התראות

מצרים נסחפת בים סוער

שיתוף

עניינים

מצרים נמצאת בעיצומה של סערה פוליטית המאיימת לדרדרה לתהומות. לעימות בין האחים המוסלמים למפלגות החילוניות על אופייה של מצרים החדשה – אזרחי או אסלאמי – התווסף מאבק חריף נוסף עליו שני הגושים נאבקים בוועדה העליונה של הצבא המנהלת את המדינה מאז הדחתו של מובארק. אסלאמיסטים וחילונים מתנגדים הן לחוק הבחירות והן ללוח הזמנים שהציג הצבא לקיום הבחירות למוסדות השלטון החדשים והעברת השלטון לידיהם. מספר מפלגות חשובות, כגון מפלגת "החירות והצדק" של האחים המוסלמים, מפלגת ה"וופד" וכמה אחרות, מאיימות אף להחרים את הבחירות לפרלמנט, שאמורות להתקיים החל מ-28 בנובמבר אם לא יבוטלו חוקי החירום.

למי להעביר את מושכות השלטון?

משטרו של מובארק שחק את המפלגות הפוליטיות ולא איפשר את הקמתה של זירה פנימית בה הכוחות השונים יתחרו, יפתחו אידיאולוגיות פוליטיות, ירכיבו מצעים כלכלים וחברתיים ויחנכו את העם להתמודד עם בעיות ניהול המדינה על היבטיהם השונים. כעת, שמונה חודשים אחרי שהצבא תפס את השלטון, המציאות טופחת על פניה של מצרים. הציבור עומד מבולבל מול עשרות המפלגות – הישנות והחדשות – שאינן מסוגלות להציג תוכניות קוהרנטיות לגבי עתידה של המדינה. אין במצרים כיום שום כוח פוליטי דמוקרטי שיכול להוות נקודת משיכה עבור הציבור.

אמנם תנועת האחים המוסלמים מאורגנת היטב והיא בעלת תשתית חברתית-פוליטית הפרוסה בכל רחבי המדינה, אך אין לה להציע אלא שלטון אסלאמי שאינו מקובל על הרוב. הצהרות מנהיגיה מלאות בניגודים מתוך מאמץ להסתיר את האג'נדה האמיתית של תנועתם, המסתכמת בכפיית הקוראן כחוקה והשריעה כמערכת המשפט – בדיוק כפי שרוצה אלקאעידה. ההבדל היחידי בין אלקאעידה לאחים הוא שהאחרונים אינם פועלים באלימות – בינתיים – לקידום מטרותיהם, כפי שהבטיחו בזמנו לנשיא סאדאת, ששחרר אותם ממחנות המעצר אליהם הוכנסו ע"י נאצר. כמן כן, בתקופה הנוכחית במצרים אין ולו אישיות אחת, מאלה המועמדים לנשיאות, בינתיים מטעם עצמם, בעלת כריזמה היכולה למשוך את ההמונים. עמרו מוסא אמנם מציג את עצמו כמועמד פופולארי מקובל, אך נראה שהתיימרות זו אינה משקפת את המציאות הפוליטית. מעמדו אף הולך ודועך, שכן הוא נחשב לחלק מן המשטר הקודם ואינו מצליח להעמיד את עצמו כמנהיג לאומי שיכול להוביל את ארצו לעתיד מזהיר. גם מוחמד בראדעי, לשעבר מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שחזר למצרים אחרי 12 שנות היעדרות, לא הצליח להתרומם לדרגה של אישיות לאומית מבטיחה. שאר המועמדים הם אנשי צבא לשעבר, שופטים בדימוס או אסלאמיסטים למיניהם, ואף אם הם מגיבים מדי פעם להתפתחויות, הם אינם מעוררים אימון בלב העם.

הצבא חושש משלטון חילוני שיבדוק את תפקודו בתקופת מובארק

בתנאים אלה, לצבא אין למי להעביר את השלטון ומידי פעם הוא משנה את לוח הזמנים המקורי, אותו הציג זמן קצר אחרי לכתו של מובארק. המרשל מוחמד טנטאווי, ראש הוועדה הצבאית, אמר באותם "ימים מסחררים", כי הצבא אינו רוצה בשלטון ויעבירו למוסדות אזרחיים מיד עם בחירתו של פרלמנט חדש תוך שישה חודשים. מועד הבחירות נקבע לספטמבר. נראה היה שהצבא התקרב לתנועת האחים המוסלמים וקיווה שאלה יוכלו להוות את הכוח המייצב של השלטון, יחד עם אלמנטים של מפלגת השלטון הקודמת. הרפרנדום שערך הצבא להכנסת שינויים בחוקה ב-19 במרץ אכן זכה לתמיכה של האחים ושל מפלגת השלטון הקודמת, מה שהביא 70% מן המצרים לאשר את השינויים, בעוד כל המפלגות החילוניות התנגדו למהלך. התברר לכל כי הצבא מעוניין קודם כל להגן על עצמו ועל הפריבילגיות שלו, וכאלה יש רבות. הצבא חושש כי שלטון חילוני דמוקרטי חדש – אם בכלל ניתן להגיע לכזה מצב – ירצה לבדוק את תפקודו ואת קשריו עם שלטון מובארק, מה שעלול לחשוף מעשי שחיתות נרחבים ולהעמדה לדין של דרגים בכירים ביותר בצבא, שכשליש מן הכלכלה המצרית נמצאת בניהולו.

המפלגות החילוניות וארגוני המפגינים שהבינו את חולשת הצבא חזרו לרחובות. בסדרת הפגנות מדי יום שישי, אחרי התפילה במסגדים, הם ניסו לכופף את ידו אך ללא הצלחה יתרה. נוצר מצב של אנרכיה. הצבא דחה את מועד הבחירות לפרלמנט, פרסם חוקים נוקשים האוסרים על שביתות והפגנות "הפוגעות בסדר הציבורי" וכפה העמדה לדין של אזרחים מפירי סדר בבתי דין צבאיים. אחרי ההתקפה על שגרירות ישראל, הצבא אף החזיר לתוקפם את חוקי החירום שנטה לא להפעילם והבטיח לבטלם. העימות בין הכוחות הפוליטיים החילוניים וארגוני המפגנים לבין הוועדה הצבאית הלך והחריף. האחים המוסלמים הביעו תמיכה מסויגת במהלכי הצבא בתקווה כי הבחירות לפרלמנט יערכו מוקדם ככל האפשר וכי הם יזכו בנתח חשוב במושבי הפרלמנט – מה שיאפשר להם להיות המכריעים בניסוח החוקה החדשה.

בתגובה ללחצים אלה של המפגינים הודיע הצבא כי הבחירות לפרלמנט יערכו ב-28 בנובמבר וגם פרסם את חוק הבחירות, מה שהביא להגברת ההפגנות נגד הועדה הצבאית. כל המפלגות התנגדו למספר סעיפים בחוק ובעיקר לשמירה על מכסות של חברי פרלמנט למגזרי הפועלים והאיכרים – כפי שנקבע בחוקה של המשטר הקודם  כאמצעי מתוחכם להכניס לפרלמנט את מקורבי השלטון. הייתה גם התנגדות גורפת לסעיף מספר 5 בחוק שאיפשר מועמדויות עצמאיות מחוץ למפלגות. המפלגות העריכו כי זו היא דרך לאפשר לשרידי מפלגת השלטון הקודמת להציג את מועמדותם לפרלמנט החדש, בעוד שהם דרשו חוק שימנע מהם להגיש מועמדות למשרה ציבורית בחמש השנים הבאות לפחות. הוועדה הצבאית הבטיחה להיענות לבקשות אלה. החוק תוקן בשלב ראשון על ידי הממשלה והועבר לאישור הוועדה הצבאית.

הוועדה הצבאית מואשמת ב"גניבת המהפכה"

מהלכים אלה התקיימו בצל הפגנות ההמונים בימי שישי, שאף אם לא היו גדולות במיוחד ולמרות שהאחים המוסלמים גילו עמדה דו משמעית לגביהן, הופנו נגד הוועדה הצבאית והאשימו אותה בעצירת המהפכה, באי התקדמות לקראת רפורמות כלכליות וחברתיות ובמילה אחת "גניבת המהפכה". ביום ו' הקרוב (7.10) אמורה להתקיים "הפגנת מיליון" נוספת, תחת הסיסמא "תודה, חיזרו לקסרקטינים". מול נחשול זה החליט הצבא להגביר את הדיאלוג עם המפלגות ולהגיע להבנה משותפת על המשך התהליך.

לוח הזמנים החדש לבחירות ולהעברת השלטון

בפגישה של מנהיגי 13 המפלגות העיקריות עם הרמטכ"ל, סמי ענן, בשבת שעברה (1.10), סוכם על לוח זמנים חדש למועדי הבחירות ולהעברת השלטון למוסדות החדשים. בהתאם לתוכנית זו הבחירות לפרלמנט (מגלס אלשעב) יתחילו ב-28 בנובמבר ויתפרסו על פני שלושה סיבובים עד סוף דצמבר. הבחירות לבית העליון (מגלס אלשורא) יתחילו בסוף ינואר ויסתיימו בסוף פברואר. שני הבתים יתכנסו לאסיפה משותפת בתחילת אפריל, כדי להקים מועצה בת מאה חברים שתנסח את החוקה החדשה תוך שישה חודשים. החוקה אמורה להיות מוגשת לאישור הציבור במשאל עם. אם היא תאושר יתקיימו הבחירות לנשיאות תוך חודשים ולאחר מכן יחזור הצבא למחנותיו. המשמעות היא כי הצבא יישאר בשלטון לפחות עד סוף 2012 – אם הכל יתנהל בהתאם לתוכנית. קשה עם זאת להאמין כי התוכנית תיושם במתכונתה זו, שכן היא טומנת בחובה אפשרויות רבות לחלוקי דעות על נושאים חשובים ביותר, מה שעלול לגרום אפילו לאלימות.

מכל מקום, התוכנית, אף כי סוכמה עם נציגי המפלגות, זכתה לקיתונות של צוננין גם מן המפלגות שנציגיהן השתתפו בפגישה ונתנו את הסכמתן. גורמי מחקר במצרים עצמה טוענים שלוח הזמנים הארוך והמסובך מיועד לשחוק את המפלגות על רקע חילוקי הדעות והניגודים ביניהם, להציגן כבלתי אמינות ולקדם במקביל מועמד לנשיאות מטעם הצבא. טנטאווי עצמו הכחיש השבוע דברים אלה וטען שאלה אינם אלא שמועות ריקות מתוכן. נשמעו גם טענות כי הצבא מעוניין להישאר בשלטון כדי לפקח על משפטו של מובארק, שלא יסטה למחוזות בלתי רצויים הקשורים לתפקודו של הצבא לפני ואחרי המהפכה. גם המועמדים לנשיאות (מלבד בראדעי), שהקימו גוף מתאם, טענו כי לוח הזמנים ארוך מדי ויגביר את אי היציבות על כל סיכוניה. הם דורשים לקיים את הבחירות לנשיאות באפריל, מיד אחרי הבחירות לפרלמנט, מה שיחייב את הצבא לסיים את תפקידו ולחזור למחנותיו, ויאפשר למוסדות האזרחים החדשים לנסח את החוקה ללא פיקוח הצבא.

יש גם הטוענים כי בחירתו של פרלמנט חדש לפני ניסוח חוקה חדשה היא בלתי חוקתית. אחרים אומרים כי אם תנוסח חוקה חדשה על ידי הפרלמנט החדש יהיה צורך לקיים שוב בחירות לפרלמנט בהתאם לחוקה החדשה. יש גם התוהים האם הפרלמנט החדש יוכל להקים ממשלה כנהוג ולפקח עליה בעוד הוועדה הצבאית ממשיכה לתפקד כממונה עליונה על ניהול המדינה. בנוסף, האחים המוסלמים איימו על הועדה הצבאית לבל תישאר בשלטון אחרי הבחירות לפרלמנט וכי הם לא יסכימו לעולם שהצבא יפקח על ניסוח החוקה החדשה. דוברי הקבוצות הסלפיות הכריזו על המהפכה ככופרת ודוברים אחרים של הקבוצות איימו כי אם לא יאפשרו להם להתחרות בבחירות "יהיו שאהידים".

אם כן, המצב בזירה הפוליטית המצרית הוחרף. נתהווה קרע גם בין האחים המוסלמים לבין הוועדה הצבאית. הצבא נתן להבין שהוא רוצה לפקח על ניסוח החוקה, מה שנוגד את האינטרסים של האחים. עם זאת נראה שמטרתו העיקרית של הצבא היא להבטיח כי הוא יקבל בחוקה מעמד עצמאי וכי אנשי צבא יישפטו רק בבתי דין צבאיים. זו הדרך היחידה בה הצבא יכול להיות בטוח כי ייצא בשלום מהפלת משטרו של מובארק. לא בטוח שהוא יצליח בכך וכבר נשמעים קולות רבים נגד הענקת "מעמד עצמאי", מונח בלתי ברור כשלעצמו, כאשר ברור לכל בר בי רב כי במדינה דמוקרטית הצבא נמצא תחת פיקוח מלא של המוסדות האזרחים הנבחרים.

מצרים נמצאת על סף פשיטת רגל

המאבקים הפוליטיים המחריפים נערכים בצילו של משבר כלכלי חמור אשר הולך ומעמיק. השר המצרי לכוח אדם ולהגירה, אחמד אלבוראי, אמר השבוע כי מצרים נמצאת על סף פשיטת רגל וכי הפסדיה גדלים מדי יום. הוועדה הצבאית הנאבקת בחזית הפוליטית אינה מסוגלת לטפל בחזית החברתית-כלכלית, ההופכת לפצצת זמן. הצמיחה הכלכלית הצפויה לשנה הנוכחית נמוכה מאד – 1.3% – כאשר מצרים זקוקה לפחות לצמיחה שנתית של 7% כדי לספק עבודה ל-700-800 אלף הצעירים החדשים המגיעים כל שנה לשוק העבודה. התיירות, מקור ההכנסה העיקרי במטבע חוץ, ירדה כנראה בחצי. הון רב ברח. המשקיעים הזרים מדירים את רגליהם ממצרים כל עוד היא נמצאת באי וודאות פוליטית. שביתות רבות משתקות את הייצור ואת הייצוא.

מצרים מנהלת מו"מ עם סעודיה ומדינות המפרץ כדי לקבל סיוע, אך גם סיוע של כמה מיליארדים לא ישנה את המצב אם לא יבוצעו שינויים מבניים בכלכלה שיבטיחו צמיחה ארוכת טווח, ולכך הוועדה הצבאית אינה מוכנה. היא כבר דחתה את סיוען של קרן המטבע הבינלאומית ושל ארה"ב, שהתנו את עזרתן בהפרטה וייעול של הסקטור הציבורי. ייתכן מאד כי בשנה הקרובה תזדקק מצרים לחסדי הקהילייה הבינלאומית כדי למנוע את הדרדרותה למצב של אנרכיה ואלימות.

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close