עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: אין שום סיכוי להקמה של מדינה פלסטינית

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, לשעבר רח"ט המחקר באמ"ן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אומר בראיון לערוץ 20 כי את ישראל צריכה להטריד המערכה בצפון מאשר המצב בדרום. "אנחנו בעיצומה של מלחמה מתמשכת לעיצוב פניה של הזירה הצפונית כולה" ,אומר קופרווסר וממשיך: "למרות ההצלחות החלקיות של ישראל בזירה הצפונית חשוב להמשיך במאבק למניעת התבססותה של איראן בסוריה".

"המטרה של איראן בסוריה בראש ובראשונה היא ליצור ראש חץ אסטרטגי היכול לפגוע בנכס של ארה"ב – פגיעה בישראל", אומר קופרווסר ומסביר כי המטרה הי שתהיה אופציה לפגיעה על רקע משבר הסכם הגרעין.

לדבריו של רח"ט המחקר באמ"ן לשעבר ההצהרה כי ישראל היא זו שתקפה את סוריה השבוע אינה נכונה משום שברור לכל השחקנים כי שישראל עשתה זאת ולכן אין שום גורם הרתעתי בצעד זה.

המזרח התיכון – שינוי המדיניות של טראמפ

נסיגת כוחות ארה"ב מסוריה עליה הכריז הנשיא לפני כמה ימים אינה איום על ישראל, לפי קופרווסר. לדבריו טרמאפ שינה את המדיניות של אובאמה ב-180 מעלות וחתך אתה קשר עם הציר הראדיקלי , אותו אימץ אובאמה ומדינות אירופה במטרה ולנסות לשנות את המזרח התיכון. קופרווסר מסביר כי אובאמה בחר במסגרתה מאבק בין המדינות הראדיקליות למדינו הפרגמטיות את המדינות הראדיקליות הריאליסטיות , כאילו שהבינו כי במצב הנוכחי הן לא יצליחו להכריע את המערב אולם ממשיכות לחשוב כי יצליחו לעשות כך. "טראמפ שינה את הכיוון וחזר לתמוך במדינות הפרגמטית . היציאה מסוריה היא חלק מאותו מאבק לאחר שסיים את המלחמה בדאעש".

קופרווסר התייחס גם לאיום של טראמפ על טורקיה כי ימוטט את הכלכלה ואומר: "טראמפ מאמין בעוצמה הכלכלית של ארה"ב. הוא מאמין כי ביכולתו למוטט את איראן במידת הצורך ולכן הוא מאמין כי יוכל לעשות זאת מול טורקיה".

הזירה הפלסטינית – אף אחד לא רוצה מדינה פלסטינית

לאחר מכן התפנה קופרווסר לדבר על הזירה הפלסטינית ותקף את האנשים המאמינים עדיין באפשרות של הקמה של מדינה פלסטינית מלאה בשטחי יהודה ושומרון. "כדי שתהיה מדינה פלסטינית צריך להתרחש שינוי אדיר בנאטריב הפלסטיני – הכרה בישראל כמדינת העם היהודי , הכרה בזכויות של העם היודי בישראל ועוד רבים. גם הרעיונות של השארה של חיילי צה"ל מעבר לגדר אינם פרטים בסופו של דבר".

לדבריו של קופרווסר מרבית הצמרת הביטחונית בישראל לא מוכנה להשלים עם חוסר היכולת של הפלסטינים לשנות את הנארטיב ולכן הם אינם מבינים על מה הם מדברים. לדבריו הפלסטינים יסכימו אולי לדבר שהוא פחות ממדינה אבל כחלק ממדיניות השלבים משום שהם עדיין מאמינים בזכותם על יפו.