התראות

רוב ומיעוטים בעולם הערבי – היעדרו של נראטיב מאחד

שיתוף

תוכן העניינים

הקדמה

מה שמכונה על ידי המערב "אביב העמים הערבי" אינו אלא התפוצצות חברתית-פוליטית של העולם הערבי כתוצאה מהכישלון המוחלט של כל מדינות ערב ליצור נראטיב לאומי מאחד ולהקים מדינות מודרניות שוויוניות. למדינות ערב היו תשעים שנים כדי למצוא את המשותף מתוך פסיפס הקבוצות האתניות, הלאומיות והדתיות בכל מדינה, ולקדם את השיתוף פעולה הפוליטי-חברתי-כלכלי ביניהן. במקום לחפש את המאחד וליצור חברה שוויונית שתפנה את משאביה למאבק בפיגור ולקידום הכלכלה, ניסו האליטות באמצעות הלאומנות הערבית ו/או האסלאם לכפות אחדות שתמיד השאירה חלקים מן האוכלוסייה מחוץ לקהיליית הרוב. תשעים השנים מאז שהוקמו מדינות ערב היו רצופות בסכסוכים בין העדות השונות, אפליה פוליטית וכלכלית, התקוממויות, הפיכות צבאיות, חתרנות וסכסוכים בין המדינות עצמן. סכסוכים אלה גבו לפחות חמישה מיליון הרוגים ומיליונים של פצועים ופליטים.

הרוב בעולם הערבי הוא של ערבים שהם מוסלמים סונים, אך בסוריה מושל המיעוט העלאווי אף כי הרוב הוא סוני. בבחריין, בעלת הרוב השיעי, השלטון נמצא בידי הסונים. בעיראק היה רסן השלטון בידי המיעוט הסוני עד הפלתו של סדאם חוסיין. עכשיו מיעוט זה אינו מוכן לקבל את שלטון הרוב השיעי למרות הבחירות שנערכו שם. בצפון אפריקה לפחות שליש מהאוכלוסיה הם עמים ברברים שאין להם שום חלק בשלטון והם משוללי כל זכויות. עימות בין הרוב למיעוטים על בסיס לאומני, אתני או דתי – זוהי התמונה בכל מדינות ערב.

המיעוטים

מדינות ערב במזרח התיכון ובצפון אפריקה מונות כ-355 מיליון איש. בין 75 ל-80% מהם הם ערבים מוסלמים סונים. אבל בין המיעוטים יש מוסלמים סונים שאינם ערבים, כמו הכורדים, ומיעוטים ערבים שאינם מוסלמים כמו הנוצרים בסוריה ובעיראק. רשימת המיעוטים ארוכה ביותר. מדובר בעשרות רבות, הכוללות מיעוטים אתניים, לאומיים, דתיים ושבטיים. נזכיר כאן רק את החשובים שביניהם.

הכורדים: אחד מהעמים העתיקים במזרח התיכון. הכורדית היא שפה אינדו-אירופית, כלומר זו לא שפה שמית ולפיכך גם לא שפה ערבית. הכורדים שמרו על ייחודם ושפתם למרות שאוסלמו. בעבר הם היוו חלק מן הרוב הסוני והשתתפו באופן פעיל במלחמות ערב והאסלאם. סלאח אלדין, כובש ירושלים מידי הצלבנים, היה כורדי. עם זאת הם תמיד ראו את עצמם כקהילייה נפרדת לא ערבית. כ-8-9 כורדים מיליון מתגוררים בעיראק ובסוריה, אך יחד עם אחיהם בטורקיה ואיראן הם מונים 20-25 מיליון איש.

בסוריה הם קורבן לחוקים מפלים. למחציתם אין אפילו אזרחות סורית והם אינם זכאים לטיפול רפואי או לפתיחת חשבון בבנק. בתחילת ההתקוממות נגד אסד הוא הבטיח לתקן מצב זה, אך ספק רב אם יש לצפות לשינוי משמעותי. בעיראק בתקופתו של סדאם חסיין, הם היו קורבן למאמץ של ערביזציה של אזורי מגוריהם בצפון עיראק. כמאה אלף כורדים נהרגו במתקפות גזים ובמתקפות אחרות או נזרקו מבתיהם ובמקומם יושבו ערבים. הם זכו לאוטונומיה מנהלתית לאחר שארה"ב ובעלי בריתה הכריזו, אחרי מלחמת המפרץ הראשונה, על האזורים הכורדים כ-  NO FLY ZONE – אזור שבו לא יאפשרו לצבאו של סדאם לפעול. בעקבות הבחירות שנערכו בעיראק אחרי מלחמת המפרץ השנייה והסכמים בין המפלגות הוסכם שהנשיא יהיה ממוצא כורדי. עם זאת, שלל בעיות, כגון בעיית חלוקת הכנסות הנפט (חלק גדול מרזרבות הנפט העיראקי נמצאות באזורים הכורדים), גורל העיר כרכוך וגבולות האוטונומיה, לא יושבו. לפני מספר חודשים הכריז הפרלמנט של האזור האוטונומי הכורדי בפה אחד על זכותו של העם הכורדי להגדרה עצמית. עיראק לא תוכל להגיע לשקט ולנחלה לפני שימצא פתרון לבעיות אלה במסגרת אוטונומיה מלאה ומוכרת או שיפתח מאבק אלים לעצמאות.

הברברים: אלה העמים המקוריים של צפון אפריקה משחר ההיסטוריה  (ברברים הוא השם שנתנה רומא לעמים שלא דברו לטינית או יוונית). בתקופות קדומות היה להם קשר עם היהודים והנוצרים והיו באזור זה המרות דת לשתי הדתות. עם הכיבוש הערבי במאות השביעית והשמינית הם אוסלמו ואף נלחמו יחד עם הערבים לכיבוש ספרד. הם אפילו הוציאו מקרבם שושלות אסלאמיות קיצוניות כמו אלמואחדין, שטבחו בלא-מוסלמים. עם זאת מפעם לפעם הם התמרדו ושמרו על ייחודם. בלשונם  ששרדה, האמזיגית, הם IMAZHIGHEN וביחיד AMAZIGH. שפתם שייכת לקבוצה האפרו-אסיינית. הם אינם ערבים. הם מהווים 40-45% מאוכלוסיית מרוקו, 20-25%  באלג'יריה ובין 5 ל-10% בלוב ובטוניסיה. סך הכל הם 20-25 מיליון אנשים.

הממשלים בכל מדינות צפון אפריקה התעלמו מתרבותם ושפתם. באלג'יריה מתקיים דיכוי אלים של מיעוט זה השוכן בעיקר באזור קביליה. לפני כשנתיים הקימו הברברים של קביליה ממשלה גולה היושבת בפאריס והמנהלת משם את המאבק לעצמאות.  בלוב תמכו הברברים במורדים וסייעו להפלת קדאפי. הם קיוו כי אפלייתם הסתיימה וכי הממשלה החדשה תכיר בהם כמיעוט תרבותי שווה זכויות עם הרוב. לאכזבתם נציגיהם לא שותפו בממשלה החדשה והם הודיעו כי יחרימו אותה.

לפני מספר שנים הוקם הקונגרס העולמי של האמזיגים המייצג את האמזיגים בארצות צפון אפריקה ובעולם כולו. פתחי בן ח'ליפה, יו"ר הקונגרס החדש שנבחר לפני מספר שבועות בוועידת הארגון שנערכה בג'רבה, הודיע שהאמזיגים של לוב מוכנים להקים קשרים עם ישראל, כי ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, כי הבעיה הפלסטינית אינה בעלת עניין אלא לפלסטינים עצמם וכי האמזיגים מוכנים להתרכז בשחרורם מן המשטרים הדיקטטורים ולפעול להשגת זכויותיהם הפוליטיות של מיעוט נפרד.

הנוצרים: אוכלוסיות נוצריות משמעותיות נמצאות במצרים, עיראק, סוריה, לבנון, ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית. הם מונים 18-20 מיליון איש. הקופטים במצרים הינם זן נפרד של נוצרים אורתודוכסים, המהווים כ- 10-12% (כעשרה מיליון) מכלל האוכלוסיה. אלה הם צאצאי תקופות הפרעונים, היוונים והרומאים. שפתם התפתחה מן השפה המצרית העתיקה והיא קרובה לזו שדוברה ונכתבה בתקופה הרומית. כיום היא משמשת בעיקר בטקסי דת. זו קהילה ששמרה על דתה במשך 1400 שנות כיבוש ערבי-אסלאמי, למרות אפליה ורדיפות שהתקיימו גם בתקופתו של מובארק. בניגוד לרוח הדמוקרטיה שהייתה אמורה לפעום בליבותיהם של המוסלמים עם הפלתו של השלטון הקודם, העוינות והרדיפות רק גברו אחרי הדחתו של מובארק. עשרות קופטים נהרגו בהתקפות של מוסלמים וכנסיותיהם נשרפו. הצבא השולט במדינה נמנע בדרך כלל מלהתערב אלא בשלבים מאוחרים של ההתקפות ואפילו טבח בהם כאשר יצאו לפני כמה שבועות להפגין נגד אפלייתם. במקביל להפגנות בכיכר "אלתחריר" הקימו הקופטים מספר ארגונים התובעים את זכויותיהם מידי המועצה הצבאית והרוצים להיות מעורבים בניסוח החוקה החדשה, אבל בינתיים הם לא זכו לשום תמיכה בציבור המצרי. התוצאות הראשונות של הבחירות במצרים מצביעות על רוב אסלאמיסטי בפרלמנט וזו בשורה רעה לגבי היחסים בין המוסלמים לקופטים בעתיד הקרוב.

בעיראק חיים כ- 2.5 מיליון נוצרים. מצבם הורע לאחר הפלתו של סדאם חוסיין והם הפכו למטרה לפעולות טרור של אלקאעדה. נראה כי בשנים האחרונות נרצחו כאלפיים נוצרים, מה שגרם לתנועת הגירה למערב. בסוריה מהווים הנוצרים כ-10-12% ומספרם מסתכם בכ-2.5 מיליון. בלבנון מספר הנוצרים הוא כנראה 1.5 מיליון, מספר הכולל את העדה המרונית שהיא הגדולה ביותר, וכן זרמים שונים של הנצרות המזרחית. בלבנון גופא הנוצרים אינם נחשבים למיעוט מאחר והשלטון מבוסס על חלוקה ברורה של המשרות הבכירות בין העדות, אך יש לזכור כי מלחמת האזרחים בלבנון פרצה בין מוסלמים לנוצרים.

בנוסף, מתגוררים במדינות האזור גם ארמנים (כמיליון איש), אשורים, כלדים, יוונים ואחרים, המשתייכים לעשרות כתות ותת-כתות נוצריות. רבים מהם אינם מחשיבים את עצמם לערבים והם נרדפים על ידי המוסלמים ועל כן יש הגירה גדולה למדינות המערב.

השיעים: אף כי השיעים הם ערבים מוסלמים, הרי שבשל סיבות תיאולוגיות ופוליטיות הם מיעוט נרדף המהווה כ-15% מסך אוכלוסיית מדינות ערב וכיום הם מונים כ-35 מיליון איש. בעיראק ובבחריין הם הרוב, בלבנון הם כיום העדה הגדולה ביותר. בתימן הם מהווים כ-30%. יש מיעוטים גדולים של שיעים בכוויית ובסעודיה. רוב השיעים במזרח התיכון משתייכים לשיעה ה-12 אשר משמעותה היא שהאמאם ה-12 אחרי האמאם עלי, נעלם, אך יופיע מחדש ביום הדין. יש זרם שיעי נוסף הוא השיעה של השבע, המאמינה דווקא באמאם השביעי כמו האסמאעלים.

דרוזים: מתגוררים בסוריה, לבנון וישראל. סך הכל 1.5 מיליון. הם מחשיבים את עצמם לערבים. למרות שמקורם באסלאם, הם אינם נחשבים כמוסלמים.

עלאווים: מהווים כ-12% מהאוכלוסייה בסוריה, דהיינו כ-2.5 מיליון איש. שוכנים בצפון מערב המדינה. חלק מהם מתגורר בטורקיה. הם חושבים את עצמם לקבוצה שיעית מהזרם המרכזי של ה-12, אך נחשבים ככופרים מכיוון שאמונתם כוללת מרכיבים המנוגדים למונותאיזם האסלאמי והם מוחרמים על ידי השיעים. בשל סיבות פוליטיות (שיתוף פעולה עם חיזבאללה ואיראן) הם הוכרו ככת לגיטימית על ידי חכמי הדת השיעים בלבנון ובאיראן.

בנוסף נזכיר את הבהאיים, הטורקמנים, הצ'רקסים, החריג'ים, הנובים, היזידים בעיראק, שבטים של אפריקאים שחורים שהם נוצרים ופגאנים במאוריטניה ובמרוקו. האפריקאים שהתגוררו בסודאן פרשו אחרי מלחמת אזרחים ארוכה ועקובה מדם והקימו מדינה עצמאית רק לפני מספר חודשים – היא דרום סודאן.

יהודים: ערב הקמת מדינת ישראל היו כמיליון יהודים במדינות ערב. עם התעצמות הסכסוך בארץ ישראל בשנות ה-40 פרצו פוגרומים במספר מדינות ערב והיהודים התחילו לעזוב אותן. לאחר הקמתה של מדינת ישראל היהודים נאלצים לעזוב. תוך שנים ספורות התרוקנות מדינות ערב מנוכחות יהודית של אלפי שנים. עדיין יש נוכחות יהודית מצומצמת במרוקו ובטוניסיה.

התפתחות בעיית המיעוטים בעת החדשה

סוגיית המיעוטים בעולם הערבי עלתה על הפרק על רקע פירוקה של האימפריה העות'מאנית אחרי מלחמת העולם הראשונה והקמתן של מדינות הלאום על ידי המעצמות הקולוניאליות דאז, בריטניה וצרפת. 1300 שנים של כיבוש ערבי אסלאמי לא הצליחו לדכא את זהותם של כל העמים שנכבשו ולמחוק את ייחודם וגם לא למגר את הדתות האחרות. ההפך הוא הנכון, האסלאם עצמו יצר מיעוטים נוספים, בעיקר שיעים למיניהם. ארצות ערב שהוקמו בהינף קולמוס, בהתאם לאינטרסים של בריטניה וצרפת, לא היו מדינות הומוגניות ונכללו בהן מיעוטים מסוגים שונים. הלאומנות הערבית שצמחה במדינות הלאום החדשות והאמונה בעליונות האסלאם חידדו את היחסים בין המיעוטים לרוב הסוני וגרמו לסכסוכים שנמשכים עד היום. פרופ' סעד אלדין אבראהים קובע בכתבה על הנושא ב-1995 שהעולם הערבי שמנה אז 8% מאוכלוסיית העולם, היה אחראי ל-25% מכלל הסכסוכים המזוינים בעולם מאז 1945- על רקע עימותים אתניים. סכסוכים שגרמו ל- 2.5 מיליון הרוגים. עכשיו אוכלוסיית המזרח התיכון מונה רק 6%, אבל הסכסוכים הפנימיים והחיצונים נמשכים ונראה כי מספר הקורבנות הוכפל.

עד להקמתן של מדינות הלאום הערביות במאה ה-20 היה אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה מרחב אסלאמי בו כל המוסלמים היו חלק מאומת האסלאם וחיו במעין מדינה אחת על בסיס השריעה ותחת מנהיגותו של ח'ליף. אבל, יש להוסיף הסתייגויות לתמונה אידיאלית זו. המוסלמים באזור, לאורך ההיסטוריה, היו מעורבים באין ספור מלחמות אחים, ברצח ח'ליפים ובהקמת שושלות מתחרות של ח'ליפים. המזרח התיכון וצפון אפריקה היו רוב הזמן מחולקים תחת שליטים עוינים, אם כי המרחב היה פתוח לתנועת אנשים וסחורות. ב-500 השנים האחרונות היה המזרח התיכון תחת שלטון האימפריה העות'מאנית, שמיעטה להתערב  בענייני הלא המוסלמים כל עוד הם הסתפקו במעמד הד'מה – اهل الذمة.  מעמד זה העניק ללא מוסלמים את הגנת האסלאם. הם שלמו מס גולגולת, הג'זיה, ובתמורה ניתן להם לנהל את ענייניהם הקהילתיים. כל זאת בתנאי שהם כיבדו את הרוב האסלאמי והכירו בריבונות המדינה האסלאמית. עם זאת צריך להדגיש כי הם היו אזרחים סוג ב', נתונים לקפריזות של ההמון ושל שליטים מוסלמים שהרגו וטבחו בהם או אילצו אותם להתאסלם בתקופות שונות של היסטוריה ארוכה זו. מעמד הד'מה בוטל ב-1856 תחת לחץ מעצמות המערב עם שקיעתה של האמפריה העות'מאנית.

עם הקמתן של המדינות החדשות התנאים השתנו לחלוטין. אלה נדרשו לבנות מדינה מודרנית, דהיינו ליצור זהות לאומית אזרחית נפרדת לכל מדינה, ולפתח מדיניות פוליטית-חברתית-כלכלית האמורה להבטיח שוויון סביר לכל האזרחים, צמיחה כלכלית ושגשוג. זה הבסיס לניהול כל מדינה בעולם וזו הדרך למנוע סכסוכים שיכרסמו באחדותה. כאן נכשלו כל מדינות ערב.

התמודדותן הכושלת של מדינות ערב עם האחדות הלאומית

מיד לאחר הקמתן של מדינות ערב, ואפילו לפני יציאתן לעצמאות מלאה, התחרו ביניהן שני חזונות אידיאולוגיים על בניית המדינה וזהות אזרחיה: החזון האסלאמי והחזון הלאומני-חילוני. שניהם, מטבע עקרונותיהם הבסיסיים, היו רחוקים מלהוביל לאחדות לאומית ולהקמת מדינה דמוקרטית שוויונית. היישום של כל אחד מהם גרם להשארת קבוצות של מיעוטים שונים מחוץ למערכת הפוליטית של הרוב.

החזון האסלאמי: האסלאמיסטים חלמו להקים מדינה המבוססת על הדת, דהיינו מדינה בה השריעה תהיה היסוד לניהול המדינה ולמבנה החברתי שלה. בדרך זו הכורדים, שהם מוסלמים סונים אך לא ערבים, היו אזרחים שוויי זכויות בעוד הלא מוסלמים, ובעיקר נוצרים, יהודים ועובדי אלילים, היו חוזרים להיות אזרחים סוג ב' במעמד של הד'מה והיה נמנע מהם להתמנות לתפקידי מפתח בניהול המדינה, כגון נשיא, שרים, שופטים ועוד.

מנגד התפתח חזון לאומי-ערבי-חילוני אשר שאף לבסס את המדינה הערבית על הקריטריון של הלאומנות הערבית, דהיינו על בסיס דוברי השפה הערבית ואלה המזהים את התרבות הערבית כשלהם. הדוגלים באסכולה זו היו מוכנים לקבל לחיקם כל מי שערבית היא שפתו הראשונה ושייך את עצמו לתרבות ערב. כל אלה אמורים היו להיות אזרחים מלאי זכויות מבלי להתחשב במקור האתני או הדתי שלהם. אידיאולוגיה זו הכניסה את הנוצרים המפוזרים במדינות ערב שרובם הרגישו את עצמם כערבים, לתוך קהיליית הרוב. עם זאת בחזון לאומי זה אין מקום למיעוטים לאומיים או דתיים מתבדלים התובעים לעצמם זכויות של קהילייה נפרדת. ראייה זו נוגדת את הלאומנות. במקרה זה הכורדים, מוסלמים סונים, או הברברים, מוסלמים סונים גם הם, המבקשים לקבל זכויות של קהילייה בעלת ייחודיות תרבותית-לאומית, יישארו מחוץ לקהיליית הרוב, לא יקבלו הכרה ויופלו לרעה. חזון זה גם מפלה לרעה את הקופטים שהם מצרים מלאים, אך משתייכים לקהילייה דתית המבקשת הכרה של קבוצה נפרדת.

מעשית נוצר מצב בו שני הגורמים פעלו גם יחד במינון שונה. בשלב ראשון, עם הקמתן, מדינות ערב החדשות עשו מאמץ כדי להתמודד עם בעיית הזהות. החוקות הראשונות שנוסחו במצרים, בסוריה ובעיראק בשנות העשרים והשלושים, תחת השפעת בריטניה וצרפת, היו יחסית ליבראליות והעניקו שוויון לאזרחים מבלי להתחשב בדתם – לפחות על הנייר. ברם, בכל החוקות נקבע כי כל מדינה היא חלק מן העולם הערבי ופועלת לאחדותו וכי האסלאם הוא דת המדינה והשריעה היא מקור לתחיקה.

חוקות אלה אפשרו את מינויים של ראשי ממשלה שלא היו מוסלמים סונים. במצרים מונה בשנות ה-20 ראש ממשלה נוצרי, בוטרוס ע'אלי, סבו של שר החוץ בוטרוס בוטרוס ע'אלי. בסוריה מונה ראש ממשלה נוצרי, פארס חורי, ובעיראק היו ראשי ממשלה שיעים וכורדים. עם זאת, הבסיס החוקתי של האחדות הערבית והשריעה כמקור תחיקה, הטילו ענן על מצב המיעוטים. אם מדינות ערב הן מדינות ערביות ופועלות לאחדות הערבית, אז מה יעלה בגורלם של המיעוטים הלא ערביים? אם מדינות ערב רואות בשריעה מקור חשוב לתחיקה, אז מה יעלה בגורלם של הלא מוסלמים או של המוסלמים שאינם מהזרם המרכזי?

הקמת הליגה הערבית ביוזמת בריטניה נועדה לקדם את שיתוף הפעולה בין מדינות ערב לקראת איחוד אפשרי בעתיד. גם כיום, בכל החוקות של מדינות ערב עדיין מודגש בסעיף הראשון כי המדינה היא חלק מן האומה הערבית ופועלת לאחדותה.

הרוח היחסית ליבראלית משתנית החל משנות החמישים והשישים כאשר שני החזונות אינם מצליחים לפתור את בעיות הפנים ואת יחסי החוץ של מדינות ערב. הכלכלה אינה מתפתחת והשחיתות חוגגת. לכל זה מתווסף הכישלון המהדהד של מדינות ערב המרכזיות: מצרים, סוריה, עיראק וירדן, למנוע את הקמתה של ישראל ותבוסתם הצבאית המבישה. תסיסה דתית ולאומנית מאפיינת תקופה זו בכל מדינות המזרח התיכון. התוצאה היא שבמצרים, בסוריה, בעיראק, בלוב ובסודאן מתבצעות הפיכות צבאיות המתיימרות לתקן את החברה הערבית. המשטרים הצבאים מבטיחים לעמיהם מודרניזציה, רפורמות כלכליות וחברתיות וחינוך לכל, אך תוך זמן קצר מתברר כי אינם מסוגלים לממש את הבטחותיהם ומדרדרים את המדינות לדיקטטורות אכזריות הפוגעות בבני עמן ומסתכסכות עם שכניהן. נראה כי הסיבה המרכזית לכישלונם הייתה אי היכולת למצוא את הנראטיב המאחד בין כל פסיפס הקבוצות האתניות הלאומיות והדתיות, בנוסף לשחיתות, שהיא אנדמית במדינות ערב והנובעת מהמסורות הערביות השבטיות.

במצרים ההפיכה בוצעה על ידי קציני צבא המקורבים לאחים המוסלמים. הם אמנם דוחים את האסלמיזציה של מצרים כפי שדורשים האחים, אך נאצר, מנהיגם, חושף לאומנות ערבית קיצונית המתגלגלת לפאן ערביות. נאצר חותר בכל מדינות ערב בניסיון להקים מדינה ערבית מאוחדת. הוא מצליח להקים את הרפובליקה הערבית המאוחדת עם סוריה, אך זו מתפרקת תוך זמן קצר. הסכמי אחדות אחרים עם כמה מדינות ערב נשארים על הנייר ואינם יוצאים לפועל. בנוסף, מצריםמסתבכת במלחמת האזרחים בתימן. הלאמת תעלת סואץ מובילה לתקיפה המשולשת של בריטניה, צרפת וישראל ב-1956. בתגובה נאצר מגרש את המיעוטים הלא ערביים והלא-מוסלמים – בריטים, צרפתים, איטלקים, יוונים והיהודים שנותרו מגלי ההגירה והגרושים הקודמים. מדובר בכ-חצי מיליון אנשים שהיוו את המנוע לפיתוחה הכלכלי של מצרים. בעקבות זאת מתמוטטת הכלכלה המצרית אשרה לא הצליחה לחזור חזרה עד עכשיו.

בסוריה ובעיראק קציני צבא משתלטים על מפלגות הבעת', שהוקמו על ידי מישל עפלק, נוצרי ונועדו להיות חילוניות ופאן ערביות. עם השתלטותם על המפלגות גם הם מפתחים מדיניות של לאומנות קיצונית. בעיראק עבד אלכרים קאסם מבצע הפיכה צבאית ובמהלכה נרצחים המלך פייסל השני וראש הממשלה נורי סעיד. בהמשך סאדאם חוסיין מקים דיקטטורה אכזרית וטובח בכורדים וברוב השיעי. הוא פונה לכבוש את כוויית ומובס בצורה מבישה על ידי כוחות הברית. בסוריה אסד, המשתייך למיעוט העלאווי, מקים גם הוא דיקטטורה לא פחות אכזרית, טובח באחים המוסלמים, מהדק את הפיקוח על הרוב הסוני ומתערב בלבנון. בנוסף שתי מפלגות הבעת' האחיות מנהלות מאבק אידיאולוגי ואישי חריף – מה שהביא את אסד להצטרף לכוחות הברית נגד סדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה ולאחר מכן להקים ברית עם איראן. נזכור גם את מלחמת האזרחים בלבנון שהביאה להתערבות סוריה בארץ הארזים. בבסיסה הייתה זו מלחמה של נוצרים נגד מוסלמים, אך גם סונים נגד שיעים ונוצרים נגד נוצרים.

באלג'יריה ה-FLN, חזית השחרור הלאומית, מקימה מפלגה שלטון יחידה וטובחת בברברים המתמרדים בחבל קביליה שאינם מוכנים להסכים לדיקטטורה לאומנית המתעלמת לחלוטין ממורשתם התרבותית והלאומית. בין אלג'יריה למרוקו פורצת מלחמה על רקע רצונה של מרוקו לספח את סהרה המערבית שהשתחררה מהשלטון הספרדי – והעוינות נמשכת עד היום.

בסודאן, דרום המדינה בו שוכנים שבטים אפריקאים, נוצרים ופגאנים, אינו מוכן לקבל את השלטון האסלאמי של הצפון הערבי המנסה לכפות עליו את השריעה. הוא פותח במאבק שנמשך כ-40 שנה

אשר מסתיים בפילוגה של סודאן והקמת מדינה עצמאית היא דרום סודאן.

סומליה יוצאת למלחמה נגד שכנתה, אתיופיה, בטענה כי אוכלוסיית מחוז אוגדן במזרח אתיופיה היא ממוצא שבטי סומלי, ומבקשת לכובש ולספח אותו אליה, אך נוחלת תבוסה.

גם לוב יוצאת למלחמה בצ'אד במטרה לספח רצועת יבשה רוויה בנפט.

וזו איננה רשימה ממצה של הסכסוכים במדינות ערב, ביניהן ובתוכן, אך זה בהחלט מדגם מייצג המבהיר להיכן הלכו משאבי העמים הערביים מאז יצאו לעצמאות.

המשטרים הצבאיים, אף שטענו לחילוניות, לא התכחשו לאסלאם. להפך, הם מגבירים את החינוך האסלאמי כדי להסיח את  דעת ההמונים מכישלונותיהם הצבאיים והכלכלים. השפעת האסלאם הולכת וגוברת שכן מרבית הציבור נאחז בדת מול הכישלונות בפיתוח הכלכלה והנצחת העוני. מיליוני עובדים ממצרים וממדינות ערב שיצאו לעבוד בסעודיה ומדינות המפרץ, חוזרים לארצותיהם בשנות ה-80 ומביאים איתם את האסלאם הוואבי הקיצוני.

השליטים מנסים לטאטא מתחת לשטיח את כל הבעיות ההולכות ומחמירות וטוענים לאחדות לאומית בעוד הם נאבקים הן  בבני עמם והן בשכניהם. במקביל המצב הכלכלי הולך ומדרדר  בכל ארצות ערב.

"האביב הערבי"

על רקע מצב חברתי כלכלי חמור זה  מתחיל בארצות ערב תהליך המכונה "אביב העמים". "אביב העמים" פותח מחדש גם את תיק המיעוטים. השאלה הגדולה היא מהם הפתרונות – אינטגרציה, אוטונומיה, פדרליזם או עצמאות. איש אינו יכול לומר. במקרה של סודאן זכה כידוע פתרון העצמאות.

המצב כיום הוא שהדור הצעיר שיצא להפגין רוצה באמת ובתמים להיפטר מהדיקטטורות הצבאיות ולשפר את תנאי המחייה, אלא שאותם הצעירים ספגו את האסלאם והלאומנות הערבית מאז היוולדם. אין הם יכולים להפוך את עורם במהלך הפגנות של כמה שבועות. ספק רב אם הם מבינים את ערכיה של הדמוקרטיה המתבטאת בעיקר בקבלת האחר, הבטחת זכויות האדם, שוויון לנשים, סובלנות דתית ושמירה על החוק. עריכת בחירות כלליות לפרלמנט אפילו תחת פיקוח משפטי או בינלאומי אינה ערובה לקיומה של דמוקרטיה. האסלאם והמסורות הערביות לא ייעלמו בן לילה. עמים אלה יצטרכו להתגבר על מורשת של מאות שנים של פיגור ואמונות אשר עיצבו את אישיותם מאז שחר האסלאם. הדרך לדמוקרטיה תהיה ארוכה ומלאת חתחתים. נפתחת עכשיו תקופה ארוכה של אי יציבות בעולם הערבי עד שיימצא איזון מחודש בין דרישות הדור הצעיר לבין הכוחות המסורתיים של החברה הערבית-אסלאמית. אין בעולם הערבי מפלגות ליבראליות שיכולות לקלוט את המהפכות ולכוננן דמוקרטיה. הכוחות העיקרים הם האחים המוסלמים וקבוצות של קיצונים אסלאמיים המכונים סלפים. ראינו שבמצרים, טוניסיה ומרוקו הצביע הרוב עבור מפלגות אלה ונראה כי יהיה זה המצב גם בסוריה, בתימן ואפילו באלג'יריה כאשר יערכו בהן בחירות חופשיות. כאשר עיתונאים בקשו מכמה מן המצביעים במצרים להסביר את הצבעותיהם, הם אמרו כי הם סבורים כי רק דרך האסלאם ניתן להקים דמוקרטיה ולפתח את הכלכלה. נראה שהם יתאכזבו קשות וידרשו לצאת פעם נוספת לרחוב כדי להפטר מן הדיקטטורות האסלאמיות שעומדות לקום.

בשלב זה אין במדינות ערב מי שחושב על המיעוטים ועל האחדות הלאומית. כולם עסוקים בגרוש המשטר הישן והקמת משטר חדש כאשר לא ברור לאיש כיצד הוא יראה. אין דיון על פיוס בין סונים לשיעים, אין מי שחושב על עצמאות לכורדים אלא להפך – כפי שהובא לעיל מצב המיעוטים הורע.

לסיכום, ללא ספק אנו עדים לתחילתה של מהפכה חברתית פוליטית בעולם הערבי. אלא שהגל הראשון של המהפכות מוליד שלטון אסלאמי ונצטרך כנראה להמתין לגל שני. השאלה היא האם תתכן הקמתם של משטרים חדשים שישפרו רק את מצבו של הרוב הערבי המוסלמי הסוני ואשר ימשיכו באי מתן זכויות למיעוטים כפי שהיה מקודם? נראה שלא. יש לצפות אפוא לכך שבעתיד הקרוב המיעוטים השונים יתחילו להציג את תביעותיהם אבל האחים המוסלמים יתקשו לקבלן.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. מידע חשוב ביותר
חגי (25/12/2011 04:29:40)
2. הערות
אלי ויטנברג חדרה (26/12/2011 11:10:00)
3. אהלין אני רוצה לתקן
ערבי כורדי מטייבה טייבה (23/02/2012 01:20:07)
שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close