עבור לתוכן העמוד
Menu

פרופ' ברנרד לואיס 1916-2018: המהפכה האיראנית כמו – המהפכה הרוסית והצרפתית

ההיסטוריון היהודי-אמריקאי ברנרד לואיס, אחד המזרחנים המפורסמים והמשפיעים ביותר בעולם, שהתריע מ"מלחמת התרבויות" בין האיסלאם למערב, מת ביום שבת בגיל 101 בניו ג'רזי בארה"ב.

לואיס היה יועץ לנשיאי ארה"ב ולמנהיגים ישראלים והיה מידידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ואף התארח לשיחה עם חוקר המרכז, דן דייקר, במסגרת כנס ירושלים בשנת 2009 על המצב במזרח התיכון.

"למהפכה האיראנית הייתה השפעה דומה למהפכה הצרפתית ולמהפכה הרוסית", אמר פרופ' לואיס. "איראן היא אומה, בניגוד למדינות מוסלמיות אחרות, שיש מאחוריה מורשת, היסטוריה והיא מבקשת לחזור אל הימים שהיא הייתה אימפריה".

לדבריו של פרופ' לואיס מדובר במאבק על רקע דתי ושליטה על דת האסלאם. "איראן מכוונת לא רק אל המזרח תיכון כפי שאנחנו מכירים אותו, אל אגם מזרחה אל אפגניסטן ומערבה אל המדינות הסוניות בצפון מערב אפריקה". חוקר המזרח התיכון מוצא גם נקודה חשובה שלדעתו יש לשים אליה לב: "ישנו אספקט נוסף – האספקט האפוקליפטי", אומר לואיס וממשיך "באסלאם כמו ביהדות ובנצרות, ישנו את תרחיש "יום הדין" בו יתרחש הקרב המכריע בין כוחות הטוב לכוחות הרשע.  בקרב קבוצה מסוימת בהנהגה האיראנית, המזוהה עם הנשיא לשעבר, אחמדינג'ד, ישנה אמונה כי "המאדי", הנביא –הגיע וכי אנו נמצאים במהלך הקרבות אותו 'יום דין'. חשוב להבין זאת בהקשר של תכנית הגרעין האיראנית", אומר הפרופ' "לברה"מ היה נשק גרעיני, אולם היא לא השתמשה בו כי הבינה כי 'דוקטרינת ההשמדה ההדדית' עובדת לרעתה – זה היה גורם מרתיע. אצל ההנהגה האיראנית לא מדובר בהרתעה אלא בתמריץ וזו העת לקרב הסופי", מעריך לואיס.

לדבריו של חוקר המזרח התיכון אין אנו יכולים לשפוט את העולם המוסלמי בסטנדרטים של העולם המערבי וזו טעות שאנו נוהגים לעשות. "אנחנו נמצאים במאה ה-21 לספירת הנוצרים ואילו הם נמצאים במאה ה-15 לספירת המוסלמים. הם מבוססים על מערכת אחרת של דת, היסטוריה, מסרים וחינוך. לכן חובה על החוקרים ללמוד לפחות שפה אחת של מדינה מוסלמית, דבר שחוקרי המזרח התיכון לצערי לא עושים, וללמוד את הדברים בהקשר של ההיסטוריה, הדת והתרבות של המקום. כך ניתן להבין את המזרח התיכון", אמר לואיס.