עבור לתוכן העמוד
Menu

אמנסטי: מצב בתי הכלא באיראן – קטסטרופלי

תכתובות שהגיע ולארגון מעלות כי בתי הכלא פנו לרשויות על למנת להערך אל מול וירוס הקורונה אולם אילו התעלמו מן הפניות • לפחות 20 בני אדם מתו בבתי הכלא שמהווים "מדגרה" לוירוס

תכתובות שהודלפו על ידי גורמים באיראן לארגון אמנסטי אינטרנשיונל, חושפים את השאננות בקרב גורמים באיראן על מול וירוס הקורונה ואת המצב בבתי הכלא במדינה והערכות שלהם לקראת מגיפה עולמית.

ב-31 ליולי פרסם הארגון כי בתי הכלא של איראן נותרו "אינם ערוכים בצורה קטסטרופלית לאור ההתפרצויות", לאחר שעברו על תכתובות שונות מגורמי בבתי הכלא למשרד הבריאות שהעלו את עניין המחסור החמור באספקה רפואית חיונית.

 

 

פניותיהם של גורמים בבתי הכלא לקבלה של מיליוני מסכות וכפפות, מאות אלפי ליטרים של חומר ניקוי וחיטוי ידיים וציוד אחר החיוניים למניעת התפשטות הנגיף, נענו ללא תגובה מצד משרד הבריאות באיראן.

דיאנה אלטאווי, סגנית מנהלת האזור של אמנסטי במזרח התיכון וצפון אפריקה, אמרה: "התכתובת הרשמיות הללו מספקות עדות לכישלונה המחריד של הממשלה בהגנה על האסירים. כבר חודשים ארוכים הממשלה מתעלמת מהבקשות למוצרי חיטוי, ציוד הגנה ומכשור רפואי. "

התכתובות שהודלפו, ונשלחו על ידי גורמים מארגון בתי הסוהר באיראן, מעלות כי "מבוגרים (אנשים), נשים הרות, אמהות מיניקות ותינוקותיהן סובלים ממערכת חיסון חלשה" בכל בתי הכלא במדינה, והזהירו כי אי הפעולה מצדה של הממשלה עלולה לגרום ל"סיכוני ביטחון "ו"פגיעה בלתי ניתנת לתיקון."
אוכלוסיות פגיעות אלה הפכו את היעדר ציוד ההגנה ל"מדאיג במיוחד ", אומרת אלטאווי.

"צפיפות, אוורור לקוי, היעדר תברואה בסיסית וציוד רפואי והזנחה מכוונת של בעיות הבריאות של האסירים, הופכים את בתי הכלא האיראנים למקום גידול מושלם עבור COVID-19. על הרשויות האיראניות להפסיק להכחיש את משבר הבריאות בבתי הכלא של איראן ולנקוט בצעדים דחופים לשמירה על בריאותם של האסירים ועל חייהם. "

טהראן טענה באפריל כי לא היה נרשם אף מקרה מוות אחד הקשור ל- COVID-19 בבתי הכלא האיראניים, אולם המסמכים שהושגו על ידי אמנסטי, כמו גם חקירה של קבוצות זכויות אדם אחרות, מציירים תמונה הרבה יותר עגומה.

אומרים כי אסירים עם תסמיני נגיף דלקת הנגיף מוזנחים ומתעלמים מהם ימים, לפני שהם מוחזקים בבידוד – ללא טיפול רפואי – כאשר התסמינים שלהם מחמירים.
בהצהרת אמנסטי נטען כי לפחות 20 בני אדם מתו בבתי כלא איראניים מהנגיף, ולפחות אסירה אחת שאובחנה כחיובית לנגיף נעלמה בכוח.
ההתפרצות במערכת הכלא באיראן מחמירה בשל צפיפות כרונית.

למרות יכולתם להכניס 85,000 עצורים בצורה רשמית , אוכלוסיית האסירים באיראן ביולי אשתקד הייתה בסביבות 240,000.

טהראן הציגה תכנית חריגה בכלא למניעת התפשטות COVID-19, אך רק 29,000 אסירים שוחררו. מספר זה מותיר את כלל מספר האסירים פי שלוש מן היכולת.
אמנסטי טוענת כי הצפיפות תרמה ל"מתקני אמבטיה מטונפים ולא מספקים "," התנפצות חרקים נרחבים "ו"מחסור חמור במיטות, כלומר אסירים רבים נאלצים לישון על הרצפה."

"אנו קוראים שוב לשלטונות האיראניים להתייחס בדחיפות לצפיפות בבתי כלא, כולל על ידי שחרור מיידי וללא תנאי של כל העצורים למימוש זכויותיהם בשלום", אמרה אלטאווי.

דו"ח אמנסטי עודד את טהראן "להבטיח גישה למזון, מים, בריאות, היגיינה ומצעים נאותים לכל האסירים" ולאפשר לפקחים בינלאומיים, לרבות המועצה המיוחדת של האו"ם על מצב זכויות האדם באיראן, לנהל עצמאית , בדיקות ללא כל הודעה על בתי כלא. "