התראות

גבולות בני-הגנה – תנאי הכרחי לביטחון ישראל

בכל מו"מ ישראלי עם הפלשתינאים נשמעות הדרישות החוזרות ונשנות לנסיגה מלאה לקווי 1967. לעומת דרישות אלה, חייבת ישראל להציג משנה סדורה משלה.
שיתוף

תוכן העניינים

גבולות בני הגנה – תנאי הכרחי לביטחון ישראל

 -לצפיה בפרקי הספר

 ועידת אנאפוליס, שהתכנסה ב-27 בנובמבר 2007, שבה והעלתה את שאלת הסכם הקבע להשכנת שלום יציב ובר קיימא בין ישראל לבין שכנותיה. אחת מסוגיות הליבה בהסכם זה הינה המעמד הסופי של שטח הגדה המערבית ורצועת עזה. לאחר מלחמת ששת הימים היה ברור לרוב הגורמים בזירה הבינלאומית כי ישראל נכנסה לשטחים אלה מתוך הגנה עצמית; לפיכך, האו"ם חסם את כל המאמצים להאשים את ישראל בתוקפנות. למעשה, המתקפה המזוינת על ישראל באה דווקא מאותם השטחים שכבשה באותה המלחמה שנכפתה עליה. כתוצאה מכך, קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם פה אחד את החלטה 242, שקראה לכינון גבולות חדשים אחרי משא-ומתן.

יש לציין כי החלטת מועצת הביטחון 242 לא קראה לישראל לסגת אל הקווים הפגיעים שקדמו למלחמה, אלא רק "משטחים" -ולא "מכל השטחים" – שהיו בשליטתה. כוונתה של מועצת הביטחון של האו"ם היתה שבסופו של תהליך תקבל ישראל "גבולות בטוחים ומוכרים". זכויותיה של ישראל "בשטחים השנויים במחלוקת" האלה הוגדרו על ידי ממשלים שונים בארצות הברית, ובייחוד בימיו של הנשיא רונלד רייגן, כזכות ל"גבולות בני הגנה".

מדיניות זו מצאה ביטויה גם במכתבו של הנשיא ג'ורג' ו. בוש לראש הממשלה, אריאל שרון, ב-14 באפריל 2004, בו הדגיש את זכויותיה של ישראל ל"גבולות בני הגנה". באותם ימים הציעה ישראל נסיגה חד-צדדית מרצועת עזה, אחרי שנואשה מן הסיכוי למשא-ומתן לשלום עם הרשות הפלשתינאית, שלא פעלה לעצירת התקפות הטרור על ערי ישראל במשך יותר מעשור. למעשה, שרון ביקש תמורה מדינית מארצות הברית עבור הנסיגה מעזה.

מכתבו של בוש לשרון הבהיר שאין מצפים מישראל לסגת מהגדה המערבית לקווי 67'. במכתב נאמר במפורש שהשינויים שהתחוללו בפועל בשטח יביאו בסופו של דבר לסיפוח גושי ההתיישבות בגדה המערבית לישראל. כששרון חזר לירושלים עם מכתב בוש, הוא הסביר את משמעותו לכנסת ישראל ב-22 באפריל 2004:

קיימת הכרה אמריקנית שבכל הסכם קבע לא תהיה נסיגה של ישראל לקווי  67'. הכרה זו מופיעה בשתי דרכים: הבנה שהעובדות שנוצרו על-ידי הקמת גושי התיישבות גדולים ישראליים אינה מאפשרת לחזור לקווי 67', ויישום התפיסה של "גבולות בני הגנה" (ההדגשה שלי).

במילים אחרות, מחויבותה של ארצות הברית להבטיח את זכותה של ישראל ל"גבולות בני הגנה" לא היתה שורה סתמית שהוכנסה כדרך אגב. זו היתה תפיסה טריטוריאלית שהבטיחה שישראל תוכל להגן על עצמה – בכוחות עצמה – מפני הסכנות האורבות לה במזרח התיכון. ואכן, שרון הדגיש, כעבור שנה, בריאיון ל"הארץ", ב-14 באפריל 2005, את חשיבותה הביטחונית העליונה של בקעת הירדן עד ל"כביש אלון" במורדות המזרחיים של גב ההר.

למעשה, שרון פעל ברוח מורשתו של ראש ממשלת ישראל המנוח, יצחק רבין, אשר בנאומו האחרון בפני הכנסת, חודש לפני הירצחו בנובמבר 1995, טען כי על ישראל להמשיך ולהחזיק בבקעת הירדן "במובן הרחב ביותר של המונח". ואכן, דרישת ישראל ל"גבולות בני הגנה", שהיתה מבוססת בעיקר על בקעת הירדן, שבה והועלתה על-ידי רוב ראשי ממשלות ישראל, החל מגולדה מאיר וכלה בבנימין נתניהו. וכך, במשך השנים, חצה הרעיון של "גבולות בני הגנה" את קווי המפלגות השונות וצבר תמיכה רבה בכל גווני הקשת של המפה הפוליטית בישראל.

להקשר הספציפי של מכתב בוש ב-2004 היתה גם משמעות נוספת. ארבע שנים קודם לכן, ביולי 2000, ניסה ראש-הממשלה אהוד ברק להגיע להסדר קבע עם ראש אש"ף, יאסר ערפאת, בקמפ דייויד, בוועידת פסגה בחסותו של הנשיא ביל קלינטון. ועידה זו נכשלה, למרות שברק הציע לערפאת ויתורים חסרי תקדים. גם ויתורים ישראליים נוספים במפגש בטאבה לא סיפקו את ההנהגה הפלשתינאית.

כמתווך במשא ומתן הישראלי-פלשתינאי, ניסה הנשיא קלינטון להציג עמדת ביניים הוגנת, לדעתו, בין העמדות הישראליות והפלשתינאיות. מתווה קלינטון לא היה הצעה פורמלית מטעם ארצות הברית ולא ייצג גרסה מעודכנת של מדיניותה ביחס לסכסוך הטריטוריאלי בין ישראל לפלשתינאים, אלא היווה מעין סיכום של עמדות הביניים בין הצדדים. בסופו של דבר, לא קיבלו הפלשתינאים את רעיונותיה של ארצות הברית.

יתר על כן, מכיוון שעמדות הגישור של קלינטון שללו מישראל את הגבולות המינימליים להם היתה זקוקה כ"גבולות בני הגנה", התריע המטה הכללי של צה"ל, במסמך שהוגש לקבינט על-ידי הרמטכ"ל, רב-אלוף שאול מופז, כי יישום הצעה זו בשטח יגרום "לאיום חמור על מרכזי האוכלוסייה הגדולים של המדינה". אזהרתו של מופז, כפי שדווחה בידיעות אחרונות בסוף דצמבר 2000, הוסיפה: "בהסדר המתגבש, לא נוכל לספק תשובה לאיום ממזרח".

אירועים שבאו לאחר מכן הוכיחו שאזהרת הרמטכ"ל היתה מוצדקת. בשנות התשעים רווחה התפיסה כי עם סיומה של המלחמה הקרה, ידעכו הסכסוכים במזרח התיכון, וישראל תוכל לקחת על עצמה סיכונים גדולים יותר למען השלום, בייחוד אם הסכם על "סיום הסכסוך" בין ישראל לשכנותיה ממשמש ובא. דומה היה כי הולך וקטן הסיכוי למלחמה קונוונציונלית בהיקף מלא.

עם זאת, לאחר האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 ומלחמת לבנון השנייה ב-2006, היה ברור שישראל עומדת בפני אתגרים צבאיים רציניים, שהיוו איום ישיר על מרכזי האוכלוסייה העיקריים שלה. יתר על כן, אמנם מדיניות ההתערבות הסובייטית בימי המלחמה הקרה עברה מן העולם, אולם איראן הופיעה כמעצמה מזרח תיכונית חדשה, השואפת להצטייד בנשק גרעיני, ולחזק את יכולותיהם של אויבי ישראל: החל בחיזבאללה בלבנון, דרך סוריה, ועד החמאס.

השינוי בנוף האסטרטגי הסתמן גם בהופעת מרכזי  ג'יהאד גלובלי חדשים בלב המזרח התיכון. אמנם ארגון  אל-קאעידה הוקם ב-1989 באפגניסטן, אבל אחרי 11 בספטמבר הוא העביר חלק ניכר מיכולותיו לעיראק המערבית, מצרים, ערב הסעודית, סוריה ולבנון, והקים שלוחות חדשות. הממלכה ההאשמית הירדנית הותקפה פעם אחר פעם על-ידי הארגונים הללו. התפתחויות אלה ניפצו את האשליה שניתן לבודד את הסכסוך הישראלי-פלשתינאי מהמגמות האזוריות הרחבות יותר ולהגיע להסדר טריטוריאלי יציב שאינו מתחשב במציאות החדשה.

ראוי לציין כי קלינטון הכריז בסיום כהונתו שהצעותיו "יוסרו מן השולחן" עם סיום תפקידו. יתר על כן, בתחילת 2001, הודיע רשמית הממשל החדש של בוש לישראל כי היא לא תהיה מחויבת לתוצאות המשא-ומתן הקודם בקמפ דייויד או בטאבה. אחרי ככלות הכל, לא נחתם כל הסכם, ולא נתקבלו החלטות מחייבות. אף על פי כן, בחוגים מדיניים מסוימים במערב, נשמעו טענות כי התוצאה הבלתי-נמנעת של משא ומתן עתידי ישראלי-פלשתינאי כבר נקבעה וכי זו תהיה דומה להצעות שהועלו בקמפ דייויד ובטאבה.

למרבה המזל, מכתבו של הנשיא בוש קבע נקודת התייחסות חלופית למשא ומתן העתידי בין ישראל לפלשתינאים במקום קמפ דייויד-וטאבה. ואכן, בוועידת אנאפוליס התייחס ראש הממשלה אהוד אולמרט במפורש למכתבו של הנשיא בוש, אם כי לא ציין איזה חלק מהמכתב הוא מאמץ כמדיניותו.

לאחר ההתנתקות מרצועת עזה, שהושלמה באוגוסט 2005, ובעקבות נסיגת ישראל מציר פילדלפי, התחזק הצורך ב"גבולות בני הגנה" בגדה המערבית לאור מצבה הביטחוני של ישראל. לרצועת עזה החלו לזרום משלוחי נשק עצומים, ללא כל מעצורים, לידי ארגוני טרור כמו החמאס, הג'יהאד האיסלאמי, ואפילו לארגונים חדשים הקשורים ל אל-קאעידה. בה בעת, פעילי החמאס יצאו מעזה לאימונים ב"משמרות המהפכה" באיראן ושבו לרצועת עזה דרך ציר פילדלפי.

סביר להניח כי מצב דומה היה מתרחש אילו היתה ישראל מוותרת על זכותה ל"גבולות בני הגנה" ונסוגה מבקעת הירדן. ויתור על נוכחות ישראלית בבקעת הירדן יאפשר זרימה של נשק ומתנדבים, שיתגברו את ארגוני הטרור בגדה המערבית. על אף מאמציה של ירדן לבלום את זרימת הנשק הזה, יש להניח שהוא היה מגיע לממדים בעייתיים גם מבחינתם של כוחות הביטחון הירדניים.

זאת ועוד; פתיחת המעבר ממזרח לגדה המערבית ייצור חלל ביטחוני חדש ומיליטנטים מוסלמים רבים עלולים לעבור להתגורר בירדן ולערער על יציבותה של הממלכה ההאשמית. לפיכך, השמירה על זכותה של ישראל ל"גבולות בני הגנה" חשובה גם מבחינה אזורית ולא רק לביטחונה של ישראל עצמה. עלייתו האפשרית של מרכז מיליטנטי איסלאמי קיצוני רב עוצמה חדש, בגדה המערבית, למשל, עלול להשפיע גם על שכנותיה של ישראל.

בעקבות ועידת אנאפוליס נדרשת ישראל להגיע לכלל החלטה לגבי גבולותיה העתידים, גם כאשר לא ברור כלל שהרשות הפלשתינאית אכן תחסל את תשתיות הטרור בגדה המערבית. יתר על כן, האיומים האזוריים על ישראל נותרו בעינם. יש לקוות שצבא ארצות הברית יצליח לעקור כליל את  אל-קאעידה בעיראק, אך אין כל ביטחון שתרחיש זה אכן יתממש. ישנה גם אפשרות שאל-קאעידה בעיראק יעקור לסוריה ולירדן, כתוצאה ממתקפה אמריקאית על כוחותיו.

גם עתידה של איראן משפיע על ההיערכות האסטרטגית העתידית. ישנה סבירות גבוהה שאיראן תצטייד בנשק גרעיני ותהווה מטרייה אסטרטגית לפעילותם של ארגוני הטרור הסונים והשיעים כאחד בכל רחבי האזור. לאור המגוון הרחב של תרחישים אפשריים בעתיד הקרוב, תהיה זו טעות חמורה מצד ישראל לפעול מתוך הנחה שהשינויים הצפויים יאפשרו לישראל לסגת משטחים משמעותיים מבחינה אסטרטגית, כגון בקעת הירדן.

בכל מו"מ ישראלי עם הפלשתינאים נשמעות הדרישות החוזרות ונשנות לנסיגה מלאה לקווי 1967. לעומת דרישות אלה, חייבת ישראל להציג משנה סדורה משלה. בעקבות חידוש המשא ומתן אחרי ועידת אנאפוליס והשינויים האסטרטגיים המתחוללים באזור, על ישראל לשוב ולהעלות על סדר היום את זכויותיה ואת דרישותיה, שלעתים קרובות מדי נשכחו בשיח הציבורי על המזרח התיכון. ישראל חייבת להתעקש שכל הסכם שלום יבטיח "גבולות בני הגנה" כדי להגן על ביטחונה לטווח ארוך.

ראוי להוסיף כי בניגוד למדיניות האמריקנית, היחס האירופאי לדרישות הביטחון של ישראל לגבולות בני הגנה לא היה אוהד. החלטת מועצת הביטחון 242 נוסחה במשותף ב-1967 על ידי בריטניה וארצות הברית, בתמיכה מלאה של ראש ממשלת בריטניה דאז, הרולד ווילסון, ונשיא ארה"ב דאז, לינדון ג'ונסון, אולם העמדה הבריטית השתנתה במשך הזמן, ואימצה את ההתייחסות האירופית משנות השבעים והשמונים.

למרות זאת, היו מנהיגים אירופיים חשובים שתמכו במפורש בזכותה של ישראל לגבולות בני הגנה, וביניהם ראש ממשלת בריטניה, מרגרט תאצ'ר, וראש ממשלת ספרד, חוזה מריה אזנאר. בנאומו ב- House of Commons, ב-21 ביוני 2005, ג'ק סטרואו, שר החוץ של ראש-ממשלת בריטניה, טוני בלייר, חזר על תוכן המכתב של בוש לשרון באפריל 2004, כאשר העיר ש"פתרון צריך להביא בחשבון, באופן בלתי נמנע, את השינויים שחלו מאז 1967". לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, הפגינו מדינאים אירופיים הבנה רבה יותר לדילמות הביטחוניות הקשות של ישראל.

לבסוף, יש להזכיר כי הנשיא בוש ציין במפורש את הביטוי גבולות בני הגנה במהלך ביקורו בישראל לאחרונה. אין ספק כי גבולות בני הגנה נשארו עיקרון מנחה של האסטרטגיה הלאומית של ישראל, על בסיס הרעיונות שגובשו על ידי מעצבי תפיסת הביטחון של ישראל מאז מלחמת ששת הימים.

פורסם לראשונה ב- 28 בנובמבר 2005

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
דיווחים ערביים: קטאר רואה בתקיפה בגידה אמריקנית

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, על הדיווחים הסותרים סביב החיסול בדוחא: "חמאס טוען שהצמרת שלו ניצלה, אבל אף אחד מהם לא מופיע בתקשורת. התמונות מהתקיפה מראות שזה כמעט בלתי אפשרי לצאת משם חי – ייתכן שהם פצועים ומסתירים מידע," אמר.

לדבריו, ישראל קיבלה אור ירוק מהנשיא טראמפ אחרי שהתברר כי חמאס מסרב להצעתו האחרונה: "אין עסקה. חמאס מושך זמן, מנסה למסמס ולגרור את ישראל לשולחן המשא ומתן כדי לעכב את כיבוש עזה".

בן מנחם הסביר כי בקטאר רואים בתקיפה "בגידה אמריקנית" לאחר שהשקיעו מיליארדים ביחסים עם וושינגטון, וכעת הם מתכננים ועידת פסגה ערבית-אסלאמית כדי לתקוף את ישראל בזירה הדיפלומטית. "בסופו של דבר זה דווקא טוב לישראל – קטאר לעולם לא הייתה מתווך הוגן, ומצרים תוכל לקבל את התפקיד המרכזי", הוסיף.

על תגובת העולם הערבי אמר: "הגינויים הרשמיים הם מס שפתיים בלבד. כל המשטרים הסוניים – סעודיה, ירדן, מצרים – יודעים שקטאר היא ראש הנחש של האחים המוסלמים. בפנים הם שמחים לראות את הפגיעה בחמאס".

 
12:10pm
המרכז הירושלמי
קטאר מסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו

יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי קטאר מנהלת "קאבר-אפ" לאחר התקיפה בדוחא ומסתירה את מצבם של בכירי חמאס שנפגעו, במקביל לפתיחת קמפיין בינלאומי נרחב נגד ישראל. לדבריו, דוחא מציגה את ישראל כסכנה אזורית במטרה לטרפד את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה ואת יוזמת טראמפ לנורמליזציה רחבה במזרח התיכון – צעד שישראל חייבת להיאבק בו בעוצמה.

 
12:09pm
המרכז הירושלמי
בכיר לשעבר במוסד: קטאר לא מתכננת להגיב צבאית למתקפה בדוחא

עודד עילם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ולשעבר ראש חטיבת הפח״ע במוסד, הסביר כי למרות הניסיון של קטאר וחמאס להסתיר את תוצאות התקיפה בדוחא, האמת תיחשף בתוך ימים. לדבריו, המוסד שימש גורם מרכזי במגעים מול דוחא, אך התגובה הקטארית לא תהיה צבאית אלא תקשורתית וכלכלית: "הם יריצו קמפיין ארסי, ישקיעו מיליארדים בקניית השפעה, ובסוף יבלעו את הצפרדע ויחזרו לעסקים כרגיל".

12:09pm
המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm

Close