התראות

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי שלא לחקור פשעים על ידי כוחות ארה"ב באפגניסטן – ההשפעה על ישראל

איומי הנשיא טראמפ על בית הדין הבינלאומי כי אם יפגע בארה"ב או בידידותיה הצליחה וגרמה להחלטה בעלת משמעות רבה גם כלפי ישראל
שיתוף
לוגו בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
לוגו בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

עניינים

בהחלטה מיום 12 אפריל 2019, של ערכאה קדם משפטית Pre-Trial Chamber (PTC) של בית הדין הפלילי הבינלאומי, דחה בקשה של התובעת של בית הדין לפתוח בחקירה של פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה שבוצעו לכאורה על ידי כוחות צבא ומודיעין של ארה"ב באפגניסטן.[1]

הנשיא טראמפ בירך על ההחלטה וציין:

"מאז הקמת בית הדין הפלילי הבינלאומי סירבה ארה"ב בעקביות להצטרף לבית הדין עקב הסמכויות הרחבות והבלתי אחראיות של התביעה,  האיום שמטיל בית הדין על הריבונות של ארה"ב ועקב מגרעות אחרות ההופכות אותו לבלתי לגיטימי."

לגבי ישראל הנשיא הוסיף:

"כל ניסיון להגיש תביעה נגד אמריקאים, ישראליים או ידידים ייתקל בתגובה מהירה ונמרצת."[2]

בישיבת קבינט כעבור יומיים בירך רוה"מ נתניהו גם על החלטת בית הדין באומרו:

"העמדה לדין של חיילים אמריקאים וישראלים, ומדינת ישראל וארה"ב, היא מגוחכת. הדבר נוגד את המטרה המקורית של בית הדין הפלילי הבינלאומי."

ראש הממשלה הוסיף שהחלטת בית הדין (שלא לחקור את ארה"ב) מהווה "תיקון של אי-צדק" והודה לנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה עם ישראל וחייליה.[3]

הדרישה בחוקת בית הדין לאישור מוקדם על ידי ערכאה קדם משפטית, בטרם פתיחה בחקירה רשמית על ידי התובעת, נחוצה במקרים בהם החקירה היא פרי יוזמה של התובעת. הדבר לא נדרש כשהיוזמת החקירה באה ממדינת צד לחוקה.

המטרה היא לשמש מנגנון סינון על מנת למנוע חקירות מחוסרות באופן ברור כל יסוד, עקב היעדר עילה עובדתית או משפטית. המנגנון נועד גם להבטיח שחקירה אכן תשמש את האינטרסים של הצדק ולא תהיה בלתי מכריעה.[4]

כפי שנקבע בהחלטת הערכאה הקדם משפטית:

"חקירות שהם לא רציניות, נעדרות עילה או בלתי ברורות תפגענה מן הסתם בזכויות יסוד של היחיד ולא תשרתנה את האינטרסים של הצדק או של הערכים האוניברסאליים המונחים ביסוד חוקת בית הדין…"[5]

בהחלטתה, אישרה הערכאה הקדם משפטית שאמנם קיים "יסוד סביר להאמין שבוצעו פשעי מלחמה של עינויים ויחס אכזרי , פגיעות בכבוד הפרט ואונס וכן צורות אחרות של אלימות מינית –מכוח מדיניות מאושרת על ידי שלטונות ארה"ב – דבר שמשמש בסיס סביר להאמין שפשעים שבסמכות-השיפוט של בית הדין אכן בוצעו."

אך הערכאה הקדם משפטית פירטה את נימוקיה לדחיית הבקשה של התובעת כדלהלן:

  • הזמן הרב מאז פתיחת הבדיקה הראשונית ב-2006
  • השינויים במצב בפוליטי באפגניסטן מאז
  • העדר שת"פ עם התביעה והסבירות כי פתיחה של משפט כזה יוביל להערה ביחסים
  • הצורך שבית הדין יקבע קדימויותיו לאור הסבירות של הצלחה.

ה ערכאה קדם משפטית סיכמה את הדברים כדלהלן:

"על אף העובדה שכל הדרישות הרלבנטיות מולאו ביחס לסמכות-שיפוט וקבילות, הנסיבות העכשוויות באפגניסטן מצמצמות את הסיכויים לחקירה ותביעה מוצלחות . לכן ספק אם פתיחה בחקירה תשיג את היעדים שביקשו הקורבנות בבקשתם לפתיחת חקירה. לכן ה ערכאה קדם משפטית קובע  שחקירה של המצב באפגניסטן בשלב הנוכחי לא תשרת את האינטרסים של הצדק, ולכן דוחה את בקשת התובעת."[6]

 

ההשלכות לגבי ישראל

ברור שלהחלטת הערכאה הקדם משפטית השלכות חשובות לגבי תפקודו הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי ושל התובעת שלו, בכל הנוגע לטיפולם בהפניות ודרישות לחקירות נגד ישראל.

זאת במיוחד בכל הנוגע לשאלה אם קבילות של כל תלונה, סמכות השיפוט של בית הדין ורצינות הפשעים עליהם מתלוננים – תואמות כולן את הערכים , הסטנדרטים והקריטריונים המפורטים בחוקת בית הדין.

לא פחות חשוב, כמצוין על ידי הערכאה הקדם משפטית, הוא הצורך לשקול את הסיכויים וההיתכנות של חקירה ותביעה מוצלחות, אמינותו של בית הדין, הלגיטימיות ותום-הלב שלו, ויעילות הארגונית והפיננסית, וכן הולמות החקירות.[7]

במסגרת ריבוי התלונות שהוגשו תכופות ובהפגנתיות על ידי ההנהגה הפלסטינית, המאשימות את חיילים ופוליטיקאים ישראלים בפשעים, נראה שסוגיות האמינות ותום-הלב של בית הדין הן במיוחד רלבנטיות.

זאת נעשה ברור יותר, לנוכח העובדה שהפלסטינים מבזים את בית הדין ומתמרנים אותו כחלק ממדיניות פוליטית של דה-לגיטימיזציה של ישראל.

נראה אף שההנהגה הפלסטינית הפכה את בית הדין והתובעת שלו למעין טריבונל פרטי שלהם להטרדת ישראל, מנהיגיה וחייליה.

בבואו לשקול את אותם השיקולים של אמינות ויעילות תפקודו, ולאור אותן הסוגיות של מהות וסמכות שיפוט שצוינו בהחלטת הערכאה הקדם משפטית בעניין אפגניסטן, יהיה על בית הדין לבחון מספר נקודות משמעותיות לגבי התלונות הפלסטיניות נגד ישראל.

  • היות שחוקת בית הדין פתוחה ל-"מדינות צד" בלבד, והעבודה כי לא קיימת מדינה פלסטינית, הנחת היסוד שהפלסטינים יכולים להיות צד לחוקה היא פגומה וללא בסיס בחוקי. לכן לא קיים כל בסיס חוקי המאפשר לבית הדין לקבל תלונות פלסטיניות
  • העילה לקבלת הצטרפות פלסטינית לחוקת בית הדין הייתה החלטה בלתי מחייבת של עצרת האו"ם מס' 67/19 בנושא "מעמד פלסטין באו"ם". החלטה זו שדרגה את המשלחת הפלסטינית ל-"מעמד של מדינה-לא חברה-משקיפה".[8]

ידוע שלעצרת האו"ם אין סמכות לכונן מדינה, וגם לא לשמש אסמכתא לקבלת הישות הפלסטינית כצד לחוקת בית הדין

  • נקודה זאת עוד יותר רלבנטית לנוכח העובדה שאותה החלטה של העצרת הכירה בצורך לנהל מו"מ על מנת "להשיג הסדר שלום צודק, כללי ובר-קיימא בין הפלסטינים וישראל"[9]
  • היות שכאמור לעיל לא קיימת מדינה פלסטינית, וסוגיית מעמד הקבע של השטחים היא נשוא למו"מ בין ישראל והפלסטינים, הרי שבית הדין לא יכול להסכים לפרוס את סמכות שיפוטו על שטחים שהם נשוא תהליך מו"מ מתמשך לשלום, מכוח הסכמי אוסלו, כפי שמוסכם על ידי הפלסטינים עצמם וכפי שאושרר על ידי האו"ם

סיכום

אם כי ההחלטה האחרונה של הערכאה הקדם משפטית של בית הדין הפלילי הבינלאומי מוקדשת לסוגית החשדות בדבר פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות באפגניסטן, ברור שההשלכות של ההחלטה לדחות את בקשת התובעת לפתוח בחקירה, הן לא פחות רלבנטיות בהקשר הרחב יותר של תפקודו של בית הדין, וזאת במיוחד ביחס לישראל.

על מנת לשמור על אמינות, ניטרליות ויושר, וכן על מנת לשמור על המטרות העילאיות של בית הדין כפי שמצוינות בחוקתו, אל להן למדינות צד לחוקה, וגם על לו לבית הדין עצמו לאפשר להנהגה הפלסטינית בלתי אחראית ומוטעית לבזות ולתמרן אותם.

עליהם לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע מבית הדין להפוך לעוד גוף המייחד לרע  והמפלה נגד ישראל.

זאת לא הייתה כוונת מייסדי בית הדין.

[1] https://www.icc-cpi.int/CourtRecords/CR2019_02068.PDF

לתמצית ההחלטה ראה

https://www.icc-cpi.int/Pages/item.aspx?name=pr1448

[2] https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-from-the-president-8/

 

[3]https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-netanyahu-congratulates-trump-on-icc-decision-not-to-investigate-u-s-forces-1.7119243

[4] סעיף 15, חוקת בית הדין https://www.icc-cpi.int/nr/rdonlyres/add16852-aee9-4757-abe7-9cdc7cf02886/283503/romestatuteng1.pdf

[5] החלטת ערכאת טרום משפט, ראה הערה 1 לעיל, בפסקאות 32-34

[6] ראה לעיל הערה 1 בפסקה 96

[7] ראה לעיל, פסקאות 87-90

[8] UNGA, 29 November 2012; https://ecf.org.il/media_items/503

[9] ראה סעיף 5 להחלטה

 

פורסם לראשונה ב-8 למאי 2019

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am
המרכז הירושלמי
אין דרך חזרה – צריך לסיים את העבודה בעזה

"הגענו לנקודה שצריך פשוט לסיים את העבודה", מסביר קולונל ג'ון ספנסר, חוקר לוחמה אורבנית ועמית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. במילים חדות וברורות, הוא טוען כי הפסקת אש לפני תבוסה מוחלטת של חמאס תהיה לא פחות ממתכון לעוד טבח: "כל פתרון שמותיר את חמאס בעמדת כוח – אפילו חלקית – יבטיח רק סבב דמים נוסף", כותב ספנסר במאמר מיוחד. לדבריו, אין טעם בדיונים הומניטריים אם הטרור ממשיך להחזיק בגרון של מיליוני אזרחים.

11:13am
המרכז הירושלמי
‏האם צרפת באמת יכולה להכריז על הקמת מדינה פלסטינית? ‏

הכרזתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית עוררה תגובות חריפות. השגריר לשעבר עו"ד אלן בייקר וסא"ל (במיל') מוריס הירש מהמרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, טוענים כי המהלך מנוגד למשפט הבינלאומי ולחתימות ההסכמים בין ישראל לאש"ף. "ההנהגה הפלסטינית לא עומדת באף אחד מהקריטריונים הבסיסיים להכרה במדינה", כתבו בדו"ח משפטי, "ביניהם גבולות מוגדרים, שלטון מתפקד ויכולת לקיים יחסים דיפלומטיים". הם גם מזכירים כי ההכרה במדינה פלסטינית מחוץ למו"מ ישיר פוגעת בתוקף של הסכמי אוסלו.

הירש לא חסך ביקורת גם כלפי ישראל: "אנחנו יכולים להתלונן על מקרון, אבל קודם כל נדרשת הצהרה ברורה מהממשלה – יהודה ושומרון הם שלנו, ולא תקום לעולם מדינת טרור ממערב לירדן". לדבריו, סירובה של ישראל לנקוט בצעדים משמעותיים בשטח הוא זה שמאפשר למהלכים החד-צדדיים לפרוח. השניים מזהירים כי גם אם למהלך אין תוקף משפטי מיידי, הוא יעניק רוח גבית לחמאס, יפגע בסיכוי לעסקת חטופים, ועלול להביא להפסקת מימון אונר”א – שכן "מדינה אינה זכאית לסיוע לפליטים". לדבריהם, מדובר בהצגה דיפלומטית ריקה, שמאיימת על יציבות האזור.

 
10:31am
המרכז הירושלמי
אם לא נכריע בעזה — ניכנס למלכודת בינלאומית
יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מצביע על סכנה אסטרטגית ביוזמה הסעודית-צרפתית להקמת מדינה פלסטינית. "התקשורת הערבית בקושי מדווחת על כך", טוען בן מנחם. לדבריו, "סעודיה דוחפת את זה כבר שנה, גם בזירה הערבית וגם במערב, וזה צריך להדליק לנו אור אדום. אף אחד ביו"ש או עזה לא מאמין שזה באמת יקרה, ממש כמו ההכרזה של ערפאת ב-1988". מבחינתו, הפתרון ברור: "ישראל צריכה להחיל ריבונות ביהודה ושומרון ולהרחיב את ההתיישבות בלי להתמהמה".

בעניין רצועת עזה, בן מנחם נחרץ: "הטלת מצור רק תכניס את ישראל למצור מדיני חמור יותר. אין מנוס מהכרעה צבאית — כיבוש מלא של הרצועה וטיהור השטח ממחבלים". עם זאת, הוא מדגיש שיש לפעול גם בזירות אחרות: "הובטח שנחסל את הנהגת חמאס בחו"ל — בפועל כמעט ולא קרה כלום. נכון שיש מגבלות בטורקיה ובקטאר, אבל כל הנהגת חמאס עושה גם עסקים, והמוסד יודע לצוד אותם במדינות אחרות". בן מנחם חותם בקריאה חד-משמעית: "ישראל צריכה ללחוץ על ארה"ב לפעול להקפאת המיליארדים שזורמים לחמאס".

10:27am
המרכז הירושלמי
חוקרת מצרית: "מצרים חוששת מהפליטים בעזה יותר ממלחמה עם ישראל"

בעוד עזה מתפוררת מבפנים ומסעירה את הזירה הבינלאומית, מצרים שומרת על שקט מתוח בגבול הדרומי. דליה זיאדה, חוקרת מצרית במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, חושפת כי מאחורי התמיכה הפומבית של קהיר בפלסטינים, שולט פחד עמוק מהצפת סיני בפליטים, או גרוע מכך, בלוחמים חמושים מחמאס. לדבריה, "מצרים רואה בעזה איום ביטחוני ממשי, לא מתוך חמלה אלא מתוך אסטרטגיה קרה שמעדיפה יציבות פנימית על סולידריות ערבית".

בישראל גוברת הדאגה מהתמרונים המצריים, במיוחד על רקע הדיווחים על התחמשות מצרית מוגברת ותיאום עם סין ורוסיה. זיאדה מצביעה על שינוי אסטרטגי עמוק: "קהיר מתרחקת מהבריתות המערביות, ובראשן ארה״ב, ומתקרבת לגוש המזרחי. זה כבר לא רק איום אזורי, אלא שינוי כללי המשחק בזירה הדיפלומטית של המזרח התיכון".

1:01pm

Close