עבור לתוכן העמוד
Menu

איום המל"טים מוביל לברית אזורית נגד איראן

עיראק הפכה לזירת עימות חדשה בין ישראל לאיראן בעקבות התקפת מל"טים המיוחסת לצה"ל והמוסד הישראלי על בסיס צבאי של מל"טים במערב איראן • חשש בישראל כי התקפת הטילים על אירביל אינה סוף פסוק, לאיראנים ביטחון עצמי גבוהה ומוטיבציה לפעול נגד ישראל בעקבות חולשת המערב

המלחמה החשאית בין ישראל לאיראן נמשכת במלוא העוצמה ומגיעה גם לשיאים חדשים. אחרי שהושגה הפסקת אש בלתי רשמית בין שתי המדינות בכל הקשור למלחמה הימית ביניהן, מתמקדת כעת המלחמה בשני תחומים עיקריים:

מלחמת סייבר ומלחמה של תקיפות הדדיות באמצעות מל"טים הנקראים גם כט"במים.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

השבוע בוצעה התקפת סייבר איראנית על כמה אתרים ממשלתיים בישראל, ההתקפה נמשכה כמה שעות ושיבשה את פעילות האתרים, אולם בסופו של דבר הצליח המטה להגנת הסייבר בישראל להדוף את התקפת הסייבר האיראנית.

 

מלחמת המל"טים

מל"טים חמושים הם כיום אחת ההתפתחויות הצבאיות הטקטיות המדאיגות ביותר את הממשל האמריקני, את ישראל ואת מדינות המפרץ.

הם מהווים איום חדש ומורכב שפוגע בעליונות האווירית של ארה"ב וישראל בשמי המזרח התיכון, לכן היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן מוביל כעת תהליך חדש של הדברות עם בנות הברית של ארה"ב במזה"ת למציאת פתרונות לצמצום איום המל"טים האיראנים.

על פי גורמי ביטחון בישראל, בימים אלה מוקמת ברית אזורית חדשה ששותפות בה ארה"ב, ישראל, כמה מדינות מהמפרץ ועוד מדינות ערביות כדי להקים מערכת התראה, מעקב  ויירוט של המל"טים האיראנים שנמצאים כבר בשימוש מבצעי אינטנסיבי אצל שלוחותיה של איראן במזה"ת.

חדירת הטיסן של חזבאללה למרחב האווירי של ישראל בחודש שעבר האיצה את התהליך. ארה"ב גורסת כי בנות בריתה במזה"ת חייבות להגן על עצמן באופן קולקטיבי ומתואם ביניהן, תהליך הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב מקל על הקמת הברית ההגנתית החדשה הזו.

"הנשק הגרעיני שבידי ישראל לא ימנע את השמדתה"

גם העובדה שהמורדים החות'ים בתימן הכניסו באחרונה את איחוד האמירויות למעגל האיום ותקפו אותה באמצעות מל"טים מתאבדים תורמת לזירוז התהליך, "הסכמי אברהם" מאפשרים כינון ברית הגנה בין ישראל למדינות המפרץ במטרה להדוף את התוקפנות האיראנית באזור בסיועה של ארה"ב.

על פי גורמי ביטחון בישראל, לארגון חזבאללה יש צי פעיל של 2,000 מל"טים, חלקם יוצר באיראן וחלקם האחר על ידי ארגון חזבאללה עצמו.

לאיראן עצמה יש אלפי מל"טים מתקדמים, בדגמים שונים שיכולים לטוס לטווח של אלפי ק"מ.

 

עיראק הופכת לזירת עימות בין ישראל לאיראן

איראן הודתה השבוע בתקיפה של מבנה אזרחי סמוך לבנין הקונסוליה האמריקנית בארביל באמצעות 12 טילים בליסטיים, היא טענה כי מדובר במתקן של המוסד הישראלי שממנו יצאו מל"טים לתקיפות באיראן.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ב-14 במרץ כי המתקן שהותקף באירביל הינו אכן "מתקן אימונים ישראלי" אך בכיר בממשל ביידן הכחיש את הדיווח ומסר כי מדובר "במבנה אזרחי בלבד".

האיראנים טוענים כי ישראל מנצלת את המלחמה באוקראינה להגברת ההתקפות עליה משטח עיראק.

גורמי מודיעין מערביים אומרים כי ההתקפה האיראנית על ארביל הינה תגובה לתקיפה של מתקן מל"טים במערב איראן בחודש שעבר שבוצעה במבצע משותף לצה"ל ולמוסד הישראלי, כתוצאה מהתקיפה שבוצעה על ידי 6 מל"טים ישראלים, שהמריאו משטח עיראק, נפגעו מאות מל"טים איראניים מסוגים שונים, איראן וישראל שמרו על שתיקה, אולם בעקבות התקיפה המיוחסת לישראל באזור דמשק בשבוע שעבר שבה נהרגו 2 קצינים של "משמרות המהפכה" האיראניים שעסקו בפרויקט דיוק הטילים החליטה איראן להגיב ולהאשים את ישראל באופן פומבי.

דוברי "חיזבאללה עיראק" קבוצה מיליטנטית הנתמכת על ידי איראן, פרסמו הודעה ב- 14 במרץ, שבה נאמר כי מתקפת הטילים של משמרות המהפכה במוצאי שבת שעבר על ארביל, שבצפון עיראק, הייתה "תגובה להפצצת השטח האיראני משטח עיראק." בהודעה נאמר כי ההפצצה בוצעה "בשבועות האחרונים" על ידי ישראל "באמצעות מל"טים שהמריאו משטח עיראק".

ערוץ אל-מיאדין, שופרו של חזבאללה, מסר השבוע מפי "מקורות מהימנים כי ב-14 בפברואר השנה, שישה מל"טים ישראלים, שהמריאו מבסיס בארביל, ביצעו פעולות חבלה נגד בסיס צבאי בקרמנשה שבאיראן."

בהתייחס למבנה שהופץ על ידי האיראנים בארביל, דיווח ערוץ אל-מיאדין  כי המקום שנפגע ע"י ירי הרקטות של משמרות המהפכה בארביל הוא "הבסיס העיקרי של הריגול והפעולות הצבאיות הישראליות נגד איראן" ואותו מקום שממנו נעשה שימוש ב"מל"טים שתקפו את הבסיס הצבאי בקרמנשה".

אין זו הפעם הראשונה שהאיראנים מאשימים כי ישראל מפעילה בסיס סודי  של המוסד בארביל שבחבל כורדיסטאן.

בחודש אפריל שעבר הם טענו כי  אנשי המוסד הישראלי נפגעו מטילים ומל"טים ששוגרו לעבר אזור שדה התעופה בארביל.

האיראנים גם טוענים שישראל פועלת בחשאי משטח אייזרביג'אן ומשגרת משם מל"טים לשטחם למטרות מודיעין ותקיפה, הטענות האלה היו מקור למתיחות בינה לבין אייזרביג'אן לפני כמה חודשים.

איראן הזהירה ב-14 במרץ באמצעות דובר משרד החוץ שלה כי לא תסבול שום איום משטח עיראק,

הדובר, ח'טיב זאדה טען כי " בשטחה של עיראק נעשה שימוש חוזר ונשנה נגד איראן על ידי צדדים שלישיים ובהן קבוצות טרור, לוחמים כורדים, ארה"ב והישות הציונית".

ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי הדגיש כי "כל הצדדים חייבים לכבד את הריבונות של  עיראק", הוא סייר במחוז ארביל והודיע על הקמת ועדה שתבדוק את נסיבות ההתקפה בארביל ותאסוף ראיות.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבאן, אמר כי וושינגטון שוקלת לספק לבגדאד ולארביל יכולות הגנה מפני טילים. בראיון לרשת CBS אמר סאליבאן: "אנחנו מתייעצים עם ממשלת עיראק והממשלה בכורדיסטאן העיראקית בין היתר כדי לעזור להן לרכוש יכולות הגנה מפני טילים כדי שיוכלו להגן על עצמן בעריהן".

צה"ל עדיין שומר על כוננות גבוהה בצפון הארץ מחשש שהאיראנים יגיבו בהתקפת טילים, רקטות או מל"טים על מותם של שני הקצינים של "משמרות המהפכה" בהפצצה בסוריה המיוחסת לישראל, המתיחות בין ישראל לאיראן גבוהה גם על רקע הידיעות שפירסמה איראן  שלשום כי גורמי הביטחון שלה לכדו חוליית ריגול של המוסד הישראלי שתכננה לפגוע במתקן הגרעין בפורדו.

לאיראנים יש כעת ביטחון עצמי גבוה כתוצאה מהחולשה שמפגין ממשל ביידן בשיחות הגרעין בוינה ויש להם מוטיבציה לפעול נגד ישראל יותר מאשר בעבר. ישראל נמצאת כעת בסכנה גדולה יותר של התקפות מצד איראן ולכן הכוננות בצה"ל היא גבוהה.

פורסם במרץ 2022.