התראות

אם מצוות האסלאם בדבר "הקנאה המגוננת" ממלאת תפקיד ברצח על כבוד המשפחה?

שיתוף

תוכן העניינים

ארגונים ושתדלנים מוסלמיים בקנדה שוללים באופן עקבי ותקיף כל קשר בין האסלאם לבין התופעה המוכרת בשם רצח על כבוד המשפחה.

המועצה הלאומית של המוסלמים הקנדים (NCCM), ארגון לובי מוסלמי שהוקם בשנת 2000 ובעבר נקרא CAIR-CAN פרסם (1.4.2014) הודעה לתקשורת הנושאת את הכותרת: "אל תפרידו את 'פשעי הכבוד' משאר מעשי האלימות נגד נשים". להלן ציטוט קטע מההודעה:[1]

"הסרט הדוקומנטרי [Honour Diaries] מתיימר לחשוף את התקינות הפוליטית המשתקת, אשר מונעת מאיתנו להתמודד עם טרגדית זכויות האדם הבאה לידי ביטוי באלימות ממניעים של כבוד… אמת היא, שקיימים ביטויים של אלימות ממניעים של כבוד אשר שכיחים יותר במדינות מסוימות בעלות רוב מוסלמי, ואולם מקובלת ההנחה, כי לנוהג הזה אין כל בסיס בדת… האסלאם, הדת אשר רבים ממעשים מתועבים אלה מיוחסים אליה בסרט Honour Diaries, מגנה בתוקף נוהג זה".

בהודעה קודמת לתקשורת (30.1.12) המתייחסת להרשעה בפרשת הרצח המרובע במשפחת שאפיה[2] (האב, הבן והאישה השנייה הורשעו ברצח של האישה הראשונה ושלוש בנות), ארגון CAIR-CAN הדגיש כי "המוסלמים הקנדים מגנים באופן חד משמעי את התפיסה לפיה 'רצח על כבוד המשפחה' או מעשי אלימות אחרים המבוצעים נגד מגדר כלשהו, וקובע שמדובר בפעולה המנוגדת לאסלאם ולערכים הקנדיים".[3]

במאמר דיעה, הנושא את הכותרת "חידלו מלהציק לאפגנים ולמוסלמים בדין פשעים שביצעה משפחת שאפיה (1.2.12), כותב הארון סידיקי (Haroon Siddiqui), לשעבר עורך העיתון "טורונטו סטאר", כי "למעשי הרצח על כבוד המשפחה, ובהם אלימות כלפי נשים, אין רקע דתי או תרבותי, אפילו בקנדה".[4]

שימה ח'אן (Sheema Khan), בעלת טור בעיתון "גלוב אנד מייל" ולשעבר יו"ר של CAIR-CAN, כתבה את הדברים הבאים במאמר דיעה, שכותרתו "אנו יכולים לשים קץ למעשי רצח על כבוד המשפחה אך לא באמצעות סרטים שנערכו בידי קנאים אנטי  מוסלמים": "הדת היא בעלת ברית נגד מעשי רצח על 'כבוד' המשפחה. חכמי דת מוסלמים (סונים ושיעים כאחד) גינו את הנוהג הזה. צריך להשמיע בקול רם את עמדתם כדי לסלק ספק כלשהו באשר לאופי הבלתי מוסרי של פשע זה. לחכמי דת אלה לגיטימציה גדולה הרבה יותר מאשר לתועמלנים אנטי מוסלמים [מתייחסת למפיקי הסרט Honour Diaries]".[5]

"קנאה מגוננת" על פי האסלאם

הספר "Fragile Vessels", פרי עטו של מוסטפא אל-ג'יבאלי, ואשר זמין ואף מומלץ לרכישה בחנויות ספרים אסלאמיות בטורונטו, משמש מדריך על בני זוג מוסלמים על מנת לשפר את יחסי הזוגיות בהתאם להלכה האסלאמית.

בספרו קובע ג'יבאלי, כי האישה חייבת לציית למנהיגות הטבעית של בעלה, ובמקרים של אי ציות או מרידה בסמכותו, מותר לבעלה להפעיל נגדה כוח בתנאים מסוימים. עוד ציין, כי "בהתאם להתנהגותה האישה יכולה להיות מקור לכבוד או לביזיון עבור המשפחה כולה".[6]

הבעל חייב לספק הגנה לאשתו, וכן הוא מצווה לחוש כלפיה "קנאה מגוננת". בעמודים 28-29 בספרו כתב ג'יבאלי את הדברים הבאים:

"הגנה

"ציווי חשוב החל על הבעל

"הביטחון הוא הדבר החשוב ביותר עבור בן האנוש. אדם זקוק לחוש ביטחון סביר כדי לתפקד באופן נורמלי ולבצע את המשימות השוטפות.

"האישה היא החלשה מבין בני הזוג והיא מחפשת למצוא הגנה אצל בעלה. אשר על כן, אחת המחויבויות החשובות ביותר של הבעל היא לספק הגנה לאישתו. זה חלק מהאחריות שלו כמנהיג של המשפחה:

"הגברים מופקדים על הנשים בתוקף כל אשר רומם בו אלוהים את אלה על אלה, ובתוקף הממון שיוציאו". (סורה הנשים, פרק 4, פסוק 34).

הפסוק מראה, כי אללה העניק מנהיגות (قوامة) לגבר, בזכות תכונות מסוימות אשר באופן טבעי מאפשרות לו לנהוג באחריות מעין זו. תכונה חשובה ביותר של המנהיג היא יכולתו להגן על ההולכים אחריו ולספק להם אווירה של ביטחון והרמוניה.

"ההגנה היא מונח כללי, אשר מכסה הגדרתו את ההיבטים הפיזיים, הרגשיים ואחרים של בן האנוש. הבעל חייב לשאוף להגן על אשתו בכל ההיבטים האלה…

"הקנאה המגוננת [غيرة]

"הבעל צריך להפגין קנאה מגוננת כלפי אישתו. הקנאה המגוננת היא הדאגה העצומה לרווחתה ולהיטות להגן עליה מפני כל דבר אשר עלול לפגוע בה, כמו למשל מגע, מילים או מבט מרושע.

"ואולם, הקנאה המגוננת אסור לה שתגיע לנקודה בה היא מפריעה וגורמת לחשד בה ללא סיבה, וגם אסור שהיא תתקיים מתוך כוונה למצוא בה [בהתנהגותה של האישה] טעויות אפשריות. ג'אבר בן עתיק [חברו של הנביא מוחמד] מסר, כי נביא אללה [מוחמד] אמר:

"אכן, קיים סוג של קנאה מגוננת שאללה אוהב וסוג אחר שאללה שונא. קנאה מגוננת שאללה אוהב היא זו המבוססת על חשד (מבוסס). וקנאה מגוננת שאללה שונא היא זו אשר מתקיימת ללא חשד (מבוסס).

"אדם ללא קנאה מגוננת נקרא דיות' (ديوث). הדיות' הוא אדם שאינו מבין שהוא צריך להגן או לחוש כבוד כלפי אישתו… הדיות' לא ייכנס לגן העדן."

הקנאה המגוננת מנקודת המבט של אימאם קנדי

השיח' סעיד ראג'ח (Said Rageah الشيخ سعيد راجح) התייחס באחד מהרצאותיו במרכז אבו הוריירה בטורונטו לאתגרים עימם מתמודדים בני זוג מוסלמים ביחסי הזוגיות, ולמשמעות המונח קנאה מגוננת באסלאם. להלן קטעים מתוך הרצאתו:[7]

"דבר נוסף שאיננו נוהגים לפיו הוא הקנאה המגוננת, אשר אנו זקוקים לה. אין לנו קנאה מגוננת כיום, אחיי לאמונה. אין עוד קנאה.

"משמעות הדברים, שאין לכם את אותה קנאה מגוננת, את הגבריות. השבח לאל. וכאשר אדם מביט לעבר אחותך או לעבר אישתך, והאח [בן המשפחה הקרוב] עובר במקום, מה אתה [כלומר בן המשפחה הקרוב] צריך לעשות? להכות אותו, נכון? ואולם, הוא [מגיב באומרו]: נו, טוב, איך אתה מרגיש? היא אחותי. הוא דיות' [כלומר, גבר שאינו מקיים את אחריותו לדאוג להגנה של אישתו/ אחותו ולשמור על כבודן]. אין הדבר מקובל…

"סיפרתי לכם את הסיפור לגבי הפסוק [בקוראן] והפסיקה לגבי גבר שמצא גבר אחר עם אישתו. מה הייתה הפסיקה מלכתחילה? הפסיקה הייתה: לך והבא ארבעה עדים… סעד בן עובאדה היה הגבר אשר התחתן, והמשפחה שלחה את אישתו [כשהיא רוכבת] על סוס, וכאשר היא ירדה מהסוס, מה הוא עשה? הוא נטל את הפיגיון שלו והרג את הסוס… הוא אמר: איש לא ישב במקום שאישתי ישבה עליו. לרמה כזו הגיעה הקנאה שלו. לא, לא, לא. תן לו [לסוס] לחיות. תן לסוס לחיות. לא. בדרכו שלא אללה. זה קרבן כשר ומיד. כלומר, רק המחשבה שחמש שנים מאוחר יותר גבר ישב על אותו מקום. הוא לא היה יכול לישון עם מחשבה זו והרג את הסוס.

"ואללה אמר בקוראן: לך ומצא ארבעה עדים אם אתה מוצא גבר עם אישתך. וסעד אמר… אתה מצפה שכאשר אמצא גבר עם אשתי אני אומר: היי חברים [אישתו והגבר הזר], הישארו במקום עד שאביא ארבעה עדים אם ירצה אללה. אל תלכו למקום כלשהו אחר. הוא אמר: הו שליח אללה [מוחמד], בעת בה אביא את העדים הם כבר יסיימו את עניינם. הפרשה תסתיים. העסק יגיע לסיומו. בסוג כזה של פעולה למה ניתן לצפות?

"הוא אמר: אני נשבע באללה, הו שליח אללה [מוחמד], אני נשבע באללה, אני אהרוג את שניהם בכת של החרב שלי. כלומר, הוא לא יבוא עם החוד של חרבו, אלא עם הכת, כדי שהם [אישתו והגבר הזר] ימותו לאט. כך הוא רצה להרוג אותם. חבריו של [הנביא מוחמד אמרו]: כיצד אתה יכול לומר זאת לשליח אללה [מוחמד], עליו השלום והברכה. שליח אללה [מוחמד] אמר: האם אתם מוטרדים מהקנאה של סעד. אני נשבע באללה, שאני קנאי יותר מסעד ואללה קנאי יותר ממני.

"אל-ערארי, בדואי, הלך עם אישתו, ואישתו הסתכלה לעבר גבר אחר, והוא הבחין בכך, ואמר: שובי למשפחתך. היא אמרה: זה היה רק מבט. והוא הקריא לה שורות משיר. הקשיבו. הוא אמר: אם זבוב נוחת על המזון שלי כאשר אני אוכל, ואני עדיין זקוק לאוכל, אמשוך את ידי מהאוכל, כיוון שזבוב נחת על האוכל שלי.

כלומר, העניין חתום. איני מעוניין להביא את עצמי לנקודה בה אוכל משהו שזבוב נחת עליו. כאשר זבוב נחת על המזון ואני עדיין רוצה לאכול את המזון, [כלומר] אני אוהב אותם, אבל איני יכול לחיות עם המחשבה שאת הסתכלת במישהו אחר. איני יכול לעשות זאת. למרות שאני אוהב אותך, אני אלך נגד מה שאומר לי ליבי [אם לא אשלח אותך מעליי למשפחתך]. הוא אמר: האריות אינם שותים מהמים שהכלבים שתו מהם. האריות אינם שותים מאותו מקום שהכלבים שתו ממנו. איני יכול. וזה מה שנדרש.

"ואולם, אנו [במקרים כאלה] אומרים: זה בסדר, היא רק עובדת עם הגבר בחדר. נו, ברצינות, אלה החיים האח סעיד. מדוע אתם מתנהגים כמו ווהאבים?… נו, ברצינות. אל תהיה כל כך נוקשה. אני סומך על אישתי. אם אתה אומר לי שאני צריך להיות קנאי המשמעות היא שאיני בוטח בה. השבח לאל.

"מה אתם תעשו עם אח [גבר מוסלמי] כזה, אחיי לאמונה. אתה יוצא להליכה וחוזר לבד ועוזב אותה, אם ירצה אללה, כיוון שהוא אינו ראוי לחיות עוד כאדם מכובד. אשר על כן, אין זו הדרך בה צריך לנהוג [המוסלמי] המאמין".

השיח' סעיד ראג'ח נולד בסומליה ובסוף שנות השמונים עבר לצפון אמריקה. לראג'ח תואר ראשון בלימודים אסלאמיים ותואר שני בהלכה אסלאמית, והוא כיהן בשורה של תפקידים, ובהם מייסד מסגדHuda  במונטריאול ומסגד Masjid Aya במרילנד, יועץ למגזין Muslim Youth וחבר ב-Aqsa Association.

הוא גם ייסד את Al Aqsa Association ו- Muslim Magazineושימש איש דת באוניברסיטת קלגרי והמכון הטכנולוגי של דרום אלברטה (SAIT). כיום הוא משמש אימאם של מסגד Abu Hurairah בטורונטו, יושב הראש של Journey of Faith Conference ומרצה ב-AlMaghrib Institute.[8]

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה


[1] https://www.nccm.ca/dont-separate-honour-crimes-from-other-violence-against-women/

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Shafia_family_murders

[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Shafia_family_murders

[4] https://www.thestar.com/opinion/editorialopinion/2012/02/01/stop_harassing_afghans_and_muslims_for_crimes_of_the_shafia_family.html

[5] https://www.theglobeandmail.com/globe-debate/we-can-end-honour-killings-but-not-with-films-by-anti-muslim-zealots/article18036639/

[6] https://jonathanhalevi.blogspot.ca/2013/11/toronto-islamic-bookstore-recommends.html

[7] https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=72PKhSWvNmc

[8] https://jonathanhalevi.blogspot.ca/2013/09/canadian-cleric-implicitly-justifies.html

 

שיתוף

תמכו בנו

הירשמו ל-Daily Alert

ה-Daily Alert הידוע – תקציר חדשות ישראל, מופק על ידי המרכז הירושלמי מאז 2002, ומציע קישורים לכתבות נבחרות בנושא ישראל מתוך מקורות תקשורת מובילים באנגלית ובעברית.

עוד בנושא

הישאר מעודכן, תמיד

קבל את החדשות, התובנות והעדכונים העדכניים ביותר ישירות לתיבת הדואר הנכנס שלך — תהיה הראשון לדעת!

 

הירשם ל-Jerusalem Issue Briefs

תמצית חדשות ישראל יוצאת לאור בכל יום ראשון, שלישי וחמישי.

התראות

המרכז הירושלמי
מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם

מומחה משפטי: ארה״ב רשאית למנוע מאבו מאזן לנאום באו״ם | השגריר בדימוס עו"ד אלן בייקר, יועץ משפטי לשעבר במשרד החוץ וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מסביר כי לארצות הברית כמדינה ריבונית יש זכות למנוע כניסה לטרוריסטים או לגורמים בעייתיים – גם אם מדובר בהזמנה רשמית לעצרת האו״ם. עם זאת, הוא מזכיר כי "הסכם המטה עם האו״ם מחייב את וושינגטון לאפשר לנציגים להגיע, גם אם החוק האמריקני לא היה מאפשר זאת".

בייקר הזכיר תקדימים: "קדאפי הגיע לניו יורק, גם נשיאי איראן נאמו באו״ם. היוצא מן הכלל היה ערפאת – שאז העבירו את העצרת לשווייץ כדי שידבר שם". לדבריו, במקרה של אבו מאזן, אם ארה״ב תתעקש, "החוק האמריקני עשוי לגבור על ההסכמים, והכניסה תיאסר".

11:23am
המרכז הירושלמי
הגיע הזמן להכריע את חמאס, ולהכריע גם את שקרי האו"ם

 

בעקבות הודעת דובר צה"ל בערבית על פינוי שכונת זייתון הבוקר, סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, חוקר ב-JCFA, מברך על המהלך ואומר: "חיכינו לזה הרבה זמן – זה מה שצריך כדי להכריע את חמאס. מי שחשב שהחטופים ישתחררו במו"מ טעה. צריך לפעול בכוח, ולהציל כמה שיותר חיים". לדבריו, מדובר במבחן משילות למדינה כולה: "האם זו מדינה שיש לה צבא או צבא שיש לו מדינה?" הוא מצפה שהקבינט יקבל החלטה אמיצה, ושהצבא יעמיד תוכניות ריאליות למימוש הכרעה צבאית בעזה.

לגבי ההכרה במדינה פלסטינית, הירש טוען כי אין לכך משמעות מעשית – זו מניפולציה שמשרתת את הטרור בלבד. הוא תוקף את ההתנהלות מול צרפת: "יש להם קונסוליה בירושלים. אם הם יכירו במדינה פלסטינית, שילכו לרמאללה או לעזה". הירש מציע לממשלה לעבור מהסברה לתקיפה תודעתית יזומה, במיוחד מול שקרי האו"ם. "חיכינו לחשיפת קמפיין ההרעבה במקום להוביל נרטיב אמיתי בעצמנו. כל יום צריך לפרסם את האמת, זה נשק קריטי לא פחות מהלחימה בשטח".

 הראיון המלא

11:32am
המרכז הירושלמי
סיוע לעזה? נשק בידיים של חמאס

"חמאס לא מנסה להאכיל את עמו – הוא מקריב אותו עבור ניצחונות תודעתיים", כותבת ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריה, הקהילה הבינלאומית משחקת לידיים של ארגון טרור שמנצל כל משאית סיוע: "87% מהסיוע שנשלח לעזה נבזז בידי חמאס", היא מציינת, "התוצאה: רעב מבוים, אזרחים מותקפים על ידי חמושים, וכל זאת כשהתקשורת מאשימה דווקא את ישראל".

נירנשטיין מצביעה על האבסורד: "כשהאו״ם יצביע על מדינה פלסטינית, החטופים יישארו בעזה, והסיוע ימשיך להיגנב". מבחינתה, העולם לא רק עיוור למציאות, אלא גם משתף פעולה עם האויב: "המנהיגים שואלים למה חמאס לא רוצה לנהל מו״מ? כי הם לא חייבים. כל ויתור וכל משאית הם צעד נוסף להרס ישראל". זו, לדבריה, לא מדיניות סיוע, זו התאבדות מוסרית של המערב.

3:46pm
המרכז הירושלמי
המלחמה בעזה נמרחת – ובסוף חמאס יכריז על ניצחון

"כל יום שחולף ולא כבשנו את הרצועה – פועל לרעתנו", מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, ישראל מתנהלת מול חמאס בצורה שגויה הן צבאית והן מדינית כבר שנתיים: "אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים, כמו עם חיזבאללה. אלה ארגונים ג’יהאדיסטים – הם לעולם לא יתפרקו מנשק". לדעתו, אסון נוסף הוא זה שיטלטל את ההנהגה לפעולה, בדיוק כפי שהיה בפיגוע במלון פארק לפני מבצע חומת מגן.

בן מנחם מצביע גם על תסכול אמריקאי גובר: "הממשל ידידותי מאוד לישראל, אבל קטאר מוליכה אותו שולל, מבטיחה עסקאות תוך שבועיים שאין להן בסיס". מול חזון ההכרעה, הוא שולל לחלוטין צעדי ביניים כמו כתר או מצור: "זה יהיה בומרנג וייגמר בכך שהם יכריזו על ניצחון, כשאנחנו ניגרר למלחמת חורף קשה יותר". המסקנה שלו חדה: "חייבים לצאת למבצע, למחוק את חמאס ולשים סוף לאשליות. זה או אנחנו או הם".

 
3:46pm
המרכז הירושלמי
חשיפה לצפון: האם חזבאללה נערך מחדש?

למרות הרטוריקה המרגיעה, כי המצב הביטחוני הוא מהטובים בעשורים האחרונים, בפועל כבר בנובמבר 2024 חזבאללה הפר את הסכם הפסקת האש. "אני חושב שזו הרגעה, אם אתה קורא לעומק את דבריו של אלוף פיקוד הצפון", מסביר, אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, בראיון לחדשות 13.

החוקר מדגיש כי "הגבול בין סוריה ללבנון הוא פרוץ – יש 136 מעברים בלתי חוקיים, שחלקם נשלטים בשלט רחוק בידי כוחות עוינים". באמצעות אותם מעברים זורמות סחורות אסורות, ודרכם מצליחה איראן להעביר אמצעי לחימה לחזבאללה. כך הארגון מתחזק ומתחמש מחדש, למרות המאמצים לבלום אותו.

חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו, וממשלת לבנון מתקשה או אינה מעוניינת לפעול נגדו. ההתעצמות הזו, בצד הגבול הצפוני של ישראל, מחייבת בחינה מחודשת של האיום ושל ההיערכות מולו. לדבריו, "השליח האמריקאי עצמו הודיע שנכשל בכפיית פירוק חזבאללה מנשקו".

12:15pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (מיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון: "מי שחשב שסיימנו עם חיזבאללה, פשוט טעה וזה יתפוצץ לו בפרצוף. את המידע סיפק השליח האמריקאי שאמר שנכשל במאמציו לגרום לארגון להתפרק מנשקו".

לדבריו, "איראן מנצלת את הגבול הפרוץ בין סוריה ללבנון כדי להעביר נשק וכספים והוא משלים את ההיערכות שלו לקראת עימות מול ישראל". נריה מסביר כי כעת, ישראל עוקבת ב-7 עיניים ומחסלת פעילים בדרום לבנון. "אני נזכר במשפט שרבין היה אומר תמיד שהעולם ישפוט אותנו לפי המעשים ולא על פי הדיבורים. מה שחסר זה מעשה, לקחת אחריות, לקחת יוזמה ולהחליט על התארגנות מחדש", הוא מסכם.

2:30pm
המרכז הירושלמי
ישראל במצור מדיני – ומה מתכנן הקבינט?

ישראל לכודה בלחץ מדיני ובינלאומי הולך ומחמיר, מזהיר יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון. לדבריו, "ישראל לא מכריעה את המלחמה, גם בגלל טעויות שלנו וגם בגלל הקמפיין השקרי שמופעל נגדה". בן מנחם מצביע על כך שאפילו הנשיא טראמפ, שתומך בישראל, מאותת ש"ישראל היא זו שצריכה להחליט". הוא מעריך שמתבשל מהלך אסטרטגי, אולי צבאי, אבל לא רואה את צה"ל כובש את עזה כולה או מגייס לסבבי מילואים נוספים. "הכנסת מזון לרצועה היא לא מהלך הומניטרי, זו עזרה לאויב", הוא טוען.

הדאגה המרכזית היא מה שמתרחש בזירה המדינית, בעיקר מול ארה"ב, שעד כה מונעת מהלומות מדיניות באו"ם באמצעות וטו. בן מנחם מדגיש את הצורך בהכרעה מהירה וברורה: "לא ייתכן שזה נמשך שנתיים. המטרה לא ברורה. החיילים שואלים – מה עכשיו?" לדבריו, צה"ל מסוגל לכבוש את הרצועה ולחלץ את החטופים, אך ללא הכרעה מדינית – אין מוצא. "זו כבר החלטה מוסרית. או שמסיימים עם זה, או שמוותרים לחמאס – וגם אז לא נקבל את כל החטופים", הוא מסכם.

2:20pm
המרכז הירושלמי
איראן-ישראל: בין הפסקת האש לסערה הבאה

יוני בן מנחם מדגיש כי הפסקת האש בין ישראל לאיראן אינה אלא הפוגה זמנית, בעוד שני הצדדים נערכים לעימות הבא. לדבריו, "איראן עדיין מסוגלת לשגר מטח מהיר של מאות טילים בליסטיים לעבר ישראל, כפי שעשתה באפריל 2024" – אך מהלך כזה, הוא מציין, "יהיה מסוכן מאוד מבחינתה, כיוון שישראל תגיב בעוצמה מוחצת בשטחה של איראן". בן מנחם מצביע על כך שהעימות בין המדינות נמצא בשלב ביניים, שבו ההרתעה ההדדית שברירית וכל טעות עלולה להצית מחדש את הלחימה.

12:12pm
המרכז הירושלמי
הטבח הבא כבר מתוכנן – והמערב מממן אותו בשתיקה

מאות אזרחים דרוזים נטבחו לאחרונה בסווידא, כולל נשים וילדים, בפשיטה אכזרית של כוחות הביטחון במדינה – שמורכבים בפועל ממיליציות סלפיות-ג'יהאדיסטיות. משטר א-שרע, שמיתג את עצמו כ"ממשל סורי חדש", הוא למעשה גלגול מודרני של דאע"ש, בשיתוף פעולה עם לוחמים זרים ובחסות סעודיה וארה"ב.

דליה זיאדה, חוקרת במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, כותבת כי הטיהור האתני נגד הדרוזים והעלווים נעשה בגלוי, והמערב לא רק שותק – הוא משתף פעולה. "מאות מיליוני דולרים מוזרמים להשקעות במשטר הדמים הזה, שמבצע הוצאות להורג, ביזה והשמדת קהילות שלמות בשם הסדר. השלטון הג'יהאדיסטי הזה הוא איום עולמי".

12:10pm
המרכז הירושלמי
הפסקת האש קרסה: חיזבאללה נערך למלחמה עם ישראל

אל"מ (במיל') ד"ר ז'ק נריה, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר כי חיזבאללה בלבנון אינו עוצר, אלא נערך למלחמה. "המצב בלבנון חוצה את קו הסכנה", הוא אומר. לדבריו, הארגון לא רק שמסרב להתפרק מנשקו, אלא אף "מגביר את אחיזתו במוסדות המדינה, בעוד וושינגטון מתעסקת בטקטיקות דיפלומטיות חסרות שיניים".

נריה טוען כי אין עוד זמן למשחקים: "חיזבאללה לא משחק על זמן – הוא מנצל אותו". לדבריו, בזמן ששליחים אמריקאים ממשיכים לקרוא להידברות, חיזבאללה משלים מהלכים לקראת עימות עתידי. "ישראל תיאלץ להגיב", הוא מעריך, "ובמוקדם או במאוחר, המזרח התיכון יתלקח שוב".

 
12:19pm
המרכז הירושלמי
הסיוע ההומניטרי נוחת בידי חמאס, לא בידי העם

ד"ר פיאמה נירנשטיין, חוקרת ב-JCFA, מתארת תמונה עגומה של המתרחש בעזה: "כל משלוח סיוע מגיע לידי חמאס – לא לידי האזרחים". לדבריה, מדובר באסטרטגיה ברורה של הארגון: שימוש במזון ובתרופות כמנוף לשליטה, כפייה ויצירת נאמנות. "הסיוע ההומניטרי הפך לנשק", היא כותבת, ומבהירה כי "זו לא תוצאה שולית של המלחמה, אלא לב שלטונו של חמאס".

9:37am
המרכז הירושלמי
הזירה הבאה: סערה טורקית בים התיכון

אבירם בלאיש, סגן נשיא המרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מזהיר מהמהלכים האחרונים של טורקיה בזירה הלובית, שמצביעים על שינוי אסטרטגי במדיניות אנקרה. לדבריו, טורקיה שעד כה הסתמכה על קשרים בלעדיים עם ממשלת טריפולי, בוחנת כעת שיתוף פעולה גם עם הגורמים המזרחיים בלוב – בראשותו של ח'ליפה חפטר. "היעד הוא להבטיח לעצמה נתח נאה מתקציבי השיקום של לוב", הסביר.

9:34am

Close