עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מנסה לזרז עסקת חילופי שבויים חדשה

הזרוע הצבאית של חמאס עז א-דין אלקסאם פירסמה אמש במפתיע הודעה חריגה על התדרדרות במצב אחד השבויים הישראלים שבידיה.

ההודעה פורסמה סמוך לשעה שמונה בערב, זמן הפריים טיים בערוצי הטלוויזיה בישראל, כדי  לנסות ולהשיג מקסימום של השפעה על דעת הקהל הישראלית.

"אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס מסר כי "חלה הדרדרות רפואית במצבו של אחד השבויים הישראלים" שנמצאים בידיה וכי בשעות הקרובות יימסרו פרטים נוספים.

גורמים ברצועת עזה טוענים כי בשעות הקרובות תפרסם הזרוע הצבאית סרטון וידיאו קצר כדי להוכיח את דבריה.

הודעת חמאס לא פירטה באיזה שבוי ישראלי מדובר, בידי חמאס שני ישראלים חיים, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

שני חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל שנפלו בשבי במהלך מבצע " צוק איתן" בשנת 2014 אינם בחיים לפי הערכות צה"ל, אך חמאס שומר על עמימות מכוונת ואינו מוסר פרטים על גורלם כדי לנסות ולסחוט את ישראל במשא ומתן ולהשיג שחרור של יותר מחבלים בתמורה למידע שימסור.

אברה מנגיסטו מוחזק בשבי חמאס בעזה כשמונה שנים. בספטמבר 2014 הוא צעד מביתו שבאשקלון אל חוף זיקים, המשיך דרומה וחצה את הגבול הימי בין עזה לישראל, ושם נפל בשבי חמאס. כמה חודשים לאחר מכן חצה את הגבול לרצועת עזה הישאם א-סייד, בדואי תושב הדרום. שניהם מוחזקים מאז בידי חמאס, בני משפחותיהם של השניים טענו במהלך כול השנים כי הם לוקים בבעיות נפשיות.

לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה על הודעת חמאס כי "חמאס מוכיח שהוא ארגון טרור ציני ונפשע שמחזיק אזרחים פגועי נפש בניגוד לחוקים והאמנות הבינלאומיים".

ההודעה הטילה את האחריות למצבם של האזרחים השבויים על ארגון חמאס והדגישה כי ישראל תמשיך במאמציה בתיווך מצרים להשבת השבויים והנעדרים.

גורמים ביטחוניים מסרו כי בהסתמך על המידע המודיעיני שמצוי ברשותם לא ידוע על שום שינוי במצבם הרפואי של השבויים הישראלים.

נראה כי חמאס נוקט בשיטה של לוחמה פסיכולוגית כדי לעורר מחדש את נושא עסקת חילופי השבויים ולהעלותה מחדש לראש סדר היום בישראל, לאחר שהמשא ומתן  באמצעות  המתווכים נקלע למבוי סתום, וזאת ערב הבחירות בישראל.

ממשלות ישראל אינן  מוכנות  מאז "עסקת שליט" שסוכמה ב-2011 לחזור על הטעויות שהיו בעסקה שבה שוחררו 1,027 מחבלים תמורת חייל ישראלי אחד חי, ב"עסקת שליט" שוחררו מחבלים מסוכנים והשב"כ עצר מחדש כ-70 מהם לאחר שחזרו לפעילות טרור.

אין זו הפעם הראשונה שהזרוע הצבאית של חמאס מנסה לעשות תרגילי לוחמה פסיכולוגית בעניין השבויים  והנעדרים.

לפני כשנה פירסם ערוץ אל-ג'זירה, שמשמש שופר של חמאס, הקלטת אודיו שנטען כי היא של "חייל ישראלי שבוי", גורמי ביטחון בישראל אמרו אז בתגובה כי מדובר בקלטת מזוייפת וכי אין מדובר בקולו של אברה מנגיסטו, חמאס פשוט ניסה לעורר את דעת הקהל בישראל כדי ליצור לחץ על הממשלה להתקדם במשא ומתן על עסקת חילופי שבויים חדשה.

 

;

בחמאס דורשים כי העסקה תהייה גדולה יותר בהיקפה מ"עסקת שליט" תמורת החזרת ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים.

חמאס דורש שהעסקה החדשה תתבצע בשני שלבים, בדיוק כמו "עסקת שליט", בשלב הראשון ימסור הארגון דיווח מתועד על מצבם של ארבעת השבויים והנעדרים ובתמורה תשחרר ישראל 250 מחבלים ובהם חולים, נשים וקטינים.

בשלב השני תשחרר ישראל כאלפיים מחבלים ובהם כ-400 מחבלים רוצחים, כולל סמלי טרור.

ישראל דוחה כל דרישה לשחרר מחבלים "עם דם על הידיים" שמרצים עונשים של כמה מאסרי עולם בבתי הכלא בישראל.

מדובר במחבלים כמו אחמד א-סייד ועבדאללה ברגותי שהם ארכי מחבלים של ארגון חמאס ועוד אדריכלי טרור מארגונים אחרים כמו מרוואן ברגותי, בכיר תנועת פת"ח, ואחמד סעאדאת, ראש ארגון החזית העממית.

 

חשש גדול ברש"פ

ברש"פ מרוצים מהמבוי הסתום במגעים לעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס. גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי עסקה כזו תחזק את מעמדה של תנועת חמאס בשטחים ותחליש את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

ביצוע העסקה יתן נקודות רבות לחמאס ברחוב הפלסטיני והיא תצטייר כמי שהצילה את חייהם של אסירים ביטחוניים מבוגרים וחולים ותשגר מסר כי ישראל נכנעת ללחץ הטרור וזו השפה היחידה שהיא מבינה ולא שפת המו"מ שבה מדברת הרש"פ עמה.

מחמוד עבאס חושש גם כי המחבלים הבכירים שישוחררו בעסקה והינם תושבי הגדה ישובו לבתיהם ויקימו תשתיות טרור חדשות נגד הרש"פ ונגד ישראל, דבר שיסבך את המאבק בטרור בתחומי הרש"פ ועלול לסכן את שלטונו.