עבור לתוכן העמוד
Menu

תרזה: כשהפלסטינים יהיו שוחרי שלום תקום יישות פלסטינית

אל"מ ד"ר דני תרזה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני צבור ומדינה, אומר בראיון לישי שנרב בגל"צ כי "יש לנו אחראיות כלפי ילדינו וכלפי עצמנו. אנחנו לא יכולים לשלוט על עם אחר משום שהדבר אינו עומד בערכים היהודים שלנו".

תרזה מבהיר כי המפה ששורטטה במסגרת חזון השלום של טראמפ מדברת על מסגרתה ביטחון של ישראל וכי הקולות שאומרים כי יש להמתין או כי תקום מיד מדינה פלסטינית הם "מאחזי עייניים".

לדברי המומחה למיפוי, בחזון טראמפ יש שינוי פרדיגמה חשוב: "אם עד עכשיו דיברו על כך שאנחנו כובשים אדמה של עם אחר. הפרדיגמה החדשה אורמת כי זו מבינה שלנו, זו נחלת אבותינו ואנחנו על מנת לא לשלוט בעם אחר אנו מוכנים להתפשר". תרזה מוסיף: "אם בעבר חשבנו שהנה רק נצא מהשטחים והעבר נשכח, נוכחנו דעת שלא כך המציאות".

התנאים למדינה פלסטינית

תרזה מבהיר כי מיש קורא את "חזון טראמפ" מבין כי על הפלסטינים לעמוד תחילה בתנאים שיבטיחו את הביטחון של ישראל וכי גם ארה"ב מבהירה כי יישות עוינת כמו שרבים חוששים ממנה, לא תקום ליד ישראל.

"הם כבר קוראים לעצמם מדינה פלסטינית. על נייר המכתבים רשום 'מדינה פלסטינית' , אבל אנחנו צריכים לפעול. הפלסטינים צריכים להבין כי עליהם לעמוד בתנאים להקמת מדינה כמו: פירוז עזה, הפסקת תשלומים למחבלים והפסקת ההסתה נגד ישראל, תנאים שהם לא יוכלו לעמוד בהם. כשהם יהפכו להיות שוחרי שלום , אז הם יוכלו להקים יישות".

תרזה מוסיף כי מדינה או יישות פלסטינית צריכה שתהיה לה אפשרות להגיע ממקום למקום באופן חופשי והדבר עומד עם האינטרסים של מדינת ישראל.