עבור לתוכן העמוד
Menu

שיראק ויחסו לישראל

נשיא צרפת לשעבר ז'ק שיראק הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 86. שיראק כיהן כנשיא ה-22 של הרפובליקה בין השנים 1995 ל-2007. קודם לכן שימש במשך כ-18 שנים כראש עיריית פריז.

במהלך כהונתו כנשיא התנגד שיראק ליציאה של הקואליציה המערבית למלחמה בעיראק, הכיר באחריות משתפי הפעולה הצרפתים בגירוש היהודים מצרפת בשואה וצמצם את כהונת הנשיא ל-7 שנים. תחת מנהיגותו נקטה צרפת לרוב קו פרו ערבי והוא הרבה למתות ביקורת על מדיניות ישראל בשטחים. ב-1995 השתתף שיראק בהלוויית יצחק רבין בירושלים, ושנה לאחר מכן הגיע לביקור נוסף בישראל. בשנת 2011 הואשם שיראק בעבירות שחיתות ולאחר שהורשע נגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי.

"הוא הלך לעולמו בשלווה הבוקר, כשהוא מוקף באהוביו", אמר חתנו, פרדריק סאלה-ברו. בעקבות הידיעה על מותו, ראש הבית התחתון של הפרלמנט הפריע לדיון כדי לערוך דקת דומיה.

אוהד את הפלסטינים, עוין את ישראל

במהלך שנותיו כנשיא הוא הוביל את צרפת לעבר קו פרו-פלסטיני מובהק. בשנת 1998 הוא ביקר בישראל כנשיא צרפת, בביקור שהסתיים במבוכה כשהוא צעק על המאבטחים באנגלית רצוצה שאם הם יפריעו לו במגע עם הקהל במהלך סיור בירושלים הוא יעלה על מטוסו ויעזוב. לאחר פרוץ האינתיפאדה בשנת 2000 הוא תמך בגלוי בפלסטינים ותקף את ישראל, מה שהוביל לקריאות בישראל להחרים את צרפת כיעד תיירותי.

שיראק אירח מספר פעמים בפריז את אסד האב ואת אסד הבן, והיה אחד ממנהיגי המערב הבודדים שהגיעו להלווייתו של אסד בשנת 2000. ב-2004 שיראק קיבל את יאסר ערפאת לטיפול בבית חולים צבאי בפריז בימיו האחרונים, ולאחר מותו ליווה את ארונו באופן אישי. למרות זאת, אחרי תכנית ההתנתקות הסכימו שרון ושיראק להפשיר את היחסים ושרון ביקר בפריז מיד לאחר ביצוע הנסיגה.

חולשתו הפוליטית בימיו האחרונים התבטאה בין השאר בכך שהוא לא הצליח להקים לעצמו יורש: הוא ביקש שדומיניק דה-וילפאן יירש אותו, אך המפלגה דווקא בחרה בשר הפנים ניקולא סרקוזי שנבחר לנשיאות ב-2007 ולא היה חביב על שיראק בלשון המעטה. לאחר שעזב את ארמון האליזה הוא הורשע במעילה ונשלח לשנתיים מאסר על תנאי. פרט לכך, מצבו הבריאותי היה קשה והוא מיעט בהופעות ציבוריות לאחר סיום תפקידו.