עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיצוץ בביירות: ההיסטוריה של חיזבאללה עם אמוניום חנקתי

גורמים בלבנון טוענים כי ארגון חזבאללה משתמש בנמל ביירות כמחסן נשק של הארגון • גוברת הדרישה העממית בלבנון כי חזבאללה יתפרק מנשקו • ההערכה בלבנון היא כי חסן נצראללה ידחה בעקבות האסון בביירות את פיגוע הנקם נגד ישראל למועד אחר

גורמים בלבנון מאשימים את ארגון חיזבאללה כי הוא משתמש בנמל ביירות כמחסן נשק של הארגון ומנצל את העובדה כי מדובר במתקן אזרחי שמנוצל לפעילות צבאית חשאית של הארגון.

 

 

נמל ביירות הוא עורק כלכלי חשוב של לבנון הנתונה במצב כלכלי קשה, העורק הזה נפגע עתה קשה וכתוצאה מכך תיגבר המצוקה הכלכלית של לבנון.

גורמים בכירים בישראל הכחישו נמרצות כי ישראל קשורה לפיצוץ. נסיבות הפיצוץ אינן ברורות אולם כמה דקות לאחר שאירע הפיצוץ הגיעו למקום אנשי חיזבאללה שהשתלטו על המקום.

בעקבות האסון, נדחה נאומו של מנהיג חיזבאללה חסן נצראללה שהיה אמור להתקיים הערב ולעסוק במתיחות בין ישראל לחיזבאללה, המצב הכלכלי הקשה ופסק הדין הצפוי ביום שישי הקרוב בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד 4 פעילי חיזבאללה הנאשמים ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי ב-2005.

 

 

 

 

 

ההערכה בלבנון היא כי האסון הגדול שנגרם יביא לדחיית פעולת הנקם של חיזבאללה נגד ישראל למועד אחר,וכי אין זה הזמן המתאים מבחינת חזבאללה, המגדיר את עצמו כארגון לבנוני השומר על האינטרסים של המדינה, להכניס את לבנון למצב של מתיחות מול ישראל וחששות כי התשתיות האזרחיות שלה יפגעו בעימות עם ישראל.

 

הפיצוץ בביירות: הסולם שחיפש נסראללה?

ישראל פעלה נכון כאשר הציעה ללבנון דרך גורמים בינלאומיים סיוע הומניטארי רפואי, הדבר נכון מבחינה מדינית, הומניטארית והסברתית.

הדבר יסייע לחיזבאללה לרדת זמנית מהעץ שעליו טיפס.

עם זאת אי אפשר להתעלם מהפעילות של חיזבאללה בנמל ביירות. באוקטובר 2018 חשפה ישראל כי ארגון חיזבאללה מתכווון להקים מפעל טילים מדוייקים בנמל ביירות, באיצטדיון כדורגל ובאתר סמוך לשדה התעופה בבירה הלבנונית, ארגון חיזבאללה הכחיש זאת בתוקף.

 

 

 

 

חקירת הפיצוץ- טיוח או חשיפת האמת?

גורמים לבנונים בכירים טוענים כי המחסן שבו אירע הפיצוץ שייך לחזבאללה אך הוא מכחיש זאת בתוקף.

יש כמה שאלות חשובות הנשאלות הבוקר בלבנון:

האם חקירת הפיצוץ  של ממשלת לבנון, הנתמכת על ידי חיזבאללה, תהייה רצינית ויסודית במגמה להגיע לחקר האמת או שהיא תמוסמס ותטוייח כפי שהאיראנים ממסמסים את חקירת הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז.

שאלה נוספת: מדוע הוחזקו חומרים מסוכנים בכמות גדולה במחסן הזה זמן רב בהזנחה פושעת ומדוע הם לא פונו מהמקום?

גורמים לבנונים טוענים כי בהאנגר מספר 12 בנמל ביירות הוחזקו 2700 טון של אמוניום חנקתי מאז 2014 או 2017 שהוחרמו מאחת האוניות, אולם, ארגון חיזבאללה השתלט עליהם והוא משתמש בחומר הזה ליצור מטעני חבלה.

 

לקראת ההכרעה במשפט רצח חרירי: המתח בלבנון ובחיזבאללה עולה

ביולי 2012 נעצר בקפריסין פעיל חיזבאללה בשם חוסיין עבדאללה וברשותו התגלתה כמות של 2.2 טון של אמוניום חנקתי.

באוגוסט 2015 נעצרו בכווית 3 פעילי חיזבאללה וברשותם כמויות גדולות של אמוניום חנקתי, חומר נפץ מסוג 4-C ונשק.

ב-2017 פשטו שלטונות בוליביה על מחסן גדול של חיזבאללה  שבו הייתה כמות גדולה של חומרי נפץ ואמוניום חנקתי.

ההערכה בלבנון היא כי קצר חשמלי או התיישנותו של האמוניום החנקתי הם שגרמו לפיצוץ או שריפה במחסן סמוך שהתפשטה להאנגר 12.

גורמים לבנונים מעריכים כי מדובר במחסן של חיזבאללה, אך לא במפעל לטילים מדוייקים או מחסן רקטות.

 

 

אם הפיצוץ היה נגרם מטילים, רקטות או חומרי נפץ מסוג TNT או 4-C היה נגרם נזק גדול בהרבה.

 

בכל מקרה, האסון הגדול מכניס את חיזבאללה לבעיה גדולה, ברשתות החברתיות בלבנון יש עליו ביקורת קשה וגוברת הדרישה העממית כי הוא יתפרק מנשקו.

הפיצוץ הגדול עשוי גם לחזק את הדרישה הבינלאומית מממשלת לבנון לדאוג לכך שחיזבאללה יתפרק מנשקו כתנאי להגשת סיוע כלכלי ללבנון כדי לחלץ אותה ממצוקתה הכלכלית הקשה.

אבל המפתח כמובן בידי איראן שאיננה מתרגשת מאסונות כאלה וממשיכה לפעול על פי האידיאולוגיה הקיצונית שלה במזרח התיכון באמצעות השלוחות שלה. לכן צריך להיות ריאליים, חיזבאללה לא ישתנה, הוא יעשה הצגה של אחדות לאומית עד יעבור זעם ואז ישוב לסורו,

נצראללה ידחה כנראה את פיגוע הנקם בישראל לעיתוי שנוח לו.

יש גם חשש שהאסון בביירות יגביר בשבועות הקרובים את חוסר היציבות הפוליטית בלבנון וכי חיזבאללה עלול להשתמש בכך בעתיד כדי להטיל את האשם על ארה"ב וישראל ולשוב ולחמם את גבול הדרום בתיאום עם איראן.