עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: ארה"ב וצרפת שוקלות – ספינות מלחמה כדי למנוע את נפילת לבנון לידי חיזבאללה

העיתון הכוויתי "פוליטיקה" מדווח מפי בכירים כי ישנו חשש רב בקרב המדינות כי לבנון נמצאת בשלבים האחרונים לפני קריסה ונפילה לידיים של איראן וחיזבאללה

העיתון הכוויתי "פוליטיקה" מפרסם הבוקר (שלישי) כי מקורות יודעי דבר מדווחים כי ישנה כוונה של ארה"ב וצרפת לשלוח ספינות מלחמה למימי לבנון, כחלק מהמהלכים הצבאיים הצפויים והמשבר הפוליטי במדינה במטרה למנוע נפילתה של המדינה לידי איראן.

המקורות ציינו כי "התנועות הצבאיות הצפויות מכוונות לסייע לצבא לבנון להרחיב את שליטתו בשטח לבנון כולו, ולנוכח מאמצי חיזבאללה להטיל חוק וסדר בכוחות עצמו ולהתערב בהחלטות הצבא, מה שעשוי לעורר רגשות עדתיים פנימיים. "

איראן: קריאות נגד המנהיג העליון ברקע תקלות תשתית ואסונות טבע

המקורות הדיפלומטיים המכירים את תוכן השיחות המשולשות כללו את הפגישות בין שגרירת ארה"ב דורותי שיי, שגרירת צרפת אן גרו ושגרירת סעודיה וואליד אל-בוכרי בביתו של האחרון ואמרו כי הן בעלות  כ"חשיבות יוצאת דופן ", וההנחה היא שנראה את תוצאות השיחות בימים הקרובים. לדברי העיתון השלישייה מתעקשת לא לתת ללבנון ליפול, והצורך הדחוף מאוד של העם הלבנוני להביא להקמתה של  ממשלה בדחיפות, שתענה על שאיפותיהם לבצע רפורמות קיצוניות כדי לסיים עידן ארוך של שחיתות וניהול כושל של המדינה ויכולותיה, ומתווים דרך לצאת מהמשבר הקשה שלה.

המקורות הדיפלומטיים דיברו על מאמץ משותף של ארה"ב-צרפת להביא לשלב יציבות רציני וארוך-טווח בלבנון, המבוסס על דחיפת המפלגות הלבנוניות, הפעם בלחץ רב יותר, להפסיק את סדרת המכשולים שנמשכה חודשים, ולפתוח את הדלת לשיחות להקמת ממשלת רפורמות.

במרץ פרסם חוקר המרכז ד"ר שמעון שפירא את ההערכה בי חיזבאללה ואיראן יבקשו לנצל את התרחיש להשלתט על לבנון וכך הוא תיאר:

"דומה כי התהליכים הפנימיים בלבנון מתקדמים בקצב מהיר יותר מזה שאיראן וחיזבאללה היו רוצות להכתיב. במצב זה עלול להיווצר תסריט קיצון שבו המדינה הלבנונית תיפול כפרי בשל לידיה של חיזבאללה ואיראן תממש את חזון ההשתלטות על לבנון. התסריט מצביע על האפשרויות האסטרטגיות הבאות:

  • איראן תכניס אוניות מלחמה לנמל ביירות; תנצל את שליטת חיזבאללה בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות ותשתמש בו כשדה תעופה צבאי למטרותיה. במקביל תקים שדה תעופה צבאי בבעלבכ.
  • איראן תשגר כוחות של כוח קודס של משמרות המהפיכה מאיראן ומסוריה לאזור בעלבכ והבקאע, שיהוו מטרייה לכוחות של המליציות השיעיות: האפגאניות, הפקיסטאניות, העיראקיות והתימניות, שישוגרו מסוריה. אלה כזכור הוזמנו בעבר על ידי נצראללה להשתתף במלחמה הבאה בישראל.
  • חיזבאללה תאיים שכל פגיעה בכוחות האיראנים והשיעים בלבנון תגרור תגובה של זרוע הטילים שלה לעומק ישראל.
  • חיזבאללה בסיוע איראן, תגביר את ייצור מפעלי הדיוק של טילים ארוכים ובינוניים.

 

התסריט הוא קיצוני. אך בהינתן המשך הידרדרות המצב בלבנון הוא יכול להפוך לאפשרי, לשנות את מאזן הכוחות האזורי ולאיים ישירות על ישראל".

התרחיש: כך תיפול לבנון לידי איראן וחיזבאללה

ד"ר ז'ק נריה, חוקר בכיר במרכז ומומחה ללבנון פרסם אתמול באתר המרכז את הדברים הבאים בנוגע למשבר בלבנון: "הגוף הפוליטי היחיד שמסוגל לצוף מעל הגל המסוכן הזה הוא חיזבאללה בגלל הגיבוי הכספי שהוא מקבל מאיראן. מוסדות ארגון הטרור הפכו לממשלה מקבילה המספקת מזון, תרופות, בתי חולים, חינוך ובנזין לחסידו. עם סמכויות בלתי מעורערות במערכת הפוליטית הלבנונית, הצליח חיזבאללה מאז אוגוסט 2020 לחסום את כל ניסיונותיו של ראש הממשלה המיועד, סעד חרירי להקים ממשלה.

חיזבאללה נערך להשתלטות על המערכת הפוליטית כאשר הדבר יתאים לו.

הנוסחה הפוליטית הקואוציונאלית הלבנונית נכשלה. היא נוצרה לראשונה בשנת 1958, תוקנה לאחר 15 שנות מלחמת אזרחים בשנת 1990, והיום היא מיושנת. המערכת חייבת להיות חדשה, משופצת ולהתאים עצמה למאה ה-21 , הפוליטיקאים הלבנונים, שהם למעשה ראשי שבטים אתניים ודתיים, נאלצים לעזוב את הזירה הפוליטית ולאפשר רפורמה מסיבית במדיניות המדינה.

אם יש להציל את לבנון לפני שהיא שוקעת בקטסטרופה הומניטרית חסרת תקדים, על הקהילה הבינלאומית להיכנס, כפי שפנה ראש ממשלת לבנון חסן דיאב ב -6 ביולי 2021 לקהילה הבינלאומית ולאו”ם. עליה לקבל את סמכויות ממשלת לבנון הנוכחית ואת נשיאה ולהחליפן בכוח המוקבע בהחלטת מועצת הביטחון של האו”ם לפיו נציב עליון ישלוט בלבנון לפרק זמן מוגדר. זה יאפשר הקמת ממשלה טכנוקרטית ומערכת שלטון אחרת ויאפשר לקהילה העולמית להרחיב סיוע כלכלי ופיננסי.

נציב עליון זה ייעזר בנוכחות צבאית מאסיבית שתוביל – במחיר עימות צבאי – את פירוק הנשק של כל המיליציות – בראש ובראשונה את חיזבאללה. ללא נטרול המכונה הצבאית של חיזבאללה, ספק אם ניתן ליישם רפורמה כזו.

תקדים כזה התרחש בקוסובו, שם הוקם סוף סוף שלום לאחר התערבות צבאית של כוחות נאט”ו. למי שמפקפק ביכולת להתמודד עם חיזבאללה, צריך לזכור שחיזבאללה אינו הטליבאן, ולבנון, עם כל הכבוד, אינה עירק או אפגניסטן. בסך הכל מדובר על שטח אדמה של 10,452 קמ”ר, בגודל מחצית מגודלה של ישראל, וויילס או ניו המפשייר".

לבנון: הרגע לפני הקריסה – הקהילה הבינ”ל צריכה לקחת אחראיות