עבור לתוכן העמוד
Menu

הגנרל מקנזי חושש: "לראשונה אנחנו פועלים בלי עליונות אווירית"

איום המל"טים התוקפים מכיוון איראן מעורר בקרב מפקד הכוחות של ארה"ב ב-CENTCOM חשש בעקבות תקיפת כוחות ליד ארביל • "אנחנו עובדים קשה מאוד למצוא אמצעים טכנולגים שיאפשרו לנו להיות יעילים יותר נגד מזל"טים" • המל"טים התוקפים הופיעו בזירות שונות כולל במבצע "שומר החומות" • מומחה: המל"טים התוקפים מאפשרים פגיעה ברמה נמוכה והכחשה על ידי התוקף

מפקד הצבאי האמריקני במזרח התיכון פרסם ב- 23 למאי, אזהרה חדשה מפני איום מל"טים חמושים המופעלים על ידי מיליציות הנתמכות באיראן בעירק.

האלוף פרנק מקנזי אמר כי מזל"טים קשה לזהות ולהשמיד, והוא הודה שארה"ב מתקשה להתמודד איתם. לדבריו, יש למצוא דרכים טובות יותר להתמודד עם התקפות כאלה.

מסקנות החיזבאללה

"אנחנו עובדים קשה מאוד למצוא אמצעים טכנולגים שיאפשרו לנו להיות יעילים יותר נגד מזל"טים," אמר מקנזי. הוא הוסיף כי צבא ארה"ב ניסה לחפש דרכים לחתוך את הקשר בין פיקוד והבקרה בין מזל"ט למפעיל שלו, ולשפר חיישני מכ"ם כדי לזהות במהירות את האיום בהתקרב, ולמצוא דרכים יעילות להפילם.

"הצבא עובד את זה קשה מאוד. ובכל זאת, אני לא חושב שאנחנו איפה שאנחנו רוצים להיות. "

הדברים באים בעקבות תקרית בה מזל"ט חמוש ירה לכיוון חיילי ארה"ב ליד שדה תעופה בצפון עירק באפריל, וגרם לשריפה גדולה ולנזק בבניין. ארה"ב מאשימה קבוצות מיליציות הנתמכות באיראן בהתקפות כאלה.

מקנזי אמר כי המיליציות היו מתוסכלות מכיוון שציפו שכוחות ארה"ב יעזבו את עירק לאחר מותם של מפקד הצבא האיראני קאסם סלימאני ומנהיג המיליציה העירקית אבו מהדי אלמוחנדיס בתקיפה אווירית של ארה"ב סמוך לשדה התעופה בבגדאד בשנה שעברה.

"הם מאמינים שהם יכולים לבצע פיגועים ברמה נמוכה למדי שלא יעוררו תגובה, ובכל זאת ייצרו מספיק חיכוכים שבסופו של דבר יגרמו לנו לעזוב", אמר מקנזי. "אני חושב שזה מצב מסוכן."

מקנזי ביקר בעירק ובסוריה ביום חמישי ושישי בשבוע שעבר.

המיליציה החות'ית הנתמכת על ידי איראן בתימן השתמשה לעיתים קרובות במל"טים מתאבדים נגד כוחותה קואליציה בסעודיה וגם בתקיפה הידועה על שדות הנפט של ארמקו.

המל"טים התוקפים מעוצבים בדומה מאוד למל"טים איראנים.

איראן: "נבואתם של ח'מיני וח'אמנהאי על חיסול ישראל הולכת ומתגשמת" 

גם במהלך מבצע "שומר החומות" ניסה חמאס ואף טען שהצליח להוציא לפועל טיסות מל"טים לתוך ישראל. כחלק מן התרחישים אותם צה"ל הצלי לסכל היית הפגיעה באוכלוסיה עם מל"טים תוקפים.

בימים האחרונים דווח על פיצוץ במפעל המל"טים שסיפק לחמאס את הדגם שניסה לשגר לעבר ישראל. כמו כן מל"ט חמוש הופל על ידי ישראל ליד בקעת הירדן בזמן המתיחות.

"השימוש במערכות מזל"ט חמושות בתימן, או במהלך הסכסוך האחרון בעזה, הוא תוכנית מתאר לאופן שבו ישמשו מזל"טים בסכסוך מנקודה זו ואילך", אומר ד"ר ג'יימס רוג'רס מהמרכז ללימודי מלחמה באוניברסיטת דרום דנמרק, ל- Arab News.

"היכולת לשלוח מספר רב של מזל"טים וטילים בבת אחת פירושה שאפילו מערכות ההגנה המתוחכמות ביותר יכולות להיות רוויות ומוצפות."

רוג'רס מציין, הריחוק וההכחשה שמעניק המל"ט הפכו אותו "לכלי מוערך" בארסנל האיראני.

"תוכנית המזל"טים האיראנית התחדשה עם מזל"טים מתוחכמים, המיוצרים באופן מקומי, אותם היא מספקת לבעלות הברית האזוריות", אמר.

"התפשטות רחבה זו של טכנולוגיות מזל"ט איראניות הופכת את כמעט בלתי אפשרי לדעת מי ביצע תקיפת מזל"טים קטלנית באזור, ולפיכך יש לתת את האחריות והאחריות. זה רק יקשה יותר. "

ניקולס הראס, אנליסט בכיר וראש התוכנית ליציבות המדינה במכון ניוזלינס, אומר כי מערכת הביטחון האיראנית "נשענת על אסטרטגיה של ניצול כוחות מזל"ט כדי להציג אתגרים א-סימטריים למתחרים שחקני מדינה מתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית.

"איראן בונה יכולות מהשורה הטובה ביותר עם הרעיון של נחילי מזל"ט באוויר ובים, שהוא מיומנות שמדאיגה את גורמי ההגנה והמודיעין של ארה"ב הנדרשים להגן על כוחות ארה"ב המוצבים למזרח התיכון", הרס אמר לחדשות ערב.

"ה- IRGC הוא המוביל העולמי בהפצת הטקטיקות, הטכניקות והנהלים למלחמת מזל"ט לגורמים שאינם ממלכתיים, שיכולים לבצע אז התקפות רגישות ביותר נגד מתנגדי איראן תוך מתן אפשרות לאיראן להכחיש כי הורה על ההתקפות."

המודלים המועדפים על ידי IRGC הם מזל"ט קמיקזה, אשר מתרסקים על יעדיהם ומתפוצצים עם השפעה, מכיוון שהם קלים להרכבה, קלים לתפעול, קלים לשימוש להתקפות נחילים מכריעות ומאתגרים מאוד להתמודד איתם. מזל"טים כאלה הם ככל הנראה מה שמקנזי חושש ממנו.

"אין מערכת אנטי-אוויר אחת שתעבוד הכי טוב נגד שיטות לוחמת מזל"ט שה- IRGC מלמדת את השותפים והפרוקסי של איראן", אמר הראס.

"כדי להתמודד עם לוחמת מזל"טים ברשת האיראנית נדרש מודיעין אותות פעיל כדי לזהות פעילים ואתרי ייצור מזל"טים ותקפות תגובה מהירות כדי לפגוע בהם לפני שהם יוצאים מהשטח."

האיום שנשקף ממזל"טים כלפי ארה"ב – ובהרחבה, גם על שותפיה האזוריים – הפך בלתי אפשרי להתעלם אפילו מממשל שמטרתו המוצהרת היא לסיים את "המלחמות לנצח" של אמריקה ולהתמקד באיומים מצד רוסיה וסין.

"אלה הקטנים והבינוניים (מזל"טים) מהווים איום חדש ומורכב על כוחותינו ושל שותפינו ובעלי בריתנו", אמר מקנזי לקונגרס באפריל.

"לראשונה מאז מלחמת קוריאה, אנו פועלים ללא עליונות אווירית מוחלטת."