התראות

המדיניות האמריקאית בנושא ההתנחלויות

שיתוף

תוכן העניינים

התמקדותו הנוכחית של ממשל אובאמה בהתנחלויות – לרבות הגידול הטבעי – מעוררת שאלות. אם ארצות הברית מודאגת מהאפשרות שישראל תקטין את השטח המיועד לפלסטינים, הרי שהיא יכולה להמשיך ולדבוק בקווי היסוד השקטים שהנחו את ממשל בוש ואת ממשלת שרון. 

בנאומו בקהיר ב- 4 ביוני, 2009, המשיך נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, למקד את המדיניות האמריקאית בהתנחלויות, אותן גינה בתוקף: "ארצות הברית איננה מקבלת את הלגיטימיות של המשך קיומן של ההתנחלויות. הבנייה היא הפרה של הסכמים קודמים והיא חותרת תחת המאמצים להשיג שלום. הגיע הזמן להביא לעצירת ההתנחלויות". שרת החוץ שלו, הילארי קלינטון, התבטאה אף היא בתקיפות ב- 27 במאי, 2009, עת הסבירה את עמדתו של אובאמה בסוגיה: "הוא רוצה לראות הפסקה של ההתנחלויות – לא התנחלויות מסוימות, לא מאחזים, ולא 'גידול טבעי'".

גישתו הנוקשה של ממשל אובאמה כלפי ההתנחלויות מעלה את השאלה אם היא מייצגת תפנית חדה מהמדיניות בה נקטו ממשלים קודמים. יתרה מזאת, קביעתו של אובאמה כי הבנייה הנוכחית בהתנחלויות היא הפרה של הסכמי עבר מעוררת תמיהה באילו הסכמים מדובר.

ההתנחלויות קמו בשטחים שנתפסו במלחמת ששת הימים כבר לפני יותר מ- 40 שנה. ראשיתן הייתה במאחזים צבאיים וחקלאיים שהוקמו בחלקם הגדול באזורים בעלי חשיבות אסטרטגית בגדה, אותם תכננה ישראל לתבוע לעצמה בסופו של דבר. חלק מההתנחלויות מוקמו באזורים מהם פונו יהודים במהלך מלחמת העצמאות. למרות שארצות הברית לא תמכה במפעל ההתנחלויות, תגובתה אליו לאורך השנים ידעה שינויים ותהפוכות על פי מערכת היחסים בין שתי המדינות.

כך, למשל, ממשל קרטר נמנע בעקביות מתמיכה בטיוטות גינוי שנתגבשו שוב ושוב במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות במהלך שנת 1979. עם זאת, במרץ 1980, הממשל החליט במפתיע לתמוך בהחלטה 465 שקראה ל"פירוק" כל ההתנחלויות, אף שמאוחר יותר שינה את עמדתו.

התגובות המשתנות נבעו ממספר שאלות שהתעוררו בקרב ההנהגה האמריקאית בעקבות הקמת ההתנחלויות:

  • האם ההתנחלויות הישראליות היוו הפרה של החוק הבינלאומי?
  • האם הן היוו הפרה של הסכמים בילטראליים בין ישראל לשכנותיה הערביות ומכשול בפני התקדמות כלשהי בשיחות שלום עתידיות?
  • מה לדעת הממשל צריך להיות היקף הנסיגה הישראלית לקווי 1967? או שמא הוא מקבל את ההשקפה שישראל צריכה להמשיך ולהחזיק בחלק מהשטחים במטרה לשמור על גבולות בני הגנה וצרכים ביטחוניים?

שני שיקולים סותרים נוספים עמדו על הפרק. במשך שנים, וושינגטון התנגדה להתנחלויות מכיוון שחשה שמדובר בפעילות חד-צדדית הקובעת מראש את תוצאות המו"מ העתידי. בד בבד, היא החזיקה בדעה אשר ריסנה אמירות או פעילות נגד ההתנחלויות: למרות שכל הממשלים האמריקאים התנגדו להתנחלויות משיקולי מדיניות, הם סברו ששימוש באו"ם במטרה לנגח את ישראל הוא מעשה בלתי ראוי וכי מחלוקות מעין אלו צריכות להיפתר בדו-שיח בין הצדדים.

ההתנחלויות והחוק הבינלאומי

לפני שדנים בסוגיית ההתנחלויות עצמה, כדאי לזכור שכניסתה של ישראל לגדה עוררה מספר דילמות משפטיות שלימים ישליכו על העיסוק בשאלת מעמדן החוקי של ההתנחלויות. ישראל נכנסה לגדה המערבית במהלך מלחמת-מגן, ולכן החלטה 242 של מועצת הביטחון מנובמבר 1967 לא קראה לישראל לסגת מכל השטחים שכבשה. מי ששלטה קודם לכן בגדה המערבית, בין השנים 1967-1949, הייתה הממלכה ההאשמית של ירדן. הקהילייה הבינלאומית כולה, למעט בריטניה ופקיסטן, סירבה להכיר בריבונות הירדנית על האזור. עד שנת 1949, המסמך העיקרי בדבר הזכות המשפטית על הגדה המערבית היה כתב המנדט על ארץ ישראל מ- 1922, שכלל הכרה בינלאומית בזכויותיו המשפטיות של העם היהודי.

גורמים רשמיים בארצות הברית היו מודעים לשיקולים אלה. יוג'ין רוסטאו, לשעבר דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת ייל, אשר שימש גם סגן מזכיר המדינה בתקופת הנשיא לינדון ג'ונסון, כתב לימים כי "לישראל יש זכות משפטית בלתי ניתנת לערעור להקים התנחלויות בגדה המערבית". הוא טען כי טענותיה של ישראל לשטח הינן "טובות לפחות כמו אלו של ירדן".

פרופ' סטיבן שוובל, מי שכיהן כיועץ המשפטי למחלקת המדינה וכנשיא בית הדין הבינלאומי בהאג, התקדם צעד נוסף קדימה כשכתב בשנת 1970 כי "זכותה של ישראל על השטח המכונה פלסטין, לרבות ירושלים כולה, עולה על זכותן של ירדן ומצרים". ב- 29 ביולי, 1977, מזכיר המדינה סיירוס ואנס הצהיר כי "השאלה מי מחזיק בזכות המשפטית על הגדה המערבית היא שאלה פתוחה".

בשלהי שנות ה- 60, ממשל ג'ונסון היה ביקורתי כלפי ההתנחלויות, אבל לא הגדיר אותן כבלתי חוקיות. רק בתקופת ממשל קרטר, הביע היועץ המשפטי למחלקת המדינה, הרברט הנסל, את הדעה לפיה ההתנחלויות מהוות הפרה של החוק הבינלאומי. מדיניות ממשל קרטר שונתה בהמשך על ידי כל הממשלים שקמו לאחריו. כך למשל הכריז הנשיא רונלד רייגן ב- 2 בפברואר, 1981, כי ההתנחלויות אינן "בלתי חוקיות". עם זאת, הוא כינה אותן "לא רצויות" ו"אמצעי לשינוי המציאות בשטח".

שאלת מעמדן החוקי של ההתנחלויות נובעת מהאופן בו מפרשות סמכויות משפטיות שונות את יישומה של אמנת ז'נבה (1949) על אזרחים בעיתות מלחמה. סעיף 49 של האמנה אוסר במפורש על "טרנספר המוני בכוח" של אנשים משטחים כבושים. עוד קובע הסעיף כי "אסור לכוח הכובש להגלות או להעביר חלקים מאוכלוסייתו האזרחית אל השטחים שנכבשו". פרשנויות אמריקאיות לסעיף הזה גרסו כי הוא מתייחס להעברת אוכלוסיה בכפייה על ידי הנאצים ולא למפעל ההתנחלויות הישראלי. במהלך תקופת כהונתו של הנשיא בוש האב, השגריר האמריקאי לאו"ם בז'נבה, מוריס אברם, הסביר כי נמנה על אנשי הצוות האמריקאי במשפטי נירנברג ועל כן התמצא ב"כוונה המשפטית" שברקע אמנת ז'נבה. ב- 1 בפברואר, 1990, טען אברם כי סעיף 49 באמנה מתייחס להגליות בכוח ולא להתנחלויות הישראליות.

יש להוסיף ולציין כי בקרב הקהילה המשפטית בישראל, הטענה כי ניתן לערוך השוואה בין מפעל ההתנחלויות לפינוי אוכלוסיות בכפייה על ידי הנאצים נתפסה כפוגענית ביותר. כאשר עמדה ישראל בפני ההחלטה אם לקבל את אמנת רומא, שהיוותה את מקור הסמכות לפעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר ראש המשלחת הישראלית, השופט אלי נתן, כי ההצבעה נגד הקמת בית הדין מסבה לו כאב רב, אך אין ביכולתה של ישראל להצביע בעד אמנה הנוקטת בעמדה פוליטית מובהקת כאשר היא מכנה את ההתנחלויות "אחד מפשעי המלחמה הנתעבים והחמורים ביותר". עבור נתן, ניצול שואה בעצמו, ושאר אנשי המשלחת הישראלית, ההאשמה הזו הייתה גסה ובלתי מקובלת. ארצות הברית עמדה לצדה של ישראל במאבק נגד עיוותי נוסח אמנת רומא, מהם השתמע כי מדינת ישראל, מדינה שנבנתה בחלקה על ידי ניצולי שואה, אשמה בביצוע פשעים בסדר גודל דומה לאלו שביצעו הנאצים.

ההתנחלויות והסכמים בינלאומיים קודמים

רבים מופתעים לגלות שהבנייה בהתנחלויות לא הוגדרה כהפרה של הסכם אוסלו, או ההסכמים שבאו לאחריו. במהלך השיחות החשאיות שהביאו לחתימה על הסכם אוסלו, יאסר ערפאת הנחה את אנשי צוות המו"מ הפלסטיני לדרוש "הקפאה של ההתנחלויות", אולם רה"מ יצחק רבין, ושר החוץ, שמעון פרס, סירבו להיענות לדרישה. ערפאת קיבל את הסכם אוסלו על אף דחיית הדרישה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות. בסופו של דבר, הסכמי אוסלו היוו הסדר ביניים: הודגש בהם כי סוגיית ההתנחלויות תעלה לדיון בשיחות על הסדר קבע. אם ארצות הברית מבקשת כעת להגביל את הבנייה בהתנחלויות, פירושו של דבר שהיא מנסה להשיג ויתורים נוספים מעבר לנדרש על פי המחויבויות המשפטיות מישראל בהסכמי אוסלו.

סוגיית ההתנחלויות הפכה נושא מרכזי עם פרסום דו"ח מיטשל ב- 4 במאי, 2001, אשר דן בסיבות לפרוץ האינתיפאדה השנייה וביקש להציע דרכי חזרה לשולחן המו"מ. דו"ח מיטשל המליץ על "הקפאה של כל בנייה בהתנחלויות, כולל 'גידול טבעי' בהתנחלויות הקיימות" כצעד בונה אמון בין הצדדים. ממשל בוש אימץ את דו"ח מיטשל והעמיד את סוגיית ההתנחלויות בלב הדיונים בין ארצות הברית לישראל.

נדמה היה אז כי ארצות הברית חשה, מתוקף תפקידה כמתווכת הוגנת בתהליך השלום, כי היא תוצב בעמדה לא נוחה אם ישראל תמשיך להרחיב את ההתנחלויות בתקופת מו"מ עתידי. ממשלת שרון הציעה נוסחה שתאפשר לישראל לבנות במסגרת ההתנחלויות הקיימות, אבל רק מהמעגל החיצוני של ההתנחלויות כלפי פנים. בדרך זו, ישראל תוכל להיענות לצרכי הגידול הטבעי מבלי לייעד אדמות נוספות עבור המתנחלים. רעיון זה הועלה בשיחות בין מזכיר המדינה, קולין פאוול, לשר החוץ, שמעון פרס.

כשממשל בוש גיבש את תכנית מפת הדרכים ב- 2003, הוא החליט לכלול בה את דו"ח מיטשל. דב וייסגלס, שעמד בראש צוות המו"מ של שרון לעניין ההתנחלויות, הסביר שלשרון יש השגות רציניות בכל הנוגע להקפאה המוצעת. על מנת לעודד את ממשלת ישראל לקבל את מפת הדרכים, כפי שכתב וייסגלס במאמר ל"ידיעות אחרונות" (2 ביוני, 2009), ארצות הברית הגיעה עמה להבנה ברורה בנוגע להתנחלויות. שני הצדדים הסכימו על הנקודות הבאות:

  1. אף התנחלות חדשה לא תוקם.
  2. אף אדמה פלסטינית לא תופקע או תועבר בדרך כלשהי עבור התנחלות.
  3. בנייה בתוך ההתנחלויות הקיימות תוגבל ל"קו הבנייה הקיים".
  4. לא יוקצו תקציבים ממשלתיים לעידוד הבנייה בהתנחלויות.

ב- 18 באפריל, 2004, שיגר וייסגלס מכתב לקונדוליזה רייס, בו אישר את מה שהגדיר כ"עקרונות מוסכמים בנוגע להתנחלויות", וציין כי למיטב הבנתו הצדדים אכן הגיעו להסכמה בעניין. וייסגלס הוסיף כי ממשלתו פועלת להורדת המאחזים הבלתי חוקיים – יוזמות מקומיות שנבנו ללא אישור רשמי של ממשלת ישראל.

עם זאת, ממשל בוש וממשלת שרון מעולם לא העלו את ההבנות האלה על הכתב, מה שמאפשר כעת לממשל אובאמה לפקפק בקיומן ובתקפותן, גם אם מחויבויות אלה אכן הובעו. זו הסיבה שמזכירת המדינה הילארי קלינטון אמרה בראיון טלוויזיוני ב- 7 ביוני, 2009: "עד כמה שנאמר לנו, הייתה זו הבנה שסוכמה בעל-פה. היא מעולם לא הוכנסה לפרוטוקול הרשמי של השיחות, כפי שהועבר לידי הממשל שלנו".

אליוט אברמס, סגן היועץ לביטחון לאומי בתקופת ממשל בוש, תומך חלקית בטענתו של וייסגלס. במאמר שכתב ל"וושינגטון פוסט" ב- 8 באפריל, 2009, טען אברמס כי ארצות הברית וישראל דנו בקווי יסוד ספציפיים בנוגע להתנחלויות, אולם אלו מעולם לא "אומצו רשמית". ישראל, מצדה, חשה מחויבת לדברים, למרות היעדר הסכם כתוב, ונצמדה לקווי היסוד שסוכמו במשך יותר מחמש שנים. לדברי אברמס, הנוסחה הצליחה להביא לידי מצב בו "הבנייה בהתנחלויות אינה מצמצמת את שטחה של הישות הפלסטינית העתידית".

ההתנחלויות וגבולות הקבע העתידיים של ישראל

לפני 1977, הביקורת האמריקאית על ההתנחלויות נאמרה בלשון רפה. במהלך אותה תקופה, נראה כי מרבית הבנייה בהתנחלויות מוגבלת לאזורים כמו בקעת הירדן, לגביהם העלתה ישראל טיעונים אסטרטגיים משכנעים. מזכיר המדינה הנרי קיסינג'ר גילה סימפטיה לדרישתה של ישראל לגבולות בני הגנה בתקופת ממשלת רבין הראשונה.

ההסלמה בהצהרות הגינוי האמריקאיות כלפי ההתנחלויות, שהגיעה לאחר 1977, הייתה תוצאה לא רק של קביעתו של ממשל קרטר כי ההתנחלויות אינן חוקיות, אלא גם של דרישתו כי ישראל תבצע נסיגה מלאה מהשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים. אלא שבמקביל, הבנייה בהתנחלויות חרגה מהפרמטרים הראשוניים שהיו קיימים לפני 1977, והמחלוקות בעניין בין ארצות הברית וישראל הלכו והחריפו.

כשארצות הברית שבה וגילתה פתיחות כלפי המשך השליטה הישראלית בבוא העת בחלק משטחי הגדה, התברר כי ההתנחלויות אינן הגורם העיקרי למתח בין הצדדים. לפיכך, ב- 14 באפריל, 2004, כשהנשיא בוש שלח לרה"מ שרון את המכתב הנודע בו הכיר בזכותה של ישראל לגבולות בני הגנה ולגושי ההתיישבות הגדולים בגדה, וושינגטון וירושלים יכלו לנהל דיאלוג שקט ויעיל על הפרמטרים בהם צריכה ישראל לעמוד בכל הנוגע להתנחלויות.

התמקדותו הנוכחית של ממשל אובאמה בהתנחלויות – לרבות הגידול הטבעי – מעלה מספר שאלות. אם ארצות הברית מודאגת מהאפשרות שישראל תקטין את השטח המיועד לפלסטינים, הרי שהיא יכולה להמשיך ולדבוק בקווי היסוד השקטים שהנחו את ממשל בוש ואת ממשלת שרון.

בהתחשב בעובדה שכמות השטח הבנוי המשמש את ההתנחלויות בגדה המערבית מוערך ב- 1.7% מכלל השטח, הגידול הצפוי בשטח בעקבות הריבוי הטבעי יהיה קטן מאד. יתרה מזאת, העובדה שישראל פינתה באופן חד-צדדי 9000 מתנחלים ישראלים מרצועת עזה ב- 2005 מפריכה במידה רבה את הטענה כי נוכחותם של המתנחלים לא תאפשר כל פשרה טריטוריאלית עתידית.

על ארצות הברית וישראל להגיע להבנה חדשה בנוגע לשאלת ההתנחלויות. אין ספק שמדובר בסוגיה שזוכה לתשומת לב מופרזת בתהליך השלום. מבחינה חוקית ודיפלומטית, ההתנחלויות אינן מייצגות בעיה המצדיקה את סיכון היחסים בין ארצות הברית לישראל. ייתכן כי המתיחות הנוכחית בין המדינות איננה סובבת סביב ההתנחלויות, אלא סביב היקף הנסיגה הישראלית מהגדה, כפי היה רוצה לראותה ממשל אובאמה.

עניין נוסף שממתין לבירור הוא השאלה אם ממשל אובאמה חש מחויב למכתב בוש לשרון בנוגע לזכותה של ישראל לגבולות בני הגנה וגושי התיישבות, אשר אושרר ברוב קולות הן על ידי הסנאט והן על ידי בית הנבחרים. מטרידה העובדה שדובר מחלקת המדינה, רוברט ווד, סירב בתחילת החודש לענות על שאלות חוזרות ונשנות אם ממשל אובאמה רואה עצמו מחויב משפטית למכתב בוש. כדאי להבהיר את הסוגיה הזו בהקדם, במקום לאלץ הן את ארצות הברית והן את ישראל לבזבז את זמנן על סוגיה שכלל לא בטוח שמהווה את סלע המחלוקת בין הצדדים.

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close