עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "ישנו חשש להסלמה מול איראן"

"איראן חוששת שיתפתח משהו שיאיים על שרידות המשטר", כך אומר היום (רביעי) תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, לשעבר רח"ט המחקר באמ"ן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

"מעבר לצד הישראלי לאיראן יש היום צד יותר נרחב מולו היא מתמודדת – מה שקורה בעיראק, לבנון ומה שהיה בשבוע שעבר ממול הג'יהאד ברצועת עזה, הדברים הם כולם חלק מהתמודדות של איראן מול ארה"ב בסופו של דבר וזו אחת הדרכים שאיראן מוצאת לנכון להתמודד מולה. אנחנו צריכים להיות ערניים  מאוד", אומר קופרווסר בראיון לגלי צה"ל.

קופרווסר ממשיל בהסברו ואומר כי איראן נמצאת במערכה בעצם מול ארה"ב שמנסה למנוע את ייצוא המהפכה ואת פיתוח הגרעין האיראני. ישראל היא חלק מאותה מערכה כבעלת ברית של ארה"ב ולכן גם היא חלק מן המשחק האיראני.

על התגובה הישראלית לנוכח הירי מסוריה אומר קופרווסר כי "אין ספק שיש פוטנציאל להסלמה,. לדבריו המערכה מול ההתבססות האיראנית , היא כבר ארוכת שנים  ובעבר לאיראן היו נפגעים, חלקם אפילו בכירים. הנפגעים בתקיפה היום יכולים להיות איראנים או אנשי מליציות הנתמכים על ידי איראן ויש לכך השפעה על התגובה של איראן.

התיאום מול הרוסים

רח"ט המחקר באמ"ן לשעבר אומר כי ישראל מנסה מזה שנים להסביר לרוסים בסוריה כי הסכנה של ההתבססות האירנית היא גם כלפי רוסיה ולא רק נגד ישראל. ישראל מודיעה ומנהלת דיאלוג מול רוסיה כי אינה תוכל לעמוד מנגד מול הפעילות האירנית המאיימת עליה. מצדם של הרוסים הם צריכים את הכוחות האירניים על הקרקע על מנת לשמר את משטר אסד , אבל מודעים לכך שישראל צריכה לפעול ומבקשת ליצור את התאום מולה.

ישראל מגיבה על הירי לשטחה

חיל האוויר ביצע הלילה סדרה נרחבת של תקיפות אוויריות בדרום סוריה, בעיקר בסביבות הבירה דמשק. על פי דיווחים בכלי תקשורת המזוהים עם המורדים,יש הרוגים ופצועים בגל התקיפות.
מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים. עוד מסר כי התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות על-ידי כוח איראני משטח סוריה לשטח ישראל, וכוונה לפגוע בשטח ישראל .
מפת התקיפות של חיל האוויר // צילום: דובר צה"ל
בצה"ל טוענים כי במהלך התקיפה בוצע ירי של טילי קרקע-אוויר סורי על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה. בעקבות כך הושמדו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות מצה"ל נמסר כי "התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל אתמול היא הוכחה נוספת וברורה לתכלית הנוכחית האיראנית בסוריה. התבססות זו מהווה סכנה לביטחון ישראל, ליציבות האזורית ולמשטר הסורי".
"כמו כן, צה"ל רואה במשטר הסורי נושא באחריות לנעשה בשטחו, ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל. פעולות מסוג זה יגררו תגובה חריפה. צה"ל ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש נגד ההתבססות האיראנית בסוריה. צה"ל נמצא במוכנות גבוהה למגוון תרחישים וימשיך לפעול ככל שיידרש למען ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל. יש להישמע להנחיות פיקוד העורף שיעודכנו אם יידרש",נמסר מהצבא.
סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" דיווחה כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו וכי מספר מטרות אויב הופלו בשמי הבירה הלילה. כלי תקשורת אחרים דיווחו על שני גלים של תקיפה.
גורמים צבאיים בסוריה האשימו את ישראל בתקיפות וטענו שמטוסים ישראלים חדרו לסוריה משטח לבנון כשהם תוקפים מטרות במדינה, כך דיווחו כלי תקשורת בסוריה.  עוד טענו הגורמים כי רוב הטילים שנורו לעבר המטרות ייורטו.
תמונה שפורסמה בסוריה ומציגה מבנה מגורים שנפגע בתקיפה 
על פי הדיווחים, האתרים שהותקפו היו שדה התעופה הבינלאומי של דמשק, שדה התעופה הצבאי מאזה, מתקן ממנו פועלים כוחות של משמרות המהפכה והמיליציות הנאמנות לאיראן בסוריה.
באתר החדשות של סוכנות הידיעות סאנא דווח כי בני משפחה נפגעו מ"טיל ישראל" שפגע בבית מגורים והובלו לטיפול רפואי בבירה דמשק. עוד דווח כי בית מגורים נוסף נפגע בכפר סאסא, מערבית לבירה. תמונות שפורסמו מציגות נזק למבנים שנטען כי נגרם מהקפה הישראלית.
אזעקות נשמעו אתמול ביישובים בצפון הגולן ובגליל העליון. תושבים באזור דיווחו כי שמעו הדי פיצוצים.  כעבור זמן קצר נמסר מדובר צה"ל כי ארבעה שיגורים זוהו מכיוון סוריה לשטח ישראל, אשר יורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל.