עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס ממשיך לחפש הישגים – הפעם גזרת השו"ן

ערוץ אל-ג'זירה הקטארי, שמשמש כשופר התעמולה והלוחמה הפסיכולוגית של ארגון חמאס, שידר אמש סרט לוחמה פסיכולוגית מבית המדרש של חמאס על 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.

שידור הסרט בעיתוי הנוכחי מעיד על הרצון של ארגון חמאס לממש את הישגי סבב הלחימה האחרון ולזרז את עסקת חילופי השבויים עם ישראל, בתנאים שלו, כדי להביא לשחרורם של מאות מחבלים רוצחים.

בחמאס מבינים ששיקום הרצועה לא ייצא לפועל ללא החזרת השבויים והנעדרים הישראלים – זהו התנאי שהציבה ישראל, וחמאס מנסה להפעיל לחץ פסיכולוגי על ישראל בעצם העלאת הנושא לסדר היום התקשורתי כדי לעורר את דעת הקהל.

אולם חמאס מסרב לקשור בין עסקת חילופי השבויים לבין שיקום הרצועה, הוא טוען שמדובר בתיק נפרד כדי לנסות ולמקסם את הישגיו ולהביא לשחרור כמה שיותר מחבלים מבתי הכלא בישראל.

בסרט שודרה הקלטה קצרה של קולו של "חייל ישראלי שבוי" עם רמז כי מדובר באברה מנגיסטו. אולם, בני משפחת מנגיסטו אומרים כי אין מדובר בקולו של בנם.

כמו כן שודרו בסרטון כמה תמונות של גלעד שליט מתקופת השבי, תמונות שארגון חמאס מפרסם לראשונה.

מרוואן עיסא, סגנו של רמטכ"ל חמאס מוחמד דף, הופיע לראשונה בצללית, כשפניו מטושטשות, ואמר כי לארגונו יש קלפי מיקוח חזקים כדי להשיג עסקת חילופי שבויים מכובדת עם ישראל וכי מבחינת הזרוע הצבאית זהו הנושא החשוב ביותר כעת.

שיקום המנהרות וייצור הרקטות

רצועת עזה מלקקת את פצעי המלחמה בת 11 הימים. רמטכ"ל החמאס, מוחמד דף, ירד שוב למחתרת והשאיר ליחיא סינוואר לנהל את המערכה הדיפלומטית והתקשורתית על שיקומה של רצועת עזה.

על פי גורמים בחמאס, מוחמד דף ויחיא סינוואר חילקו את המשימות ביניהם – דף נרתם לשיקום מהיר של מערכת המנהרות ("המטרו") שנפגעה בהפצצות חיל האוויר ולחידוש ייצור הרקטות לקראת סבב הלחימה הבא מול ישראל.

מי שמופקד עמו על המשימה הזו הוא סגנו מרוואן עיסא שגם הוא מקפיד על חשאיות ומידור ואיננו מופיע בפומבי.

מרוואן עיסא,חבר הלשכה המדינית של חמאס המכונה "אבו אלבראא' ", הוא אחד המבוקשים המסוכנים ביותר מבחינת ישראל וצה"ל הפציץ את ביתו במהלך מבצע "שומר החומות".

יחיא סינוואר טוען כי רק 3 אחוזים ממערכת המנהרות של חמאס נפגעו מהפצצות חיל האוויר. סביר להניח שהוא איננו אומר את האמת ומדובר בהרבה יותר, בכל מקרה,פעילי הזרוע הצבאית של  חמאס עסוקים כעת, בפיקוח של מוחמד דף, בשיקום המנהרות, אין להם שום כוונה לנטוש את המנהרות שאותן אימצו כדרך חיים, הם מפיקים את הלקחים ומשפרים את המיגון.

באשר לרקטות, ארגון חמאס ירה בסבב הלחימה האחרון כ-4600 רקטות לעבר ישראל, חיל האוויר הישראלי השמיד מהאוויר בין 700 ל-1000 רקטות. על פי ההערכות בצה"ל, נותרו לארגון חמאס עוד כ-6,000 רקטות,חלק מסדנאות הייצור של הרקטות פעל מתחת לאדמה תוך כדי המלחמה ועכשיו הורה מוחמד דף להגביר את קצב הייצור שלהן כדי לחדש את המלאי.

יחיא סינוואר אמר בפגישה עם אקדמאים ב-5 ביוני כי ארגון חמאס קיבל החלטה לירות במהלך סבב הלחימה האחרון את הרקטות הישנות שלו, הוא שומר לסבב הבא את הרקטות החדשות שלו ואת הרקטות הכבדות בעלות ראשי הנפץ של 400 ק"ג חומר נפץ שיכולות לגרום לנזק סביבי גדול מאוד.

דף עובד גם על שיקום יחידת הקומנדו הימי שנחלה כישלון חרוץ במלחמה ולא הצליחה לחדור לישראל לצורך ביצוע פיגועי הרג וחטיפה,היא הייתה אמורה להיות אחד מ"קלפי ההפתעה" האטרטגיים של חמאס.

ארגון חמאס איננו רוצה להיתפס כשהוא לא מוכן מבחינה צבאית מול ישראל. הפסקת האש היא שברירית, המצב במזרח ירושלים מתוח וגם בשכונת שיח' ג'ראח ובהר הבית, הקרב כעת הוא על קבלת המענק החודשי הקטארי בסך 30 מיליון דולר. חמאס נתן לישראל אורכה של שבוע ימים כדי להכניס את הכסף ומאיים להסלים מחדש את המצב על גדר המערכת וגם לחדש את ירי הרקטות לעבר ישראל.

חמאס יצא מעודד מסבב הלחימה האחרון ומתכונן להמשך המלחמה בישראל במקביל לשיקומה של רצועת עזה, בינתיים עוסקים ברצועה רק בפינוי ההריסות בסיוע עשרות כלי רכב הנדסיים כבדים שהגיעו ממצרים, כספי השיקום עדיין לא הגיעו לרצועה ולכן לא מתבצעת בנייה של הבתים ההרוסים.

האם חמאס מורתע?

מנהיג חמאס יחיא סינוואר הגדיר בסוף השבוע שעבר את היעד האסטרטגי של חמאס ואמר:

"אנו ממשיכים בבניית כוח ההתנגדות שיהווה איום אמיתי על ישראל כהכנה  ל"מערכת השחרור", אנו מכינים את כל הגזרות עם הפלסטינים, עם הערבים ועם המוסלמים ובמיוחד עם ציר ההתנגדות שהם שותפים במערכת השחרור".

יחיא סינוואר  רומז כי סבב הלחימה הבא עם ישראל יהיה מלחמה אזורית בהשתתפות איראן, סוריה, חזבאללה והמליציות הפרו איראניות בסוריה, "אם תפרוץ מערכה נוספת עם האויב הציוני,המזרח התיכון כולו יהיה שונה מה שהוא כעת" הזהיר סינוואר, "מה שהיה הוא רק דוגמא קטנה לישראל כיצד תיראה המלחמה (הבאה), זה היה רק מבחן לבחון את היכולות שלנו".

 


ארגון חמאס אימץ אסטרטגיה של סבבי לחימה בישראל, קצרים וארוכים, הנחת היסוד שלו היא כי הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב תמיד יתגייסו לשקם בכספיהן את רצועת עזה ולכן הוא יכול להרשות לעצמו לצאת פעם בכמה שנים לסבב לחימה ארוך נגד ישראל.

לכן, אין שום סיכוי שהוא יפסיק את ההתעצמות הצבאית שלו, במקביל הוא מנסה לקדם את תהליך השיקום ומתחייב כי לא יקח את הכספים שנועדו לשיקום לצורך ההתעצמות הצבאית שלו, כמובן שמדובר בהבטחה על הקרח כפי שמוכיח מה שקרה מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014 ועד היום.

למרבה הצער, האסטרטגיה שמציג ארגון חמאס אחרי המלחמה איננה מראה כי הוא מורתע מישראל, נראה שהמכה הצבאית שהנחיתה עליו ישראל לא הייתה מספיקה להרתיעו, ישראל נכשלה פעמיים בניסיונותיה לחסל את מוחמד דף ויחיא סינוואר ולא הצליחה לפגוע באופן יעיל ולהשמיד את משגרי הרקטות וירי הרקטות נמשך ללא הפסק בכל 11 ימי המלחמה.

כל מומחה צבאי יודע כי אי אפשר להכריע מערכה כזו מן האוויר ואין ברירה אלא לבצע גם תמרון קרקעי שמסגרתו יכנסו כוחות צבא גדולים לרצועת עזה כדי להשמיד את תשתיות הטרור ולפגוע בכוח הצבאי של חמאס שהפך למפלצת טרור.