקש ורוצה להכניע את ארגון החזית העממית לקבל את תנאיו, כל ניסיונות התיווך נכשלו עד כה, מי שמרוויח מהמצב הפוליטי הזה הינה תנועת חמאס שאימצה לחיקה ברצועת עזה את ארגון החזית העממית.

המדיניות הדיקטטורית של מחמוד עבאס מוסיפה לו מתנגדים אבל הוא לא מתרגש, כל עוד ישראל תומכת בו וצה"ל שומר על שלטונו בתחומי הגדה הוא איננו מודאג מהאופוזיציה הפלסטינית.