התראות

רצף טריטוריאלי – תנאי הכרחי למדינה בת קיימא?

מדינות וגורמים שונים המעורבים בניסיונות להשכנת שלום במזרח התיכון נוהגים להכריז על שאיפתם להקים מדינה פלשתינאית בת קיימא.
שיתוף

עניינים


1. ההיבט המשפטי הבינלאומי

מדינות וגורמים שונים המעורבים בניסיונות להשכנת שלום במזרח התיכון נוהגים להכריז על שאיפתם להקים מדינה פלשתינאית בת קיימא. לכל ברור כי סוגיות יסוד כגון ירושלים, הפליטים, ההתנחלויות, הגבולות וסידורי הביטחון המקומיים וההגנה מפני טילים ארוכי-טווח (ונשק להשמדה המונית), יהיו מרכיבים יסודיים בכל הסכם מדיני בין ישראל לפלשתינאים. אולם ברוב המקרים מתעלמים מההשלכות המשפטיות, כלכליות וביטחוניות של חיבור טריטוריאלי בין רצועת עזה לגדה המערבית, או "המעבר הבטוח". הצלחתו של תהליך שלום אזורי מחייבת בחינה מעמיקה של השלכות אלה.

המשפט הבינלאומי, המסורתי והמודרני, קובע כי ההכרה בישות מסוימת כמדינה, מותנית בעמידה בכמה דרישות. אחת מהן היא הצורך בשטח מוגדר, אף כי אין כל הגדרת מינימום לגודלו של השטח. זאת ועוד; אין דרישה שגבולות השטח יהיו קבועים או ודאיים. לפיכך, שינויים בשטחה של מדינה, בין אם בתוספות או בגריעות, אינם משפיעים על זהות המדינה או על קיומה.[1]

חשוב להדגיש כי התבחין של שטח מוגדר אינו מחייב שהמדינה תהיה בעלת רצף טריטוריאלי. כלומר, מדינה יכולה להיות מורכבת משטחים טריטוריאליים שאינם מחוברים ביניהם. ישנן עשרות רבות של מדינות המורכבת מיבשת ואיים, כגון אוסטרליה. נוסף על כך, מדינה יכולה להיות מורכבת משטחים נפרדים שביניהם מצויים שטחים של ישות ריבונית זרה. ארצות-הברית, למשל, ומדינת אלסקה מופרדות זו מזו ביותר מ-1,900 ק"מ של טריטוריה קנדית.[2] למעשה, זיהינו 9 דוגמאות של מדינות ללא רצף טריטוריאלי: איזרביג'אן, אנגולה, ארגנטינה, ארה"ב, ברונאי, עומאן, מזרח תימור, קרואטיה ורוסיה.

לפי המשפט הבינלאומי העדר קשר טריטוריאלי בין שטחים נפרדים אינו משפיע על ההכרה בקהילה מדינית חדשה כמדינה. נוסף על כך, על סמך הנוהג הבינלאומי בעבר ובהווה, למדינה אין זכות טבעית (אינהרנטית) לרציפות טריטוריאלית בין אזוריה המרוחקים זה מזה גיאוגרפית. ניתן להחיל את הכלל הזה במיוחד על המעבר הריבוני שדורשים הפלשתינאים בין רצועת עזה לגדה המערבית.

מ-1948 עד 1967 היתה רצועת עזה נתונה לשלטון צבאי מצרי, והגדה המערבית נשלטה בידי ירדן. במשך כל אותה תקופה לא היה כל קשר בין שני האזורים. החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם אשר נתקבלה לאחר שישראל השתלטה על שטחים אלה במלחמת ששת הימים, המליצה על מעמדם הסופי של השטחים אך לא אזכרה כל חיבור טריטוריאלי בין רצועת עזה לגדה המערבית. מה שחיוני הוא השליטה בשטח, והמדינה מהווה שטח קוהרנטי מסוים שנשלט בפועל.[3]

תהליך אוסלו החל ב-13 בספטמבר 1993 בהצהרת העקרונות המשותפת הישראלית-פלשתינאית. המסמך התווה את סידורי הממשל העצמי הזמני שסוכמו בין הצדדים. אלה כללו שלטון עצמי פלשתינאי בעזה וביריחו, העברת סמכויות מוקדמת לפלשתינאים בגדה המערבית, והסכם על ממשל עצמי ובחירת מועצת מחוקקת פלשתינאית.[4] זמן קצר לאחר שנחתמה הצהרת העקרונות (DOP) החל המשא-ומתן בין הצדדים לגבי יישום השלב הראשון של ההצהרה, שהיה הקמת השלטון העצמי של הפלשתינאים בעזה וביריחו. משא-ומתן זה הביא ל"הסכם עזה-יריחו" (הסכם קהיר), שנחתם ב-4 במאי 1994.[5] המושג "מעבר בטוח" מוזכר לראשונה בסעיף העוסק בסידורי הביטחון, בתוך הסכם עזה-יריחו מתקופת אוסלו והוא מהווה אחד מתוך ארבע הסוגיות העיקריות בהסכם.[6]

כיום קיימת תמיכה בינלאומית נרחבת ביותר בהקמתה של מדינה פלשתינאית. סביר אפוא להניח שהמדינה הפלשתינאית החדשה לא תידרש לעמוד בכל הקריטריונים שהוזכרו לעיל הנוגעים למעמד של מדינה. לאור הסיכויים להכרה גורפת בישות פלשתינאית השואפת למעמד של מדינה, יש להניח שהיא תזכה להכרה כמדינה גם ללא רצף טריטוריאלי, גם אם רצף שכזה יהווה תנאי למעמד של מדינה.

כלומר, לפי המשפט הבינלאומי קיומה של חוליה מקשרת בין שטחים נפרדים אינו תנאי הכרחי להכרה כמדינה. זאת ועוד; על בסיס הנוהג הבינלאומי המקובל בעבר ובהווה, למדינה אין זכות טבעית (אינהרנטית) לחוליה שתקשר בין אזורים שלה המרוחקים זה מזה גיאוגרפית. ניתן ליישם עובדה זו לגבי הרצף הריבוני הנדרש על-ידי הפלשתינאים בין רצועת עזה לגדה המערבית.

2.       רצף טריטוריאלי – השלכות ביטחוניות

בשנים האחרונות חלה החמרה באיום הביטחוני הכרוך במעבר שכזה עקב אבדן השליטה של הרשות הפלשתינאית, ובייחוד על המצב ברצועת עזה. גלי אנרכיה, תוהו ובוהו והפקרות שטפו את האזור, ולדברי פקיד פלשתינאי בכיר, "המצב בשטחים הפלשתינאים מסוכן ביותר מפני שאנו [הרשות הפלשתינאית] כבר איננו שולטים בשטח".[7]

אפילו התקשורת היתה נתונה תחת מתקפה. אנשים חמושים של הפתח איימו לסגור את משרדי תחנת הטלוויזיה הפאן-ערבית בלוויין, אל-ערבייה, ברצועת עזה ובגדה המערבית, מאחר ולטענתם הושמצו מחבלות מתאבדות פלשתינאיות ומשפחותיהן בסרט תיעודי ששודר בתחנה, ועסק במחבלות מתאבדות בעיראק, ברוסיה, באפגניסטן ובשטחים הפלשתינאים. עלונים שחולקו על-ידי הזרוע החמושה של הפתח דרשה התנצלות מהתחנה בתוך 24 שעות, ולא – איימו לסגור את משרדיה.[8] התקפות כאלה על אמצעי התקשורת הן דבר שבשגרה בשטחי הפלשתינאים. המצב הידרדר עוד יותר כאשר עיתונאים בגדה המערבית וברצועת עזה החלו לקבל איומים על חייהם עקב הסיקור שלהם על מצב ההפקרות והאנרכיה בשטחים שבשליטת הרשות הפלשתינאית.[9] התקפות אלה כללו חטיפה של סטיב סנטאני ואולאף ויג, עיתונאי רשת "פוקס", ב-14 באוגוסט 2006. הם הוחזקו בעזה במשך שבועיים והוכרחו להתאסלם באיומי אקדח.[10] ב-12 במארס 2007, נחטף עיתונאי הבי.בי.סי. אלן ג'ונסטון והוא מוחזק עד היום בידי ארגון "צבא האיסלאם" ברצועת עזה.  אפילו אנשי הביטחון של הרשות הפלשתינאית הודו שהעיתונאים היו נתונים למערכת הפחדות מרושעת.[11]

למעשה, ד"ר ג'מאל מג'יידה, פרשן פוליטי מכובד מרצועת עזה, השווה את המצב בשטחים הפלשתינאים ל"שטחים שבשליטת הטאליבאן באפגניסטן, ובחוות החקלאיות הנשלטות על-ידי הטרוריסט, יליד ירדן, אבו מוסאב זרקאווי בעיראק".[12] אולם מטרידה עוד יותר היא ההשוואה שעשה חאפז ברגותי, עורך עיתון פלשתינאי. הוא השווה את המצב ברצועת עזה לאירועים בסומליה בשנות התשעים, והכריז כי "ההתקפות החוזרות ונשנות על מוסדות הרשות הפלשתינאית וחטיפות של זרים נראות כאילו אנחנו מתחרים עם 'אדוני המלחמה' (warlords) והמיליציות בסומליה על הזכיה 'בפרס נובל לאנרכיה'". האנרכיה המתמשכת, שהיא חמורה ביותר ברצועת עזה, בשילוב עם חוסר נכונותו או חוסר יכולתו של אבו מאזן, לנקוט אפילו צעדים בסיסיים ביותר כדי להשיב את הסדר על כנו, מדגישה ביתר שאת את הסיכון העצום הכרוך במעבר הבטוח, אשר יאפשר את העברת ההפקרות של עזה לגדה המערבית, ובסופו של דבר גם לישראל.

ציר פילדלפי, שהוא אזור צבאי באורך של 13 ק"מ המשתרע לאורך הגבול עם מצרים, מפריד בין רצועת עזה שבשליטה פלשתינאית לבין הישובים המצריים, והופך אותו למוקד חיוני ביותר להברחת נשק ותחמושת לרצועת עזה.[13] ב-1 בספטמבר 2005 חתמו מצרים וישראל על "ההסדרים המוסכמים בנוגע לפריסת כוח ייעודי של משמר הגבול" לאורך הגבול באזור רפיח ("ההסדרים המוסכמים"), שאִפשרו לכוחות של ישראל לפנות את המסדרון ולפרוס כוחות של משמר הגבול המצרי בצדו המצרי של הגבול.[14] כעבור כמה חודשים אמר יובל דיסקין, ראש השב"כ, לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "כמות חומרי-הנפץ שהוברחה ממצרים לרצועת עזה גדלה באופן דרסטי, ביותר מ-300 אחוזים".[15] על בסיס נתונים אלה אמר דיסקין כי "ברור שהנסיגה שלנו ממסדרון פילדלפי, וההסתמכות שלנו על המצרים, התבררו ככישלון".[16]

ניצול ציר פילדלפי על ידי המחבלים, והשימוש הצפוי בעתיד ב"מעבר הבטוח", מעוררים חששות כבדים לביטחונה של ישראל. הכניסה לגדה המערבית פירושה, למעשה, כניסה לישראל, לפחות עד להשלמתה של גדר הביטחון, מכיוון שחלקים גדולים מגדר הביטחון בגדה המערבית טרם הושלמו. וכך, יש לצפות כי נשק ומחבלים המוברחים ממצרים לרצועת עזה, יגיעו דרך ה"מעבר הבטוח" לגדה המערבית ויגבירו את ההתקפות על ישראל גם ממזרח.

אבו מאזן נחשב לאדם מתון. הוא מתנגד לאנרכיה בשטחים אך אין לו כמעט כל השפעה על המתרחש. לאחר מותו של יאסר ערפאת, קיוו רבים שאבו מאזן ייצור מציאות חדשה. הוא עודד את התקוות הנואשות הללו בסיסמת הבחירות שלו: "חוק אחד, סמכות אחת, רובה אחד".[17] למעשה, המציאות בשטח היתה הפוכה לגמרי. כאשר נקרא לפעול נגד כנופיות של מחבלים חמושים, בריונים ופושעים, העדיף אבו מאזן לדבר על לבם כדי שישתפו פעולה עם הרשות הפלשתינאית. מאמציו העלו חרס, הבטחותיו נותרו בגדר מילים בלבד, ואמינותו נקרעה לגזרים. ואכן, מאז הסכם מכה מפברואר 2007 כונן אבו מאזן שותפות מלאה עם החמאס. בשלוש השנים האחרונות הוא סירב לפרק מנשקן את יכולותיהם הצבאיות העצמאיות.

יתר על כן, השב"כ דיווח שלמיטב ידיעתו, בין 12 ל-18 בספטמבר 2005 הוברחו ממצרים לרצועת עזה יותר מחמש טונות של חומרי-נפץ, 200 רימונים נ"ט, ומספר לא ידוע של טילי נ"מ.[18] כך הגיעה לקיצה "הפסקת האש" שהכריזו עליה ארגוני הטרור הפלשתינאים בינואר 2005, על דעת עצמם.[19] בחישוב המסתמך על כמות הנשק שהוברחה במהלך שנה, נגיע לכמות 240 טונות של חומרי-נפץ, 9,600 רימוני נ"ט ו-16,800 טילי נ"ט שהוברחו לרצועת עזה. נוסף על כך, מספרים אלה אינם כוללים את כלי-הנשק שיוצרו באופן מקומי על-ידי הפלשתינאים בעזה, כגון רקטות הקסאם.

המבחן למנהיגותו של אבו מאזן יהיה יכולת מוכחת למניעת הברחת הנשק וחומרי-הנפץ מרצועת עזה לישראל דרך מעבר קרני.[20] כמות חומרי-הנפץ הדרושה בדרך כלל לחגורת נפץ של מתאבד מוערכת בין 7 ל-10 ק"ג. חומרי-נפץ אלה מעורבבים בדרך כלל בחלקי מתכת שונים, כגון מסמרים וכדוריות ברזל.[21] בתקופת האינתיפאדה השנייה נהרגו יותר מאלף ישראלים, ואלפים אחרים נפצעו כתוצאה מפיגועי מתאבדים. כמויות חומרי-הנפץ שהוברחו עד כה ממצרים לרצועת עזה, יאפשרו פיגועים והכנסת מכוניות תופת שיופעלו נגד אזרחים ישראלים.

הסיכוי של התקפות מוגברות נגד ישראל מעורר חששות כבדים. ב-2004 נערכו 309 התקפות של רקטות קסאם,[22] ובאותה השנה נערכו 1,231 התקפות במרגמות.[23] השב"כ דיווח שב-2005 עלה מספר התקפות הקסאם ל-337, אם כי הפגזות המרגמות ירדו ל-848 תקריות. הודות לערנותה של ישראל ולהפסקת האש החלקית בצד הפלשתיני,[24] ירד מספר פיגועי ההתאבדות מ-1,231 ב-2004 ל-199 ב-2005.[25] כן היו ב-2005 1,133 תקריות ירי, בהשוואה ל-1,621 בשנה שקדמה לה.[26] על אף הירידה במספר הכולל של ההתקפות ב-2005, הרי אף מדינה לא תסבול רמת סיכון כה גבוהה למרכזי אוכלוסייתה האזרחית או לתשתיות אסטרטגיות. נוכח שיקולי הביטחון הללו וההפרות של "הסכם" רפיח שהושג בין הצדדים, ישראל עצרה את התכניות ללוות פלשתינאים וסחורות מרצועת עזה לגדה המערבית באוטובוסים ובשיירות של משאיות.[27]

לסיכום, הסיכון הביטחוני העצום הכרוך במעבר טריטוריאלי פלשתינאי ריבוני בין עזה לגדה יחד עם הסבירות הגבוהה להכרה בינלאומית במדינה פלשתינאית בבוא העת גם ללא מעבר שכזה, מציבים סימני שאלה כבדי משקל לגבי רעיון המעבר הבטוח ומצריכים חשיבה מחודשת באשר לפרמטרים הנדרשים ממדינה בת קיימא.

 


  • 1. Krystyna Marek, Identity and Continuity of States in International Law 15 (Droit, 1968).
  • 2. Nii Lante Wallace-Bruce, Claims to Statehood in International Law 51-52 (1994); Malcolm. N. Shaw, Territory in International Law, 13 NYIL 61, 67 (1982).
  • 3. ראו: James Crawford, The Criteria for Statehood in International Law, 48 BYIL 93, 114 (1976-1977).
  • 4. Declaration of Principles on Interim Self-Government Arrangements. See Declaration of Principles on Interim Self-Government Arrangements, Sept. 13, 1993, Isr.-PLO, Ministry of Foreign Affairs, Government of Israel [hereinafter DOP].
  • 5. ההסכם בין ישראל לאש"ף על רצועת עזה ואזור יריחו רבתי קובע נסיגה חלקית של המנהל הישראלי וכוחות הצבא מרצועת עזה ומאזור יריחו, ומרשה לרשות הפלשתינאית לקבל עליה את רוב תפקידי הממשל המקומי באזורים אלה. ראו: Agreement on the Gaza Strip and Jericho Area, May 4, 1999, Isr.-PLO, Ministry of Foreign Affairs, Government of Israel (להלן: "הסכם קהיר").
  • 6. המדריך לתהליך השלום: מסגרת מדריד, www.mfa.gov.il.
  • 7. Khaled Abu Toameh, PA Official: We're no Longer in Control; ‘Situation Similar to Somalian Anarchy,' Jerusalem Post, Jan. 1, 2006, at 1. פקיד בכיר של הרשות הפלשתינאית הודה כי הרשות כבר אינה שולטת בשטח.
  • 8. Khaled Abu Toameh, Fatah Gunmen Threaten Arab TV Station for ‘Defaming' Bombers, Jerusalem Post, Jan. 8, 2006, at 5.
  • 9. Khaled Abu Toameh, Thugs Threaten Palestinian reporters, Jerusalem Post, Jan. 9, 2006, at 2.
  • 12. Foxnews.com home, Timeline: Steve Centanni and Olaf Wiig's OrdealFoxnews.com online, Aug. 28,https://www.foxnews.com/story/0,2933,210767,00.html 2006 available at :; (ביקור אחרון ב-10 בינואר 2007).
  • 13. ראו: Khaled Abu Toameh, Thugs Threaten Palestinian reporters, Jerusalem Post, Jan. 9, 2006, at 2 .
  • 14. Khaled Abu Toameh, PA Official: We're no Longer in Control; ‘Situation Similar to Somalian Anarchy,' Jerusalem Post, Jan. 1, 2006, at 9.
  • 15. Neuman, Brooke, A New Reality on the Egypt-Gaza Border (Part I): Contents of the New Israel-Egypt Agreement, Sept. 19, 2005. https://www.washingtoninstitute.org/templateC05.php?CID=2374.
  • 16. שם.
  • 17. Yaakov Katz, 3,000 Weapons Streaming Monthly into Gaza – Diskin, Jerusalem Post, Jan. 2, 2006, at 2.
  • 18. שם.
  • 19. Margot Dudkevitch, 2,990 Terror Attacks During 2005 ‘Truce,' Jerusalem Post, Jan. 2, 2006, at 3.
  • 20. שם.
  • 21. Dan Izenberg & Yaakov Katz, ‘Karni crossing is an acid test of Abu Mazen's Capabilities,' Jerusalem Post, Jan. 5, 2007, at 3.
  • 22. https://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/03/24/young.detainees/index.html .Available at : ביקור לאחרונה ב-28 בפברואר 2007.
שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close