עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "כל תגובה עלולה להוביל למלחמה"

"יש פה משוואה חדשה במאזן הכוחות של ארה"ב מול איראן,, אומר בראיון באולפן YNET תא"ל במיל. יוסי קופרווסר לשעבר רח"ט המחקר של אמ"ן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני.

קופרווסר רואה בהתנקשות בחייו של סולימאני ציון דרך חשוב מאוד במאבק אותו מנהלת איראן מול ארה"ב ולהפך. יותר מכל חושב קופרווסר כי מדובר בהזדמנות לעם העיראקי ולעם באיראן לנצל אותה על מנת להחליף את השלטון. " נפל דבר. האירוע הזה הוא שינוי משמעותי בהתנהלות הסכסוך של איראן מול ארה"ב. ארה"ב לקחה סיכון בצעד זה וברור שתהיה איראנית. הדבר המרכזי כעת בעייני איראן הוא המערכה על עיראק, צריך לזכור שגם אל מוהנדס חוסל וחוסר היכולת לשמור על עיראק עלול להקרין גם לעבר איראן ואפילו צפון קוריאה תצטרך לחשוב", מעריך קופרווסר.

מדיניות ארה"ב במזה"ת

"ארה"ב מעולם לא איבדה את התיאבון במזה"ת. היא משחקת נכון את המשחק שאיראן מנסה להציב בפניה. איראן מנסה להציב מלכודת בפני ארה"ב שרצתה ולהציבה בפני דילמה או שאתם מוותרים על הסנקציות או שאתם תתמודדו מול מלחמת התשה. ארה"ב בתגובה המשיכה לדבוק בסנקציות ולהוביל את העימות כך ש"הולכים על כל הקופה", מסביר קופרווסר ואומר כי איראן בעצם הריגת החייל האמריקני חצתה את הסף ופתחה תיבה ת פנדורה והיא משלמת על כך. "איראן במצוקה כעת וכל תגובה עלולה להוביל למלחמה".

חיסול סולמאני מציב את חמיאני במצב הוא הוא נמצא במבוכה גדולה. בשבוע שעבר אמר וצייץ נגד הנשיא טראמפ כי הוא לא יכול בפעול לעשות כלום נגד איראן. "עוד לא יבשה הדיו וטראמפ הודיע לו אחרת", אומר קופרווסר. "הפגיעה בסולמאני מציבה אותו במקום בעייתי.

בישראל אומר קורפווסר לא מבינים את המסר של ארה"ב. טראמפ נשאר עקבי במה שהוא מבקש להשיג – אין בעיה עם מו"מ מעמדת כוח ואם האיראנים מוכנים להיכנע אני מוכן לזה. הסנקציות לא יוסרו והסכם הגרעין לא יחודש עד שיהיה שינוי מהותי, מסביר קופרווסר.

עיראק – המאבק של איראן מול ארה"ב

"האינטרס האמריקני הוא לעזור לממשלת עיראק לממש את השלטון מסוג אחר ממה שהיה עד עכשיו. רה"מ שהתפטר היה נציגה של טהראן ובשל המצב כעת ישנו חוסר יציבות גדול במדינה". קופרווסר מעריך כי הדרישה להסגת הכוחות של ארה"ב מעיראק על ידי "כתייב חיזבאללה" תקבל תנופה לאור האירועים האחרונים ואולי אף תצא לפועל בעקבות הרצון של ארה"ב למזער נזקים. "לא מדובר באבדה גדולה אם זה יקרה,, מעריך קופרווסר.

פורסם ב-6 לינואר 2020