עבור לתוכן העמוד
Menu

לא רק הגרעין האיראני

ד"ר דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ונשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה השתתף ב-28 ליוני, ביחד עם תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר באמ"ן, בכנס זום בהזמנת ד"ר איבתיסם אל קטבי, נשיאה ומייסדת מכון המחקר EPC מאיחוד האמירויות, לדיון בסוגיה :"כיצד למנוע מאיראן מלהגיע לנשק גרעיני".

במסגרת הדיון עלו סוגיות שונות אודות הסכנה מאיראן כמדינת סף גרעינית לעומת הסכנה מימוש רצונה של טהראן להשיג נשק גרעיני. סוגיה נוספת עליה עמד ד"ר גולד ושאינה נידונה, הן בשיחות 2015 והן בשיחות הנוכחיות בוינה, היא סוגיות המליציות השיעיות האיראניות הפרוסות ברחבי המזרח התיכון כאיום ליציבות האזור, לא פחות מהאיום של איראן כמדינת סף גרעין.

"אם חשבו לאחר הסכם ה-JCPOA כי המליציות השיעיות יחלשו, אז מכון מחקר של טוני בלייר פרסם לאחרונה מחקר בסוגיה וחשף כי הדברים התנהלו בצורה הפוכה והנוכחות שלהם ברחבי המזרח התיכון רק גדלה כמו פטריות", מספר נשיא המרכז הירושלמי וממשיך: "חייבים לתת מענה לסוגיה זו גם במו"מ בווינה. החשש שלי הוא כי ההתפשטות האיראנית לא תיעצר בעזה, תימן סוריה ולבנון אלא תגיע גם אל הגבול המזרחי של ישראל –ירדן. על המערב לגעת גם בסוגיה זו".

תא"ל במיל. קופרווסר התייחס אף הוא לסוגיה זו ואמר כי אם איראן תחצה את סף הגרעין כוחות הפרוקסי שלה במזרח התיכון ירגישו בנוח הרבה יותר להגדיל את הפעילות שלה בגלל הגב הגרעיני מטהראן ויפעלו ביתר שאת להפיץ את האידיאולוגיה של איראן ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו.

בתגובה לשאלה הדגיש קופרווסר כי לדעתו האופציה הצבאית הישראלית נגד איראן עוד עומדת על הפרק.