עבור לתוכן העמוד
Menu

למחבלים יש, ולמאבק בנגיף אין?

על פי נתונים פלשתיניים רשמיים, ב־2019 שילמה הרשות הפלשתינית למחבלים הכלואים בישראל 517.4 מיליון שקלים, זאת לעומת 502 מיליון שהעבירה ב־2018. בינואר 2020 שולמו כבר 77.1 מיליון. הרש"פ ממשיכה לשלם משכורות למחבלים שנעצרו בישראל ולמשפחות המחבלים ההרוגים גם נוכח המצוקה הכלכלית בימי הקורונה, וזאת למרות הזעם שתשלומים אלה מעוררים בעולם ובישראל ועל אף הצעדים הכלכליים שננקטים נגד הרשות. ארה"ב, הולנד ואוסטרליה הפסיקו את הסיוע לרשות בתגובה לתשלומי המשכורות, ותוכנית השלום של טראמפ מעמידה את ביטול החוק שעל סמכו הרשות מבצעת את התשלומים, כתנאי מוקדם להקמת מדינה פלשתינית. 

ישראל, מצידה, אמורה ליישם את החוק לקיזוז משכורות המחבלים מ־2018, שבהתאם לו ניכתה מדי חודש מהמסים שהיא גובה עבור הרשות את החלק ה־12 מהסכום ששולם בשנה הקודמת כמשכורות למחבלים או למשפחותיהם. הפלשתינים מחו על ההחלטה וסירבו לקבל את כספיהם כל עוד ישראל סירבה להעביר את הסכום המלא, אך בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכם כי הרש"פ תקבל את הכסף בניכוי הסכום האמור.

עם זאת, אף שכבר חלפו יותר משלושה חודשים בשנת 2020, הקבינט הישראלי טרם קיים דיון בנושא יישום החוק לשנת 2020, ומכאן שייתכן שהכסף לחודשים ינואר, פברואר ומארס לא נוכה עדיין. על הקבינט הביטחוני לאשר את הסכום שהוציאה הרשות הפלשתינית בשנת 2019 לתשלום על משכורות למחבלים ולהתחיל לנכות אותו מייד מהכסף שהועבר לרשות על בסיס חודשי.
על רקע התפרצות הקורונה, ביקשה הרשות הפלשתינית מישראל להעביר לידיה את הכספים שניכתה בגין תשלומי המשכורות למחבלים (650 מיליון שקל, לפי מקורות פלשתיניים). בקשה זו נדחתה, אולם במקום זאת, ב־22 במארס, העבירה ישראל לרשות 120 מיליון שקל, שהיו נתונים במחלוקת בין הצדדים, כחלק מתוכנית סיוע חירום למלחמה בנגיף. למרות זאת, ועל אף שיתוף הפעולה במאבק בקורונה, הרשות ממשיכה להפיץ עלילות נגד ישראל, ומאשימה אותה בהפצת המחלה. ברור כי אם הרשות הפלשתינית אכן זקוקה למשאבים כספיים נוספים כדי להילחם במגיפה, היא יכולה להפסיק את התשלומים למחבלים.

יישום הצעדים הכלכליים נגד הרשות, בגין נוהגה הנפסד לעודד טרור באמצעות הבטחה מראש של משכורות נאות (הגדלות בהתאם לחומרת העבירה) לפלשתינים שהורגים ישראלים, לא הביא, בניגוד לאזהרות מצד גורמי שמאל בישראל ובעולם, להתמוטטות הרשות ולהפסקת השת"פ הביטחוני עם ישראל. כפי שהערכתי בעבר, האיומים הללו מצד הרשות אינם ממשיים, מכיוון שקיומה של הרשות הוא ההישג החשוב ביותר של התנועה הלאומית הפלשתינית ומשום ששיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל מועיל הרבה יותר לרשות הפלשתינית, המתמודדת עם איום חמאס, מאשר לישראל.

מדינות נוספות צריכות להתנות את הסיוע לרש"פ בהפסקת תשלום משכורות למחבלים ובביטול החוק הפלשתיני שעל סמכו מתבצעים התשלומים. כשתורמים אירופאים נוספים יאמצו מדיניות זו, יגבר הסיכוי שהתנהלות הרש"פ תשתנה

פורסם לראשונה בישראל היום.