עבור לתוכן העמוד
Menu

תגובת איראן לטראמפ – פחד

לקראת ה-12 במאי: הסכם הגרעין עם איראן על פרק: הרולד רוד, חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ויועץ מומחה לאסלאם במשרד ההגנה של ארה"ב, התייחס לסכנה האיראנית ולדרך ההונאה של שלטון האיתולות את העולם המערבי. רוד השתתף בכנס המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בנושא יחסי ישראל –אירופה בו נכחו בכירים רבים ממדינות שונות באיחוד האירופי.

"לאיראן ישנה היסטוריה מפוארת וארוכה. ובמחקר ההיסטורי אנחנו לומדים כיצד מדינות מגיבות לדברים, מתי הן פועלות? ואיראן – היא פועלת אך ורק תחת כוח", קובע המומחה. כדוגמה לדבריו מספר רוד על משבר השבויים האמריקאים בשגרירות בטהראן וטוען כי איראן נכנע לשחרר את הדיפלומטים 45 דקות לאחר השבעתו של רייגן כנשיא, וזאת מן החשש לתגובת הממשל החדש.

לאחר מכן מנתח רוד את ממשל אובאמה וטוען כי הממשל האמריקני נתן לאיראנים כמעט כל דבר שחפצו בו. בתגובה לכך הממשל האיראני החל להציק ולהתקיף את הצי האמריקני השוהה במפרץ, שבה חיילים של הצבא והשפיל אותם למטרות יח"צ ואף הפיל מזל"ט של הצבא ומכר את סודותיו לאויבים של ארה"ב.

כניסתו של טראמפ לתפקיד הביאה לשינוי המדיניות האיראנית ולתגובת פחד של הממשל הפרסי. "מאז כניסתו לתפקיד של טראמפ פחתה עד לכלום ההתנגשות בין הצי של ארה"ב לצי האיראני", אומר רוד ומוסיף כי פיטוריו של טירלסון בשבוע שעבר וההכרזה של טראמפ כי השניים לא ראו עין בעין את המדיניות כלפי איראן ומינויו של פומפיו לתפקיד החדש, הביאו את האיראנים לפחד גדול לקראת ה-12 במאי.