עבור לתוכן העמוד
Menu

לבנון: הרגע לפני הקריסה – הקהילה הבינ"ל צריכה לקחת אחראיות

קריסת הכלכלה ומוסדות המדינה מובילה את ד"ר ז'ק נריה למסקנה כי רק התערבות בינלאומית, בדמות נציב עליון ועימות מול המליציות הצבאיות במדינה יוכל להביא לשיקום מדינת הארזים • ממול החיזבאללה ממתין לרגע שיתאים לו על מנת להשתלט על המדינה

במשך חודשים סובלת לבנון ממצב כלכלי קשה עד כדי כך שמעמד הביניים של לבנון נמחק לחלוטין והמדינה נקלעה לעוני קיצוני. שכבת מעמד הביניים, המהווה כ-50% מהלבנונים שירדו למעמד של עוני בשנה האחרונה.

כיום, לבנון חווה מחסור בכל תחומי החיים והתשתית: תחנות דלק ריקות, חשמל מסופק למספר שעות מועט, ישנו מחסור במזון לתינוקות, , בוטלו נחיתות לילה בשדה התעופה הבינלאומי של ביירות מחוסר חשמל על המסלולים ומחסור בציוד רפואי, בתי חולים מסרבים לאשפז חולים ומרפואת נסגרות. הרופאים עוזבים את הארץ במאות, וכך גם כל מי שיכול להרשות לעצמו לברוח מלבנון.

גונבים את המדינה
גונבים את המדינה

עם אינפלציה אדירה המלווה בפיחות של כמעט 100 אחוזים של הלירה הלבנונית ביחס לדולר האמריקני, נאלץ הצבא לגייס כספים על ידי מכירה שירותים של טיסה במסוק לצרכי תיירות ב-150 דולר לעשר דקות. קמפיין ענקי לגיוס תורמים הביא לסיוע של 150 טון של דגים מסנגל, שחולק אך ורק לאנשי משמר הנשיא.
מוצרי נפט המיובאים על ידי ממשלת לבנון מוצאים את דרכם לסוריה שם הם נמכרים והכספים מגיעים אל קופת חיזבאללה. תרופות מיובאות על ידי חיזבאללה מסוריה ומאיראן ונמכרות בשוק השחור ללא כל בקרה או פיקוח על טיבן. חיזבאללה נהנה מחוסר הסדר, ושולח רימונים לסעודיה מלאים באמפטמינים ותרופות אחרות.

הבנק המרכזי נמצא ללא עתודות, דבר שמונע יבוא סחורות וסבסוד מוצרי מזון בסיסיים. לבנונים רשאים, תחת מגבלות קשות מאוד, למשוך דולרים אמריקאים מחשבונות הבנק שלהם ומוגבלים ל -100 דולר לשבוע (למי שעדיין מקבל "דולרים טריים" מחו"ל, כשמם נקרא).
לבנון הגיעה לתהום, וכיום אין רשת ביטחון שתמנע את הנפילה.

 

הגוף הפוליטי היחיד שמסוגל לצוף מעל הגל המסוכן הזה הוא חיזבאללה בגלל הגיבוי הכספי שהוא מקבל מאיראן. מוסדות ארגון הטרור הפכו לממשלה מקבילה המספקת מזון, תרופות, בתי חולים, חינוך ובנזין לחסידו. עם סמכויות בלתי מעורערות במערכת הפוליטית הלבנונית, הצליח חיזבאללה מאז אוגוסט 2020 לחסום את כל ניסיונותיו של ראש הממשלה המיועד, סעד חרירי להקים ממשלה.

חיזבאללה נערך להשתלטות על המערכת הפוליטית כאשר הדבר יתאים לו.

שר ההגנה של ישראל, בני גנץ, הציע ב- 6 ביולי 2021 להרחיב את הסיוע ההומניטרי ללבנון. "כישראלי, כיהודי וכבן אנוש, ליבי כואב לראות את התמונות של אנשים רעבים ברחובות לבנון", אמר גנץ.

מעולם לא הגיעה תשובה מעבר לגבול.

ברור מאליו שישראל לא יכולה להציע חבילת סיוע גדולה לשכנתה; זה מעבר ליכולותיה. עם זאת, כפי שקרה בלבנון בשנות ה -70 ובתחילת מלחמת האזרחים בסוריה, ישראל יכולה לפתוח את "הגדר הטובה", שכונתה "שער פאטמה", ליד מטולה ולהציע סיוע רפואי דרך בית חולים שדה ולאפשר מעבר סחורות הומניטריות שיוזרמו ללבנון דרך יוניפי"ל. מלבד פעולה של "יחסי ציבור", ישראל יכולה להחיות את הקשר ההיסטורי שלה עם אוכלוסיית דרום לבנון, שעשויה להעז לאתגר את חיזבאללה ולקבל סיוע ישראלי בגלל הנסיבות הכלכליות וההומניטריות הקשות.

ישראל לא מספיקה

את הפיתרון לא ניתן למצוא במחווה קטנה שהציגה שכנתה הדרומית של לבנון. לבנון מתמודדת (במיוחד בחלקה הצפוני) עם מצב של התקוממות ומלחמת אזרחי, מיליציות יצאו לרחובות, והצבא נהדף מרחובות טריפולי. בכל רחבי לבנון הוקמו מחסומים, והתקיימו הפגנות ומחאות זועמות כדי לבטא את הייאוש וחוסר האונים של לבנון לשרוד את המשבר חסר התקדים הזה. משמלת לבנון הוכיחה שהיא לא מסוגלת למצוא פיתרון.

הנוסחה הפוליטית הקואוציונאלית הלבנונית נכשלה. היא נוצרה לראשונה בשנת 1958, תוקנה לאחר 15 שנות מלחמת אזרחים בשנת 1990, והיום היא מיושנת. המערכת חייבת להיות חדשה, משופצת ולהתאים עצמה למאה ה-21 , הפוליטיקאים הלבנונים, שהם למעשה ראשי שבטים אתניים ודתיים, נאלצים לעזוב את הזירה הפוליטית ולאפשר רפורמה מסיבית במדיניות המדינה.

אם יש להציל את לבנון לפני שהיא שוקעת בקטסטרופה הומניטרית חסרת תקדים, על הקהילה הבינלאומית להיכנס, כפי שפנה ראש ממשלת לבנון חסן דיאב ב -6 ביולי 2021 לקהילה הבינלאומית ולאו"ם. עליה לקבל את סמכויות ממשלת לבנון הנוכחית ואת נשיאה ולהחליפן בכוח המוקבע בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לפיו נציב עליון ישלוט בלבנון לפרק זמן מוגדר. זה יאפשר הקמת ממשלה טכנוקרטית ומערכת שלטון אחרת ויאפשר לקהילה העולמית להרחיב סיוע כלכלי ופיננסי.

נציב עליון זה ייעזר בנוכחות צבאית מאסיבית שתוביל – במחיר עימות צבאי – את פירוק הנשק של כל המיליציות – בראש ובראשונה את חיזבאללה. ללא נטרול המכונה הצבאית של חיזבאללה, ספק אם ניתן ליישם רפורמה כזו.

תקדים כזה התרחש בקוסובו, שם הוקם סוף סוף שלום לאחר התערבות צבאית של כוחות נאט"ו. למי שמפקפק ביכולת להתמודד עם חיזבאללה, צריך לזכור שחיזבאללה אינו הטליבאן, ולבנון, עם כל הכבוד, אינה עירק או אפגניסטן. בסך הכל מדובר על שטח אדמה של 10,452 קמ"ר, בגודל מחצית מגודלה של ישראל, וויילס או ניו המפשייר.

המאמר המקורי פורסם באתר באנגלית.