עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיצוץ בביירות: ההזדמנות של המערב, ההזדמנות של איראן

ארגון חזבאללה הוא זה ששולט בנמל ביירות מבחינה ביטחונית ומשתמש בנמל כמחסן נשק וכחלק ממערך ההברחות שלו • ההערכה בלבנון היא כי חקירת הפיצוץ תטייח את העובדה הזו ותטיל את האחריות לאסון על גורמים זוטרים בממשל הלבנוני

הכיוון המסתמן של החקירה שמנהלת ממשלת לבנון בנסיבות אסון הפיצוץ בנמל בביירות הוא שהאסון הוא תוצאה של רשלנות הנמשכת כבר 6 שנים, כך עולה מהדיווחים המגיעים מלבנון.

2750 טונות של אמוניום חנקתי אוחסנו בהאנגר 12 בנמל ביירות במשך 6 שנים’ אך לא ניתנה הוראה לסלק את החומרים או להיפטר מהם. רשות המכס שיגרה למערכת המשפט 6 מכתבים שבהם הזהירה מהסכנה של מצבור האמוניום החנקתי אך שום דבר לא נעשה.

בלבנון כבר שואלים האם מדובר בחקירה שתוצאותיה ידועות מראש שמטרתה "להטיל את האחריות על הש"ג ולנקות את ממשלת לבנון ואת ארגון חזבאללה מהאחריות לאסון ואי טיפול במחדל אחזקת החומרים המסוכנים בלב מתחם אזרחי.

ההערכה בלבנון היא כי החקירה תטייח את אחריות חזבאללה לאסון בנמל ביירות ותטיל את האחריות לאסון על גורמים זוטרים בממשל הלבנוני.

 

חודש אחרי – בכיר איראני מאשר: “פיצוץ פנימי גרם לנזק בנתנז”

ההדלפות מהחקירה לא מתייחסות לטענות כי ארגון חזבאללה הפך את נמל ביירות למחסן של נשק וכי הוא למעשה השתלט על המצבור הגדול של האמוניום החנקתי שאוחסן בנמל כדי להשתמש בו ליצור מטעני חבלה, זהו החומר שהוא נוהג להשתמש בו.

אין גם עד כה שום התייחסות של גורמי החקירה לטענה כי הפיצוץ הגדול כלל גם פיצוץ קטן יותר של מחסן נשק נוסף של חזבאללה שהיה בסמוך למצבור האמוניום החנקתי, כפי שדיווח ערוץ אלערביה ב-4 באוגוסט.

ארגון חזבאללה מחזיק חומרי נפץ ומאגרי רקטות טילים ותחמושת בכל רחבי לבנון, בעיקר בקרב אוכלוסייה אזרחית, כדי להקשות על ישראל לפגוע בהם, כך הופכים תושבי לבנון ל"מגן אנושי" של ארסנל אמצעי הלחימה של חזבאללה.

התשובה על השאלה מי אחראי לאסון הגדול בביירות ידועה מראש, היא כתובה על הקיר.

ההערכה בביירות היא כי חזבאללה וממשלת לבנון הנאמנה לו יטו את החקירה לכיוון הרצוי להם ויתעלמו מהעובדה הידועה לכל ילד בלבנון כי ארגון חזבאללה הוא זה ששולט ללא מיצרים בנמל ביירות ויודע היטב את כל מה שמתרחש בו, כפי שהוא שולט בשאר מעברי הגבול במדינה, הוא משתמש בנמל להכנסת סחורות ללא מכס ולתעשיית ההברחות שלו, הוא בוודאי ידע על מצבור האמוניום החנקתי הגדול שמאוחסן בו וכנראה שהעדיף שלא להעבירו מהנמל לאתר אחר מחשש שהדבר יתגלה לישראל והיא תנסה לפגוע בו, האחריות היא עליו ועל ממשלת לבנון שהוא שולט בה.

לא רק המודיעין הישראלי גורס כי ארגון חזבאללה שולט בנעשה בנמל ביירות, גם המודיעין האמריקני סבור כך, רשת "פקס ניוז" שידרה ב-5 באוגוסט מפי גורמי מודיעין אמריקנים כי מרבית הפעילות המתבצעת בנמל ביירות ידועה היטב לארגון חזבאללה, אחת הראיות הגלויות לכך היא כי האנשים הראשונים שהגיעו לאתר הפיצוץ בנמל היו פעילי חזבאללה.

ארגון חזבאללה הוא זה ששולט למעשה בלבנון, הוא זה שמינה את נשיא המדינה מישל עון ואת ראש הממשלה חסאן דיאב והוא מושך בחוטים מאחורי הקלעים באמצעות נציגיו בממשלה ובפרלמנט ובגיבוי הנשק האדיר שברשותו, הדמוקרטיה בלבנון, היא דמוקרטיה מזוייפת, מדובר בשלטון טרור של חזבאללה שהינו השליח של איראן שמפעילה את לבנון על ידי קבוצות של מאפיה מושחתת, זו האחת הסיבות העיקריות לקריסת הכלכלה הלבנונית.

על פי הערכות של מומחי כלכלה בעולם, לבנון זקוקה לסכום של 93 מיליארד דולר כדי לצאת מהמשבר הכלכלי הקשה, אולם, אי אפשר לתת לה את הסכום הזה כל עוד ארגון טרור שולט במדינה ומסרב להתפרק מנשקו.

האסון הגדול בביירות פותח חלון הזדמנויות לקהילה הבינלאומית להתנות שוב את הסיוע הכלכלי ללבנון בכך שחזבאללה יתפרק מנשקו ויפרק גם את מאגרי הנשק שהוא מסתיר בקרב האוכלוסייה האזרחית. זו ההזדמנות לנסות ולהצר את צעדיו של חזבאללה בלבנון מכיוון שהאוכלוסיה האזרחית מתקשה להתקומם נגדו בגלל כוחו הצבאי הרב.

הפיצוץ האדיר הותיר כ-300 אלף אזרחים ללא קורת גג, הם נכנסים כעת למאבק יומיומי על חייהם ופרנסתם ואם ממשלת לבנון לא תמצא להם פיתרון מהיר היא עלולה למצוא את עצמה בפני הפגנות ענק, כפי שהתרחשו במהלך השבת.

 

הפיצוץ בביירות: ההיסטוריה של חיזבאללה עם אמוניום חנקתי

 

לבנון נמצאת גם בפני משבר מזון חריף בעקבות האסון שהרס את מאגר התבואה המרכזי של המדינה. חשוב לראות גם את התוצאות הראשוניות של החקירה שאמורות להימסר לממשלת לבנון בתוך 48 שעות, אם הציבור הלבנוני ירגיש כי מדובר בטיוח ובאי הסקת המסקנות הדרושות הוא עשוי לצאת לרחובות ולחדש את האינתיפאדה שהחלה בחודש אוקטובר שעבר.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי איראן תנסה לנצל לטובתה את המשבר המחריף בלבנון בעקבות האסון כדי להגביר את מעורבותה במדינה, לכן חשוב מאוד שהקהילייה הבינלאומית תפעל בחוכמה, מחד גיסא, שלא תאפשר לאיראן לסייע כלכלית לתושבי לבנון, זאת באמצעות החרפת הסנקציות עליה, ומאידך גיסא תזרים כסף לכלכלה הלבנונית בצורה שקולה תוך התניית הסיוע בכך שחזבאללה יתפרק מנשקו.

גורמי המודיעין בישראל מעריכים כי איראן תנסה לנצל העברת סיוע הומניטארי מתחומה ללבנון כדי להבריח בתוך משלוחי הסיוע את ערכות ההסבה של הטילים המדוייקים עבור חזבאללה, לכן חשוב מאוד למצוא את הדרך לפקח על משלוחי סיוע איראניים שיגיעו ללבנון בדרך האוויר ובדרך הים.

ישראל תצטרך לפעול נגד העברת המשלוחים מאיראן ללבנון ברגע שיהיה בידיה מידע מודיעיני מהימן ומדוייק כי הם משמשים לקידום פרוייקט הטילים המדוייקים של חזבאללה.
אסור שהקהילה הבינלאומית תאפשר לממשלה המושחתת של לבנון, הנתמכת על ידי חזבאללה, לצאת בקלות מהמשבר הכלכלי מבלי לגבות ממנה את המחיר הדרוש לטובתם של תושבי לבנון שהוא ההתפרקות של ארגון חזבאללה מנשקו.