עבור לתוכן העמוד
Menu

סדרת הטלוויזיה שמסעירה את העולם הערבי בחודש הרמאדאן

כבכל שנה בצום הרמאדן, מקרינים ערוצי הטלוויזיה הערביים סדרות דרמה שהוכנו מראש ומשודרות מדי יום להנעים את ערביהם של הצופים המוסלמים אחרי ארוחת ה"איפטאר".
אחת הסדרות המוצלחות שריתקה בשנים קודמות עשרות מליוני מוסלמים למרקעי הטלוויזיה הייתה הסדרה "באב אלחארה", אופרת סבון סורית ששודרה במשך חמש שנים רצופות במהלך צום רמאדאן.

הסדרה תיארה את קורות תושביה של שכונה בדמשק בתקופה שבין שתי מלחמות העולם כאשר סוריה ולבנון היו תחת משטר קולוניאלי צרפתי.
אולם השנה מעוררת סדרה חדשה עניין רב ומחלוקת בעולם הערבי ואם היא אכן תשודר, כמתוכנן בעד כשבועיים, היא אמורה להשיג אחוזי צפיה גבוהים בעקבות הסערה שהתעוררה.
מדובר בסדרה בשם "אום הארון" מבית היוצר של ערוץ MBC המספרת סיפור אמיתי על אישה יהודייה שחייה בכווית בשנות ה-40 של המאה הקודמת ועל היהודים באזור המפרץ ובה מסרים סמויים על סיבלותיהם.

בסדרה יש סיפורי אהבה בין יהודים למוסלמים ומנהגים וטקסים יהודיים.

את התפקיד של "אום הארון" מגלמת השחקנית הכוויתית הידועה חיאת אלפהד ומופיעים בה עוד כמה שחקנים ערבים ידועים מכווית וסעודיה.

את הסדרה הפיק וביים הבמאי המצרי מוחמד ג'מאל אלעדל.

צילומי הסדרה הסתיימו לפני פרוץ מגיפת הקורונה בעוד צילום של סדרות טלוויזיה אחרות לא הושלם בגלל המגיפה.

כל מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל בעולם הערבי התעוררו והחלו לתקוף ברשתות החברתיות את הסדרה כי היא מעודדת נורמליזציה עם ישראל ומתעלמת מהסבל שהיא גורמת לפלסטינים, אולם היו גם קולות אחרים שהגנו על הסדרה ואמרו כי היא מעידה על כך שהיו יהודים ערבים שאהבו את מולדתם והיו נאמנים לה באופן מלא.

13 גופים בעולם הערבי המתנגדים לנורמליזציה עם ישראל פירסמו הודעה הקוראת שלא לשדר את סדרת הטלוויזיה "אום הארון" בטענה השיא מזייפת את המציאות מקדמת את הנורמליזציה עם ישראל.

 

האגודה הירדנית לתמיכה בהתנגדות ונגד הנורמלזיציה עם ישראל פירסמה ב-11 באפריל הודעה המגנה את הסדרה "אום הארון" על כך שהיא "קוראת לדו קיום עם האויב הציוני ומציגה את הסכסוך כסכסוך דתי, בעוד האויב מנסה לשבור את המחסום הפסיכולוגי העויין של הערבים".

ההודעה קראה לשלטונות כווית להעמיד לדין את השחקנית חיאת אלפהד על כך שהפרה את חוקי החרם על ישראל.

גורמים במפרץ מסרו כי ממשלת כווית סירבה לשדר את הסדרה בערוצי הטלוויזיה שלה.

כווית ידועה בעמדותיה המתנגדות לנורמליזציה עם ישראל ותמיכתה בפלסטינים.

הקרנת הסדרה "אום הארון" במהלך חודש רמאדאן תוך כדי מגיפת הקורונה אמורה לרתק צופים רבים, הדלפת הפרטים על תוכן הסדרה והסערה ברשתות החברתיות מעלות שוב לסדר היום את נושא הנורמליציה עם ישראל.

שידור הסדרה "אום הארון" אמור לתרום לנורמלזיציה עם ישראל, על פי ההדלפות ברשתות החברתיות אין בה הסתה נגד היהודים או ישראל, הנורמליזציה בין ישראל לכמה מדינות במפרץ מתקיימת כבר בפועל מאחורי הקלעים אך מדינות המפרץ חוששות לתת לה פומבי בגלל התנגדות הפלסטינים.