התראות

ניתוח משפטי: "הסכמי אברהם" – הסכמי שלום או הסכמי נירמול יחסים?

לראשונה מוצג ניתוח משפטי של ההסכמים שנחתמו בוושינגטון במטרה לפתור את הויכוח - מה נחתם על מדשאת הבית הלבן • אלן בייקר, לשעבר היועץ המשפטי למשרד החוץ והיה שותף בניסוח הסכמי אוסלו והסכמי השלום עם ירדן: "המסמכים שנחתמו בוושינגטון מהווים הישג מהותי וסימבולי ביחסים בין ישראל והעולם הערבי"
שיתוף
President Donald Trump and Prime Minister Binyamin Netanyahu (center), UAE Minister of Foreign Affairs and International Cooperation Sheikh Abdullah Bin Zayed (far right), and Bahrain Minister of Foreign Affairs Abdullatif Al Zayani (far left) (Official White House Photo by Shealah Craighead)
President Donald Trump and Prime Minister Binyamin Netanyahu (center), UAE Minister of Foreign Affairs and International Cooperation Sheikh Abdullah Bin Zayed (far right), and Bahrain Minister of Foreign Affairs Abdullatif Al Zayani (far left) (Official White House Photo by Shealah Craighead)

עניינים

לאחרונה נשמעו פרשנים בישראל ובעולם שנתחו את ההסכמים המדיניים על איחוד האמירויות ועם בחריין, כהסכמים שוליים, שאינם יכולים לדור בכפיפה אחת עם הסכמי שלום כגון ההסכמים מול מצרים וירדן.

השגריר לשעבר אלן בייקר, שכיהן כיועץ המשפטי למשרד החוץ והיה ממנסחי הסכמי אוסלו והסכמי השלום עם ירדן וכיום מנהל המכון לדיפלומטיה ציבורית במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מנתח את ההסכמים מבחינה משפטית והדין הבינלאומי אל מול הסכמי העבר ואל מול הטענות הנשמעות מצד מספר גופים בישראל ובעולם.

להלן ניתוחו של מר בייקר:

 

הסכמי אברהם

הצהרת שלום, ש"פ ויחסים דיפלומטיים וידידותיים "קונסטרוקטיביים" עם ממלכת בחריין

חוזה שלום, יחסים דיפלומטיים ונירמול מלא עם איחוד הנסיכויות הערביות

הצהרת ישראל-בחריין[1]

 

  1. כפי שמובהר בכותרתו, מדובר בהצהרה דו-צדדית בין שתי מדינות ריבוניות ועצמאיות המבטאת את כוונתן לפתוח בעידן חדש של ידידות ושת"פ במטרה להתחיל בפרק חדש של שלום.

 

  1. בהיותה הצהרת כוונות, ובדומה להצהרות דומות כגון הצהרת העקרונות הישראלי-פלסטיני מספט' 1993 וסדר היום הישראלי-ירדני המשותף מספט' 1993, ההצהרה היא בלתי מחייבת, ומבטאת כוונה משותפת להיכנס למו"מ בסדרת הסכמי נירמול יחסים.

 

  1. לא ברור מה פרוש המילה "constructive" הכלולה בכותרת של ההצהרה. הביטוי אינו מוסיף דבר לעקרון של יחסי ידידות ויחסים דיפלומטיים המדבר בעד עצמו.

 

אך לאור הנסיון של שנים רבות ביחסי ישראל ומצרים וירדן, נראה שהוספת המילה constructive מהווה מסר למדינות אחרות של ציפייה ליחסים מלאים ורציניים יותר.

אזהרה מצרית – ירדנית לעבאס לנטוש את ציר טורקיה-קטאר-חמאס

  1. ההצהרה מהווה ביטוי עצמאי וריבוני של כוונות הדדיות של הצדדים לפתוח ביחסי נירמול ביניהם. היא אינה קשורה כלל להחלטות האו"ם או לגוף בינלאומי אחר. אין כל זיקה לתהליך שלום במזרח התיכון, להחלטות או"ם כגון 338, 242 או כל מסמך הסטורי אחר.

 

  1. מאחר שלה היה בין הצדדים מצב מלחמה (ממלכת בחריין הוקמה כמדינה ריבונית רק ב-1971), אין כל החלטת או"ם בעניין הפסקת אש, שביתת נשק או יישוב סכסוכים הרלבנטית ליחסים בין המדינות. לכן לא היה כל צורך להתבסס על החלטות או"ם.

 

  1. בפיסקה השניה, תוך איזכור של מחויבות הכללית לקידום שלום ובטחון אזורי, יש התייחסות לחשיבות ששני הצדדים מייחסים להמשך המאמצים להגיע ליישוב צודק, כולל ומתמשך של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

 

 

  1. בפיסקה שלישית יש ביטוי של הסכמה לכונן יחסים דיפלומטיים, לקדם בטחון מתמשך, לדחות איומים ושימוש בכוח ולקדם דו-קיום ו-"תרבות של שלום".

 

הביטוי “תרבות של שלום” (culture of peace), שמופיע גם בחוזה השלום עם הנסיכויות, כנראה אינו מקרי. הוא ביטוי ידוע ומקובל בפרקטיקה בינלאומית, והוא מוגדר בהחלטות שונות של העצרת הכללית של האו"ם המפרטות את הרכיבים של תרבות השלום.   

 

ראו לדוגמא החלטה 53/243 מ-6 לאוקטובר 1999[2]:

 

 “Declarations and Programme of Action on a Culture of Peace”

 

המהווה מעין "כל-בו" של כל השאיפות ההומניטריות ויפות הנפש המופיעות בהחלטות העצרת הכללית של האו"ם כל שנה ושנה, והכוללות בין היתר קידום זכויות אדם, דמוקרטיה, מניעת אפלייה נגד נשים, הכרה בזכויות עמים תחת כיבוש וכו' וכו'.

 

  1. בפיסקה השלישית יש הסכמה "לשאוף להגיע להסכמים, בשבועות הקרובים", בתחומים הבאים:
    • השקעות
    • תיירות
    • טיסות ישירות
    • בטחון
    • תקשורת
    • טכנולוגיה
    • אנרגיה
    • טיפול רפואי
    • תרבות
    • איכות הסביבה
    • פתיחה הדדית של הגרירויות
    • תחומים אחרים לרווחתם ההדיית של הצדדים.

 

  1. ברור מהביטויים המעורפלים הנעדרים כל מחויבות, שמדובר בשלב זה בהצהרה בלתי מחייבת ולא בהסכם מחייב.

 

ראש תכנית הגרעין של איראן נמצא חיובי לקורונה

חוזה השלום בין ישראל – איחוד האמירויות[3]

 

  1. הביטוי "חוזה שלום" ראוי להערה.

 

אם כי בחרו הצדדים לתאר את ההסכם כ-"חוזה שלום",  הדבר אינו רומז על כך שלפני כן שררו יחסי מלחמה ביניהם.

 

בדרך כלל, וכפי שהיה ביחסינו עם מצרים וירדן, נהוג, מבחינה משפטית, מדינית ובטחונית, שחוזה שלום, בראש ובראשונה, הופך מה שהיה מצב מוגדר של מלחמה למצב מוגדר של שלום, על כל הכרוך בכך מבחינת הכרה הדדית בריבונות, שלמות טריטוריאלית ועצמאות.

 

במקרה הנוכחי, לא שרר בין ישראל ואיחוד האמירויות מצב של מלחמה, ואיחוד האמירויות (שהוקמו כמדינה ריבונית רק ב-1971) לא היו קיימות כמדינה כשמדינות הליגה הערבית הכריזו על מלחמה נגד ישראל ב-1947.

 

יחד עם זאת, לנוכח הניתוק הכללי והרישמי ששרר בין ישראל ומדינות ערב, כולל איחוד האמירויות, החרם הערבי, והעדר כל רשמיים של יחסים נורמליים עם ישראל, נראה שיש חשיבות  – ולו סימלית – לתאר את המצב החדש כיצירת מצב של שלום על כל הכרוך בכך מבחינת נירמול וכינון יחסים תקינים.

 

  1. יחסים דיפלומטיים ונירמול מהווים, מן הסתם, רכיבים אינטיגרליים המובנים מעליהם בכל מצב של שלום. כך היה עם מצרים וירדן. ההחלטה להוסיף בכותרת ההסכם התייחסתות ספציפית ליחסים דיפלומטיים ונירמול, כנראה נובעת מהנסיון המפוקפק של ישראל מול מצרים וירדן, והטלאות שעברו על יחסי הנירמול והדיפלומטיים משך השנים.

 

מבחינה משפטית התוספת הזאת אינה מוסיפה דבר, אבל יש להניח שיש בכך ערב סימלי, ולו כמסר למצרים וירדן ומדינות ערביות נוספות.

 

  1. סעיפי ההקדמה כוללים את האימרות הנדושות (platitudes) המקובלות על שאיפה משותפת לשלום אזורי, שגשוג ופתוח כלכלי, יחסים נורמליים, "מורשת אברהם" המשותפת לעמים המוסלמים, הנוצרים והיהודים, וכו' וכו'.

 

יש גם התייחסות לפלסטינים בהקדמה, ספציפית לחוזי השלום עם מצרים וירדן ולמחויבות ליישב את הסכסוך בין ישראל והפלסטינים בדרכי מו"מ.

 

  1. ההכרזה שבסעיף 1 להסכם בדבר כינון שלום, יחסים דיפלומטיים ונירמול מלא, דומה לסעיף 1 לחוזה השלום עם וירדן[4].

 

על אף העובדה שעל פי סעיף זה יחסי השלום "מכוננים בזאת" (are hereby  established), הכניסה לתוקף של ההסכם, כולל עצם כינון יחסי שלום, כפופים לאמור בסעיף 10 להסכם המחייב אשרור של ההסכם בהתאם להליכים הלאומיים של כל צד, מוקדם ככל האפשר (as soon as practicable) – ביטוי מעורפל הפותח שוב פתח למתחים וחיכוכים.

 

  1. כפי שצויין על ידי גורמים אינטרסנטיים המבקרים את ההסכם, ניקר העדר ההתייחסות להחלטות או"ם העוסקות בתהליך השלום באזורינו (כגון החלטות מועצת הבטחון 242 (1967) ו-338 (1973) המהוות בסיס משותף לחוזי השלום עם מצרים (1979) וירדן  (1994), וכן בהסכמים השונים עם הפלסטינים (הסכמי קמפ דוד 1978, הסכמי אוסלו 1993-1999).

 

נראה שהסיבה וההגיון באי-איזכור אותם ההסכמים והחלטות נובעים מכך שהם נוצרו עקב הצורך לעבור ממצבי מלחמה, לוחמה, חרם וכל יתר הסממנים של מצב מלחמה, למצבי שלום, שכנות טובה ונירמול.

 

מצב זה אינו זהה במקרה של הנסיכויות, הן עקב העובדה שאף-פעם לא שרר עם האמירויות מצב מלחמה, לא התקיים כל צורך לתהליך יישוב סכסוך בחסות האו"ם עם הנסיכויות, ואין מצב של גבול משותף המחייב התחייבויות הדדית לשלמות טריטוריאלית והכרה בגבולות משותפים.

 

לכן הצדדים הסתפקו בסעיף 2, תחת הכותרת "עקרונות כלליים", להתייחסות כללית סטנדרטית ומתבקשת להוראות מגילת האו"ם ועקרונות הדין הבינלאומי בעניין יחסים בין מדינות, כולל הכרה וכיבוד ריבונות וזכות להתקיים שלום ובטחון , לפיתוח יחסי ידידות בין עמיהם וליישב סכסוכים בדרכי שלום.

 

לאור זאת נראה שהביקורת בהקשר זה היא מיותרת, בלתי רצינית ואף קנטרנית.

 

  1. המחויבות בסעיף 3 להקמת שגרירויות "ברגע שאפשרי" היא פתוחה ללא הגדרה מתי הדבר יהיה "practicable". מן הסתם יש כאן פתח ללחצים ועיכובים.

 

  1. הסעיפים בעניין מניעת טרור (סעיף 4) וש"פ ונירמול (סעיף 5) הם מנוסחים בצורה מעורפלת כהצהרת כוונות לקיים מו"מ על הסכמים פרטניים, שוב במועד המוקדם האפשרי ומבלי לקבוע לו"ז ברור או תאריך יעד.

 

מדובר בתחומים הבאים:

 

  • מימון והשקעות
  • תעופה אזרחית
  • שירותים קונסולריים וויזות
  • חידוד, מסחר ויחסים כלכליים
  • טיפול רפואי
  • מדע, טכנולוגיה וחלל חיצון
  • תיירות, תרבות וספורט
  • אנרגיה, איכות הסביבה, חינוך, הסדרים ימיים, תקשןרת ודואר, חקלאות ובטחון אוכל, מים וש"פ משפטי..

 

תחומי נירמול אלו מפורטים בנספח להסכם, בדומה לרשימת תחומי שת"פ אזרחיים בנספח השלישי להסכם הביניים עם הפלסטינים משנת 1995, [5]המכונה פרוטוקול בדבר עניינים אזרחיים.

 

  1. בסעיף 6 יש מחויבות לעודד הבנה הדדית ותרבות שלום, כולל דיולוג בין הדתות, יחסי people to people, ושת"פ נגד הסתה.

 

הביטוי “תרבות של שלום” (culture of peace) המופיע גם בהצהרת השלום עם בחריין, כנראה אינו מקרי. ראה האמור בפסקה א7 לעיל.

 

  1. סעיף 12 בעניין רישום ההסכם כאמנה עם מזכיר הכללי של האו"ם, בהתאם לסעיף 102 למגילת האו"ם הוא סעיף משפטי חשוב המדגיש באופן הפורמלי ביותר, שהמדובר באמנה עצמאית בין שתי מדינות ריבוניות.

סיכום

המסמכים שנחתמו בוושינגטון מהווים הישג מהותי וסימבולי ביחסים בין ישראל והעולם הערבי. הישג זה בוודאי יפותח עוד ככל שהיחסים מתחזקים והאמון ההדדי ותום הלב הולכים ומתעמקים.

יש להצטער על כך שהמבקרים את ההתפתחות הזאת ואת המסמכים שנחתמו בוושינגטון מעדיפים להרשות לעצמם להכניס דעות פוליטיות ואנטגוניזם אישי במקום להכיר בהתפתחות הזאת כפשוטו ובאופן אובייקטיבי.

 

 

[1] https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/09/Bahrain_Israel-Agreement-signed-FINAL-15-Sept-2020-508.pdf

 

[2] https://cpnn-world.org/resolutions/resA-53-243A.html

[3] https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/09/UAE_Israel-treaty-signed-FINAL-15-Sept-2020-508.pdf

[4] https://mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/israel-jordan%20peace%20treaty.aspx

[5] https://mfa.gov.il/MFA/ForeignPolicy/Peace/Guide/Pages/THE%20ISRAELI-PALESTINIAN%20INTERIM%20AGREEMENT%20-%20Annex%20III.aspx

 

פורסם לראשונה ב-12 באוקטובר 2020.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm
המרכז הירושלמי
חיזבאללה על הקצה, וצה"ל נערך: "אם טהראן תבקש, הם ייכנסו ללחימה"

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר בכיר באמ"ן, מזהיר כי חיזבאללה ממשיך בהכנות צבאיות – כולל הכנת "בנק מטרות" – למקרה שאיראן תפעיל אותו. "זה לא קרה עדיין, אבל זה עלול לקרות", אמר. במקביל, נריה מציין כי פירוק הנשק מהמחנות הפלסטיניים בלבנון, שתוכנן ל-15 ביוני, ככל הנראה יתעכב – וצה"ל כבר נערך בשטח עם תגבור של שתי חטיבות בצפון.

12:09pm

Close