עבור לתוכן העמוד
Menu

לראשונה בהיסטוריה: טקס יום הזיכרון בבחריין

בטקס מרגש ציינה הקהילה היהודית בבחריין לראשונה בתולדותיה את יום השואה והגבורה בטקס וירטואלי בזום ביוזמת ארגון "עשרת הדברות" , ארגון הגג של יהדות בחריין. הטקס נערך בבית הכנסת של הקהילה ששופץ לאחרונה ביוזמת המלך.

את הטקס יזמה, הודה נונו, בת למשפחה יהודית, שכהנה בעבר כשגרירת בחריין בארה"ב ואורח הכבוד היה ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל משרד החוץ שנפגש עם נונו בעת ביקורו בבחריין בדצמבר 2020.

בנאומו בפני הקהילה היהודית הזכיר ד"ר גולד את נאומו כמנכ"ל משרד החוץ בברגן בלזן (2016) והזהיר מפני הרוח האנטישמית החדשה הנושבת גם עתה באירופה. "קיים איום פיזי ממשי לעם היהודי הנובע ממשטר במזרח התיכון שמצעד טילים בבירתו כמעט מדי שנה ומהדק למשגריו את המילים "יש למחוק את ישראל מהמפה." אינך יכול למחוק מדינה מהמפה מבלי להוות איום קיומי על האנשים החיים בה. ו אינה אובססיה, אלא מילה מקודשת שמסרו לנו הקורבנות מתחת להריסות מלחמת העולם השנייה", אמר.

מנכ"ל משרד החוץ ביקר את החלטת ה-ICC לפתוח בחקירה נגד ישראל והתייחס לתפקידו המקורי של בית הדין שהוקם בעידוד של ישראל ומשפטנים יהודים מובילים:  "על ישראל לעשות כל שביכולתה בכדי לזהות את סימני האזהרה ואת איומי רצח העם ולהתגייס וללחוץ על מדינות כדי למנוע זאת. זוהי אחריות עצומה, אך כניצולי הפשע הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית, עלינו לשאת בנטל זה ולהתחייב לגרש את האיום הזה ממשפחת העמים".

ד"ר גולד, סיים בדברי שבח למלך חמאד בן איסה אל ח'ליפה, וציין כי בחריין בניגוד למדינות אחרות לא גירשה את היהודים מארצה, זאת בעוד בחריין הייתה למקלט ליהדות עיראק ולעבדים ממזרח אפריקה עוד במאה ה-19: "הוד מעלתו חמאד, עשה שלום עם ישראל ולקח תפקיד מוביל עם המדינות שחתמו על הסכמי אברהם. הוא הקים את מרכז המלך חאמד העולמי לדו קיום ושלווה עוד בשנת 2018, ופתח דלתות חדשות בכך שהיא המדינה הראשונה בעולם הערבי שאימצה את הגדרת IHRA לאנטישמיות. זו לא רק דיפלומטיה חכמה; זהו מעשה של אומץ פוליטי אמיתי שעלינו לזכור תמיד ובשבילו נכבד את תפקידו ההיסטורי".

בסיום הטקס נישאה תפילת "אל מלא רחמים" לזכר הנספים והודלקו נרות לזכר הנספים במסגרת פרויקט "הנר הצהוב" #Yellocandle