עבור לתוכן העמוד
Menu

שנה אחרי – כיצד השפיע חיסולו של סולימאני על המזה"ת

ההחלטה של הנשיא טראמפ לפני שנה לחסל את הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים וזרוע הביצוע של המנהיג העליון עלי ח'מינאי במזה"ת, הייתה אחת ההחלטות החשובות שקיבל הנשיא בתקופת כהונתו יש לה תרומה גדולה והיא מהווה ציון דרך חשוב במלחמה נגד סכנות הטרור האיראני.

הסיבה המיידית לחיסולו של קאסם סולימאני הייתה עובדת היותו "פצצה מתקתקת". הוא תכנן התקפות מיידיות על דיפלומטים וחיילים אמריקנים וגם את תקיפתה של שגרירות ארה"ב בבגדאד ולכן קיבל הנשיא טראמפ את ההחלטה לחסלו.

הנשיא טראמפ הצדיק את החלטתו בכך שקאסם סולימאני הרג ופצע קשה אלפי אמריקנים לאורך שנים ותכנן להרוג רבים אחרים. טענתו – "סולימאני היה אחראי בדרך ישירה ועקיפה למותם של מיליונים, כולל למספר גדול של מפגינים שנהרגו באחרונה באיראן".

חיסולו של קאסם סולימאני היווה מכה מבצעית ומורלית אדירה לאיראן ולציר השיעי שהיא עומדת בראשו , מדובר באדם בכיר ביותר בצמרת המדינית-ביטחונית האיראנית שרבים ראו בו את יורשו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

סולימאני היה המתאם הראשי של "ציר ההתנגדות" בין הצמרת האירנית לבין שלוחותיה באפגניסטאן,בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ורצועת עזה, הוא גם הוביל את הלחימה נגד כוחות דאע"ש בעיראק ובסוריה.

חיסולו היה השפלה גדולה לאיראן ופגיעה בכבודה הלאומי. יתכן שחיסולו וההרתעה שיצרה ארה"ב מול איראן והיעדרותו מן המפה המזרח תיכונית עודדו גם את מי שחיסל את "אבי הפצצה הגרעינית" האיראנית, המדען מוחסן פח'רי זאדה, לבצע את המעשה.

אחת מהנחות היסוד של חיסולו של קאסם סולימאני הייתה שבגלל הכריזמה הגדולה שלו ומקבץ יכולותיו האסטרטגיות והמבצעיות, כל מי שיחליף אותו בתפקידו יתקשה להיכנס לנעליו הגדולות ובכך תיחלש פעילות הטרור האיראנית במזה"ת, ואכן, בהחלט אפשר לומר שבחלוף שנה למותו, יורשו הגנרל אסמעיל קאא'ני מתקשה להיכנס לנעליו.

קאסם סולימאני חוסל ב-3 בינואר בשנה שעברה באמצעות מל"ט אמריקני שירה טילים לעבר מכוניתו בשדה התעופה בבגדאד, יחד עמו נהרג אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש ארגון "אלחשד א-שעבי" שהוא ארגון הגג של המליציות הפרו איראניות בעיראק.

הגנרל קאסם סולימאני היה סמל לאומי של איראן וחיסולו רק הדגיש זאת. ההלוויה הענקית שנערכה לו ביטאה את תחושות הזעם והתיסכול של העם האיראני שכבודו נפגע מחיסול אחד ממנהיגיו הבכירים, זו אחת הסיבות שההנהגה האיראנית מגלה נחישות לנקום את מותו כדי לשקם את כבודה הלאומי.

למרות מעמדו הרם בצמרת השלטון האיראנית, קאסם סולימאני היה מפקד שטח במשך 22 שנים והייתה לו השפעה גדולה על המליציות הפרו איראניות בכל רחבי המזרח התיכון, הוא פעל לחזק את מעמדה של איראן במזרח התיכון ולהפיץ את "המהפכה החו'מיינסטית" במדינות ערב.

חיסולו עודד את הפרלמנט העיראקי לקבל החלטה, זמן קצר לאחר החיסול, לדרוש מהממשלה את הוצאת כל הכוחות הזרים מעיראק.
מוקדם מדי לשפוט את עוצמת הפגיעה המבצעית ביכולותיה של איראן בעקבות החיסול. איראן ממשיכה אמנם להתבסס צבאית בסוריה, אך יש כבר סימנים כי מדובר בעוצמה פחותה מבעבר.

אסמעיל קאא'ני מתקשה להתמודד עם הפעילות האווירית של צה"ל נגד מאמצי ההתפשטות של איראן,האיראנים לא הצליחו עד כה לפתוח חזית חדשה פעילה משטח סוריה נגד ישראל.

בעיראק נמשכת פעילות המליציות הפרו איראניות והן ממשיכות לתקוף יעדים אמריקנים כדי להביא לנסיגת צבא ארה"ב מעיראק, אולם ההרתעה של ממשל טראמפ נגדן התחזקה בעקבות החיסול.

גם פרוייקט הטילים המדוייקים ארוכי הטווח נמשך בסוריה ובלבנון ואף הגיע לידיהם של המורדים החות'ים בתימן וכנראה גם לרצועת עזה,קשה לדעת מה היה קורה בתחומי הפעילות האלה לו היה נשאר בחיים, אולם על פי גורמים ביטחוניים בישראל אין ספק שהפעילות הזו הואטה ושובשה בעקבות חיסולו.
על פי גורמים יודעי דבר, הוואקום הביטחוני שנוצר באיראן בעקבות חיסולו סייע גם לפגיעה במערכת הצנטרופוגות המתקדמות במתקן הגרעיני בנתנז ולחיסולו של מדען הגרעין פח'רי זאדה.

לקאסם סולימאני הייתה גם השפעה חשובה על ההתעצמות של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, הוא העביר להם עשרות מיליוני דולרים במשך השנים כדי לממן את פעילותם נגד ישראל, אמצעי לחימה מתקדמים ודאג לאימונים באיראן ובסוריה של פעילי טרור מרצועת עזה.

זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי אמר בראיון ב-31 בדצמבר לערוץ "אל-מיאדין":

" כל הנשק הקלאסי שברשותנו הגיע לרצועת עזה באמצעות קאסם סולימאני, סוריה וחזבאללה.קאסם סולימאני ביקר בסודאן ודאג לכך שהיא תשמש תחנה להעברת הנשק לרצועת עזה".

והוא הוסיף: "כל יחידות יצור הנשק של חמאס והג'יהאד האסלאמי התאמנו באיראן, כיום יש לנו מהנדסים ומומחים ליצור נשק בצועת עזה והם מאמנים צוותים נוספים".

ואילו אוסאמה חמדאן דובר חמאס אמר ב-1בינואר:

"הקשר בין קאסם סולימאני להנהגת התנועה המדינית והצבאית היה עמוק, היה לו תפקיד ראשי בתמיכה בהתנגדות ובמה שהיא הגיעה אליו, טילי הנ"ט מדגם "קורנט" הגיעו לרצועה במהלך 2012 והיה לו תפקיד בשליחתם לרצועה".

הביקורת על החיסול

המותחים ביקורת במדינות המערב על החיסול של קאסם סולימאני טוענים כי חיסולו יחזק את התמיכה העממית בזרם השמרני באיראן וכי הדבר יבוא לידי ביטוי בבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב.

לטענתם, החיסול המוצלח הגביר את המוטיבציה של איראן ואת נחישותה לגרש את הנוכחות האמריקנית במזה"ת, החיסול הביא את המתיחות בין ארה"ב לאיראן לשיא חדש והאיראנים לא ישקטו עד שלא ינקמו את מותו.

לאחר החיסול הגיבה איראן בירי של עשרות טילים לעבר הבסיס האמריקני "עין אלאסד" בעיראק, אולם איראן חששה מלהרוג חיילים אמריקנים והודיעה מראש לארה"ב על מטרת התקיפה כדי למנוע אבידות בנפש שרק יחריפו את המתיחות בין שתי המדינות.

התגובות הבלתי צפויות של הנשיא טראמפ בקשר לאיראן יצרו הרתעה גדולה בטהראן מפני תגובות צבאיות אמריקניות חריפות, איראן נאלצה בשנה החולפת לאמץ את עקרון "הסבלנות האסטרטגית" ולהמתין בסבלנות למועד הנוח ביותר מבחינתה לביצוע פיגועי נקם על מותו של קאסם סולימאני.

על פי גורמים איראניים, המועד הזה הולך ומתקרב עם סיום כהונתו של הנשיא טראמפ ב-20 בינואר, אולם ארה"ב מתנהלת בזהירות עד כה כדי שלא לפתוח חזיתות חדשות.

גם איראן מתנהלת בקור רוח אך באמצעי התקשורת שלה נשמעים איומים של בכירי השלטון ו"משמרות המהפכה" על נקמה בארה"ב ב"זמן המתאים", אסמעיל קאא'ני יורשו של סולימאני בתפקיד מפקד כוח "קודס" איים בסוף השבוע גם בתגובה בתוך ארה"ב על החיסול של מפקדו, איראן שומרת על עמימות גדולה לגבי כוונות הנקמה שלה אך בצד נחישותה לסלק את כוחות צבא ארה"ב מעיראק היא נזהרת לפי שעה ומביעה בפומבי כוונות חיוביות לפתוח דף חדש עם הנשיא הבא ג'ו ביידן כדי שיסיר את הסנקציות החריפות שהוטלו עליה.

יש חשיבות רבה לחיסולו של קאסם סולימאני בכל הקשור לחיזוק ההרתעה במאבק נגד הטרור וההתפשטות האיראנית במזרח התיכון, הנשיא טראמפ לא היסס לחצות את מה שנחשב בעיני רבים ל"קו אדום" והורה על חיסולו של סולימאני שהפך לאגדה בעודו בחייו ובכך העביר מסר לכל מי שעוסק בטרור באיראן עצמה ובמזרח התיכון כי ארה"ב נחושה להילחם בו גם אם התגובה האיראנית תהייה חריפה.

המתיחות במפרץ הפרסי גברה לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני, איראן מבצעת פעילויות "חשודות" באמצעות שלוחותיה בעיראק ובתימן שיתכן וקשורות לתכנון פעולות נקם נגד ארה"ב וישראל, ארה"ב תיגברה את כוחותיה במפרץ, ישראל שיגרה צוללת לים סוף ומפלס המתיחות במזה"ת עלה, הנשיא טראמפ אמור לעזוב את הבית הלבן ב-20 בחודש וצריך להמתין ולראות האם איראן תעז להגיב בפיגועי נקם לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא הבא.