עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "מקרון יודע שהוא לא יצליח לשכנע את טראמפ"

"מקרון לא יצליח לשכנע את טראמפ", כך מעריך תא"ל במיל יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנשואים אסטרטגים. הדברים נאמרים עם תחילת פגישתו של נשיא צרפת מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בניסיון אירופאי אחרון ללחוץ על נשיא ארה"ב שלא ייסוג מהסכם הגרעין עם איראן.

"מקרון יודע כי אם ההסכם ימשיך בצורה הזו לאיראן יהיה ארסנל גרעיני בעוד כ-30 שנה", אומר קופרווסר וממשיך בהערכתו כי הסנקציות המשניות, קרי הסנקציות על חברות זרות הסוחרות עם איראן, על ידי חברות מארה"ב, שאותן מתכנן הנשיא טראמפ, הם הגורם המכריע שממנו מפחדים האירופים. "אני מניח שהם יעדיפו את הכלכלה של ארה"ב מאשר את הכלכלה של איראן", אומר קופרווסר.

"איראן מפחדת מאוד מפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין,, מעריך קופרווסר וזאת לדבריו כי אין להם הרבה צעדים אותם הם יכולים לעשות כנגד החלטת הנשיא טראמפ. להערכתו זו הסיבה מדוע המטבע האיראני נצמא בשפל חסר תקדים וכי הדבר צפוי להמשיך לאחר החלטת הנשיא טראמפ, דבר שעלול להשפיע על השלטון באיראן.

חוקר המרכז הירושלמי מעריך לאיראן יש מספיק מרחב להגיב להתקפה הישראלית בעקבות יירוט המזל"ט ותקיפת בסיס T4 וכי התגובה לאו דווקא חייבת להיות מול ישראל ישירות, אלא כפי שעשתה בעבר בעת פיצוץ השגרירות בארגנטינה בשנות ה-90.

עוד אומר קופרווסר כי איראן מבקשת להשיג שלוש מטרות בהתבססותה בסוריה:

  1. חיזוק כוחו הצבאי של החיזבאללה על ידי נשק מפר שוויון
  2. הקמת יכולות צבאיות להתמודדות ישירה מול ישראל – זו הסיבה של להקמת בסיסים צבאיים על אדמת סוריה
  3. הקמת תשתית למפעלים מסוגים שונים שאסורה עליהם בעקבות הגבלות בינלאומיות ורחוק מן העין הבינלאומית – אולי אף חלקים מתכנית הגרעין.

"ישראל הבהירה גם לרוסים וגם לאיראנים כי כל הצעדים הללו אינם מקובלים עליה ולכן ישראל פועלת על מנת למנוע אותם", אומר קופרווסר. לדבריו של מנכ"ל המשרד לנשאים אסטרטגיים לשעבר , ההתבססות האיראנית התאפשרה אך ורק בשל הנשיא אובאמה שהיה נחוש באותה עת להשיג את הסכם הגרעין וראה באיראן כוח שאפשר להסתמך עליו במזרח התיכון אל מול דאעש.