עבור לתוכן העמוד
Menu

חיל הים של משה"מ תרגל הטבעת נושאת מטוסים אמריקנית וירי מהטווח התת קרקעי

הסתיים תרגיל "הנביא הגדול 14" במפרץ הפרסי • איראן משכללת את יכולות הלחימה הימית האסימטרית המשולבת

משמרות המהפכה של איראן קיימו השבוע את השלב המסכם של תרגיל "הנביא הגדול 14" Payambar-e Azam 14)) באזור המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז, באזור הימי של דרום מערב מחוז הורמוזגאן Hormozgan Province)). בתרגיל, המתקיים מדי שנה,  פעלו כוחות משולבים של חילות הים והאוויר והחלל של משה"מ וכן כוחות קרקע וכוחות מיוחדים.

מפקד משמרות המהפכה אמר כי איראן לא תפלוש לאף מדינה, אך תנקוט במהלכים התקפיים בין ובאוויר כדי להגן על אינטרסיה החיוניים כפי שהופגן בתרגיל[1].

https://youtu.be/wHUsZ6t5wJM

 

סלאמי הוסיף, כי התרגיל אמור "לדמות תנאי מלחמה אמיתיים בתסריט של עימות עם אויבים מוחשיים" ולעמוד על עוצמותיו וחולשותיו של האויב. לדבריו, דוקטרינת ההגנה של איראן מתבססת על ייצור עצמי של אמצעי לחימה מתקדמים ושילובם בכל שנה בתרגילים שמקיימים כוחות הביטחון שלה.

 

בשיאו של התרגיל נראו כוחות איראנים שונים מקיפים ותוקפים דגם של נושאת מטוסים אמריקנית מסוג "נימיץ" שהוצב לפתחם של מצרי הורמוז.

איראן תרגלה, כבעבר,  טקטיקות לחימה א-סימטריות – נחילי סירות תקיפה מהירות , מל"טים, ירי רקטות וטילים (חוף-ים, כתף משגרים ניידים על החוף) וטילים ממסוקים לעבר הדגם וכן פעילות מיקוש תת-ימית, לוחמה אלקטרונית, פגיעה בתשתיות תקשורת ועוד. כמו כן נראו לוחמי קומנדו משתלשלים ממסוקים ונוחתים על דגם נושאת המטוסים.

יצוין כי נושאת המטוסים מסוג זה אמורה להגיע למזרח התיכון ולהחליף את נושאת המטוסים אייזנהאואר בים הערבי לפתחו של המפרץ הפרסי. ארצות הברית הגדירה את התרגיל "התנהגות חסר אחריות ,נמהרת, כפייתי ומסוכנת שנועדה להפחיד" ואף העלתה כוננות בכמה מבסיסיה  בקטר ובאיחוד האמירויות לאור עוצמת האש שהפעילה איראן בתרגיל ובכלל זאת שיגור טילים בליסטיים בתרגיל, הפעילו כוחות ההגנה האווירית של איראן אמצעי נ"מ שונים נגד מל"טים.

סגן מפקד משה"מ לענייני מבצעים, עבאס נילפורשאן,  אמר כי משמרות המהפכה שיגרו גם טילים בליסטיים כדי לפגוע במטרות ימיות של האויב. על פי דיווחי סוכנות הידיעות "פארס" במהלך התרגיל שוגרו בהצלחה טילים בליסטיים מסוג "הורמוז" ו"פאתח" מאתרים תת-קרקעיים[2] עמוקים ומוסווים ומטוסי תקיפה מסוג סוחוי-22 תקפו מטרות קרקע באיים באזור התרגיל בעוד מל"טים מסוג "שאהד 181" , מהאג'ר Mohajer)) ובאור ((Bavar תקפו מטרות שונות (שיגור טיל בליסטי מאתר תת קרקעי).

 

במקביל, טענה איראן, כי לראשונה היא השתמשה בלוויין  הצבאי "נור" ששוגר באפריל לניטור שלביו השונים של התרגיל. סוכנות הידיעות פארס טענה בסיס כוחו פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM) באלעדיד צולם ברזולוציה גבוהה על ידי הלוויין האיראני החדש בטכניקת "mosaic-imaging". מיד לאחר הפצת התמונות נטען ברשתות הברתיות כי התמונות שהופצו על ידי איראן לקוחות מ Google image ו"הונדסו" על ידי "שקר חדש שלמשמרות המהפכה" [1]ظ

 

 

התרגיל סוקר בהרחבה בכלי התקשורת האיראניים ובחלקם אף זכה לכותרות ראשיות. בעיתון "כיהאן" המשקף את דעתו של המנהיג ח'אמנהאי,  נכתב, בין היתר, כי התרגיל מהווה מסר אזהרה לארצות הברית "לחדול מהפרובוקציות שלה ובכלל זאת הטרדת מטוס האזרחים האיראני מעל שמי סוריה". התרגיל גם שודר בטלוויזיה האיראנית.

 

בעבר אירעו באזור מספר תקריות בין ספינות של חיל הים של משמרות המהפכה לבין כוחות משימה אמריקניים שפעלו באזור. משמרות המהפכה אף הזהירו במספר מקרים כי יפגעו במשחתות אמריקניות אם תחוש טהראן כי קיים איום על בטחונה במפרץ הפרסי. כמו כן הזהירו בכירים איראנים בעבר כי יחסמו את מצרי הורמוז, אם לא יאפשרו לאיראן לייצא נפט או אם ייפגעו מתקני הגרעין שלה.

 

בשנים האחרונות משקיע חיל הים של משמרות המהפכה מאמצים גדולים בפיתוח ושכלול שיטות הלחימה האסימטריות והתאמתן ליכולותיהן העדיפות של ארצות הברית, ישראל ומדינות המפרץ.

במסגרת זו מושם דגש מיוחד על פיתוח ספינות תקיפה מהירות ( (FAC) מאוישות ובלתי מאוישות (לתקיפה מטרות בנחילים) , טילים  וטילי שיוט  נגד ספינות(ASCM) , צוללות ננס, טורפדו,  מיקוש ימי מל"טים (קראר, ראא'ד) .

על חלק מהסירות המהירות מותקנים משגרי רקטות. בידי איראן מגוון טילי נגד ספינות : ח'ליג' פארס (טווח   150ק"מ ), יא עלי (טיל שיוט נגד ספינות למרחק 700 ק"מ בו משתמשים גם החות'ים לתקיפת מטרות בסעודיה ויתכן שהשתמשו בהם גם נגד בתי הזיקוק  שהותקפו בסעודיה), נור (טיל שיוט נגד ספינות מבוסס על ה C-802 הסיני, המיוצר במספר גרסאות ובהן קאדר לטווח של עד 300 ק"מ) וכן   ט'אפר, ע'דיר ועוד.

בתרגיל הנוכחי נראה שילוב של פעילות מהטווח הימי (נחיל סירות תקיפה שחגו  סביב דגם נושאת המטוסים, מיקוש ימי, קומנדו) וכן שיגור טילי חוף ים (מסוג ח'ליג' פארס)  מהיבשה ויתכן גם מפלטפורמות צפות והאווירי מסוקים ומל"טים.

 

בתקיפת אמת שימוש נרחב בטקטיקה זו יכול להביא לפגיעה בספינות קרב אמריקניות ומפרציות וכן במכליות וספינות מסחר באזור המפרץ הפרסי . בעבר הצמידו  משמרות המהפכה באמצעות מוקשים על מכליות בריטיות, לאחר שכוחות מיוחדים בריטים עצרו מכלית איראנית ליד גיברלטר.

לכוחות חיל הים של משה"מ יתרון אסטרטגי בהכרת התווך הימי על עשרות האיים הפזורים במפרץ הפרסי, אך הם טרם עמדו בפני מבחן של ממש, להוציא יירוט מל"ט אמריקני פגיעה במכליות והטרדת ספינות אמריקניות. ארצות הברית מצידה בצעה בעבר מספר תרגילים להתמודד עם הלוחמה האיראנית הסימטרית והיא מכירה היטב טקטיקה זו

התרגיל מתקיים בעיצומה של מתיחות ביחסי איראן ארצות הברית בזירה האזורית והבינלאומית. במוקד – תרגול תקיפת נושאת מטוסים אמריקנית, המהווה לשיטת איראן את אחד האיומים המרכזיים עמה תאלץ להתמודד במקרה של הסלמה באזור. אין זו הפעם הראשונה בה מתרגלת איראן תקיפה של נושאת מטוסים בלוחמה א-סימטרית, נוכח נחיתותם הכמותית והאיכותית של אמצעי הלחימה שלה מול איום הייחוס האמריקני.

 

התרגיל נועד כמדי שנה גם להקרין עוצמה מול מדינות המפרץ בפרט והעולם הערבי בפרט והשנה גם לשדר כי למרות המשך גל הפיצוצים, החבלות והשרפות באיראן המשטר ממשיך לבנות את עוצמתו ולפעול להגנת האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של איראן.

 

התרגיל מהווה חלק מהפעילות האיראנית השוטפת להתכונן לעימות עתידי עם ארצות הברית על רקע המתיחות עמה על רקע פרישתה מהסכם הגרעין. לפי שעה ולמרות המכות שספגה איראן השנה ובהן חיסול קאסם סלימאני, פגיעות בתוכנית הגרעין והחשמל שלה והמשך הסנקציות, איראן תעדיף עד לבחירות בארצות הברית לשמור על פרופיל תגובה ישירה נמוך נגדה ותסתפק לפי שעה בהפעלת ארגוני החסות שלה בעיראק, תימן, לבנון וסוריה למטרה זו. זאת הגם, שמנהיג איראן חזר לאחרונה על מחויבותה של טהראן לנקום את חיסולו של סלימאני.

 

לצד המשך המתיחות הצבאית בין שתי המדינות במפרץ הפרסי ובעיראק נמשכת המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית גם במישור הבינלאומי בסוגיות  הקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית : המאמץ האמריקני להאריך את תוקף אמברגו הנשק על איראן, הפעלתו מחדש של מנגנון השבת הסנקציות מתוקף החלטת מועבי"ט 2231 וביטול הפטורים העלול להדק עוד את הסנקציות על איראן.

 

פומבית הודיעה טהראן כי היא אינה מעורבת בבחירות בארצות וכי "כל הממשלים בארצות דמוקרטיים ורפובליקנים כאחד" עויינים לאיראן ואין זה משנה מי ייבחר אולם נראה כי בפועל מעדיפה איראן ממשל דמוקרטי על רקע הכרזותיו של המועמד הדמוקרטי ביידן כי יחזור להסכם הגרעין ולפיכך תמנע מפעולה העלולה לגרור הסלמה רחבה.

 

[1] https://www.youtube.com/watch?v=wHUsZ6t5wJM

[2] https://rouz.news/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%82-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/762220

[1]  https://twitter.com/BARANDAAZ_NEWS/status/1288501462893498373