עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: המערכה על עיראק היא המשך המאבק בין איראן לארה"ב

לאחר תקיפת שגרירות ארה"ב בבגדאד , בירת עיראק אתמול (שלישי) החליטה ארה"ב על תגבור כוחותיה במזרח התיכון. הפנטגון הודיע כי בנוסף לחיילי המארינס שנשלחו כדי להגן על השגרירות, כ-750 חיילים  נשלחו לאזור, וכי תגבורת נוספת נמצאת בהכנות בימים הקרובים.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צייץ בחשבון הטוויטר שלו אתמול כי "שגרירות ארצות הברית בעיראק נותרה בטוחה במשך שעות. רבים מהלוחמים שלנו הגיעו מיד לאזור. אני מודה לנשיא ולראש ממשלת עיראק עבור התגובה המהירה שלהם. איראן תישא במלוא האחריות לאובדן חיים או לנזק שייגרם, בכל אחד מהמתקנים שלנו. הם ישלמו מחיר מאוד גדול. זאת לא אזהרה". מזכיר ההגנה האמריקני מארק אספר אמר כי כי הוא אישר את משלוח התגבורת כתגובה מיידית.

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התייחס היום בראיון להתפתחויות האחרונות במאבק בין ארה"ב לאיראן שמתבטא כרגע בעיראק. לדברי קופרווסר יש שלטון מרכזי שנשען על המליציות הפרו איראניות עצמם. גם מקורבים רבים בשלטון קשורים אל איראן ואל "כתייב חיזבאללה", כמו ראש הממשלה ושר הפנים שהוא קרובו של מפקד "כתייב חיזבאללה".

האת ה"אור הירוק" להפגין מול השגרירות נתן המשטר עצמו. החיילים העיראקים הם אילו שפתחו את השערים של ה"אזור הירוק" וזה לאחר שהם נלחמו ביד קשה נגד המפגינים נגד איראן שביקשו להיכנס אל אותו אזור וזה ברור איפה לצאת עיראק. מצד שני היא לא רוצה להרחיב את התביעה להוציא את הכוחות של ארה"ב מעיראק שזו התביעה של "כתייב חיזבאללה" שפרסמו אתמול כי מדובר בפעילות ראשונה נגד האמריקאים וההפניה לפרלמנט העיראקי על מנת לצאת מעיראק".
לדברי קופרווסר האיום על ארה"ב שתוציא את כוחותיה הוא איום שמחרף בעת האחרונה מעל הנוכחות שם. אבל צריך לראות את הדברים במסגרת המערכה הגולה יותר – מאבק ארה"ב באיראן ולהפך. "לראשונה התייצב טראמפ לצד המפגינים בעיראק , לאחר כחודשיים של הפגנות שם. הוא הבין כי המערכה על עיראק היא חלק מן המערכה על עתיד המשטר האיראני".

לדברי קופרווסר ישנם גורמים במזה"ת המבקשים לגרור את ארה"ב למלחמת התשה. אותם גורמים, כמו איראן, במשך שנים התכוננו לרגע זה ממש. טרמאפ מבין זאת ולא נותן להם לגרור את החיילים של ארה"ב. לתפיסתו מלמה כלכלית, כמו הסנקציות אותם הוא הטיל על איראן הן הדרך לגרום למשטר לבחור בשרידתו או בהפלתו. "המשטר בחר במדיניות של הסלמה מבוקרת שאנחנו רואים מאז מאי 2019 . הוא הסיר את ההתחייבויות שלו בהסכם הגרעין ופוגע בשייט במפרץ פוגע בשדות הנט של סעודיה ונגד השגרירות. כתוצאה מכך הוא ציפה שארה"ב תבטל אתה סנקציות או שתיגרר למלחמת התשה מה שטראמפ אומר זה אני לא אגרר לזה ואם תפגעו בנו "דיר באלקטם" נלך למערכה אחת גדולה".

קופרווסר מדגיש כי כרגע המלחמה הזו מתרחשת בעיראק ואנחנו צריכים להבין שזה גם עלול לגלוש אלינו.