עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מאותת: מוכנים לסבב נוסף

מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו לפנות בוקר מטרות של ארגון חמאס ברצועת עזה בתגובה על שיגור שתי הרקטות אתמול מהרצועה לעבר גוש דן, ישראל לא קיבלה את הסברי חמאס שהועברו באמצעות המודיעין המצרי כי מדובר ב"תקלה" עקב תנאי מזג האוויר.

גורמים ביטחוניים מסרו כי  תגובת צה"ל הייתה מדודה כדי שלא להביא להסלמה, בינתיים חמאס לא הגיב על תקיפת חיל האוויר הישראלי.

כבר לפני כמה ימים התפרסמה באתרי האינטרנט הפלסטינים קריקטורה שרמזה לחידוש שיגור הרקטות לעבר ישראל בגלל "ברקים" ומזג האוויר החורפי ובמקביל איים ארגון הג'יהאד האסלאמי בחידוש ירי הרקטות אם האסיר המנהלי הישאם אבו הוואש ימות כתוצאה משביתת הרעב שבה פתח לפני 4 חודשים במחאה על מעצרו.

במקביל הגביר חמאס בימים האחרונים את קצב שיגור הרקטות הניסיוניות שהוא מפתח לעבר הים. חמאס מפגין ביטחון עצמי רב ועוסק בהכנות לחידוש הלחימה נגד ישראל למרות הרגיעה היחסית השוררת בגבול הרצועה מאז תום מבצע "שומר החומות".

ב-29 בדצמבר נפצע אזרח ישראלי באורח קל מירי של מחבל ברצועת עזה בעת שעסק בעבודות אחזקה של המכשול הביטחוני שהקימה מערכת הביטחון סביב רצועת עזה, בתגובה ירו טנקים של צה"ל לעבר עמדות צבאיות של חמאס בצפון הרצועה, מהירי נפצעו 3 פלסטינים באורח קל.

השקט ששרר בחודשים האחרונים בגבול הרצועה הוא מדומה ומתעתע, לכן, צריך להתייחס ברצינות רבה לאירועים האחרונים,

בצה"ל טוענים כי הירי לעבר האזרח הישראלי היה ירי של מחבל בודד שפעל על דעת עצמו, מה שנקרא "מחבל סורר" אולם גורמים יודעי דבר ברצועת עזה מסרו כי הירי היה העברת מסר לישראל כי השלמת המכשול הקרקעי הגדול שהקימה ישראל מסביב לרצועה באורך של 65 ק"מ נגד המנהרות החודרות לא תעזור לה וכי ארגון חמאס יתגבר עליו.

"משענת איתנה 2"

התרגיל הצבאי הגדול של החמ"ל המשותף של ארגוני הטרור הפלסטינים שהסתיים בשבוע שעבר ברצועת עזה נקרא "משענת איתנה 2" (אלרוכן א-שדיד-בערבית).

בתרגיל השתתפו 11 מהזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה והוא התקיים בסוף השנה האזרחית כפי שהיה בשנה שעברה.

לפני התרגיל של החמ"ל המשותף של ארגוני הטרור ערכה  הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם" תרגיל גדול נפרד.

בעוד שבתרגיל "המשענת האיתנה 1", בשנה שעברה, הושם הדגש על שיגורי רקטות לעבר הים ושיגור מל"טים , ניתן להצביע על דגשים חדשים בתרגיל שנערך השנה.

התרגיל כלל התגוננות מפני כוחות של צה"ל שמבצעים תמרון יבשתי בתוך שטח הרצועה וגם חדירה של ארגוני הטרור לשטח ישראל באמצעות מנהרה יבשתית חודרת, תקיפת טנקים של צה"ל באמצעות מל"טים וחטיפת חיילים ישראלים.

נראה כי הפעם היו לתרגיל כמה מסרים שאותם רצו ארגוני הטרור ובראשם חמאס להעביר לישראל.

א.חמאס השלים את שיקום היכולות הצבאיות שלו שנפגעו במבצע "שומר החומות" בכל הקשור למערך המנהרות ("המטרו") וייצור מחודש של הרקטות, חמאס אף עשה ניסויי ירי לעבר הים ברקטות חדשות שהוא פיתח לטווח גדול יותר, עם דיוק רב יותר ועם כמות גדולה יותר של חומר נפץ בראשי הנפץ של הרקטות שיכולה לגרום לנזקים ולנפגעים. חמאס גם שיכלל את המל"טים שברשותו, הוא עשה גם בהם ניסויים והם יקחו חלק נכבד במערכה הבאה נגד ישראל.

ב.חמאס פיתח שיטות לפרוץ את המכשול הקרקעי החדש שישראל השלימה את הקמתו מסביב לרצועת עזה והוא מתאמן עליהן , השיטות כוללות חפירת מנהרות חודרות מתחת למכשול עצמו, פריצת המכשול בכמה נקודות באמצעות מכוניות תופת בו זמנית וחדירת אנשי הקומנדו של חמאס לשטח ישראל.

המסר החמאסי לישראל הוא "חומות עזה לא יגנו עליכם".

ג.חטיפת חיילים ואזרחים ישראלים היא אחת המשימות העיקריות בסבב הלחימה הבא, מדובר בהשגת קלף מיקוח אסטרטגי חשוב מבחינת חמאס שיאפשר לסחוט את ישראל, מדובר בחטיפת אזרחים מישובי עוטף עזה וחיילי צה"ל בקו הגבול.

המשימה הזו מקבלת משנה חשיבות לאור המבוי הסתום במגעים על עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס ומה שנתפס על ידי הפלסטינים כ"מצבם הקשה" של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

חמאס מחפש קטליזטור שישבור את הקיפאון, יביא קלפי מיקוח חדשים ונוספים לארגון וימריץ עסקת חילופי שבויים גדולה יותר מ"עסקת שליט" עם ישראל שבמסגרתה ישוחררו אלפי מחבלים, בצמרת חמאס מדברים על הצורך "לנקות" את בתי הכלא בישראל מאסירים ביטחוניים פלסטינים ושחרור לפחות של שני שלישים מתוך יותר מ-5,000 האסירים הביטחוניים.

ההערכה בצה"ל היא כי חמאס איננו מעוניין כעת בסבב לחימה נוסף בגלל תקופת החורף ואי שיקום התשתיות ברצועה, אבל צריך לזכור כי חמאס עלול להפתיע כפי שעשה במתקפת הפתע שלו על ישראל בחודש מאי בשנה שעברה הנקראת "חרב ירושלים".

ירי הרקטות לעבר גוש דן הוא אזהרה לישראל ולמצרים כי חמאס אינו מרוצה מהמצב השורר ברצועת עזה.

מבחינת חמאס, הבנות הרגיעה אינן מיושמות במלואן, שיקום הרצועה מקרטע ומצרים איננה עומדת בהבטחות לחמאס ונוטה יותר לכיוון העמדות הישראליות.

במהלך התרגיל הופיע בשטח אימן נופל, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, שנמלט ב-2011 מהכלא המצרי, אשר הודיע לעיתונאים הפלסטינים שהורשו לסקר חלק מהתרגיל כי נושא שחרור האסירים עומד בראש סולם העדיפויות של חמאס וכי הוא יושג באמצעות חטיפת חיילים ישראלים.

תנועת חמאס מבהירה כי היא דוחה את הדרישה הישראלית לשחרור ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים בתמורה להקלות ושיקום הרצועה וכי הם ישוחררו רק בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים.

צה"ל חייב להפיק את הלקחים מהתרגיל הגדול של ארגוני הטרור הפלסטינים, מערכת המודיעין הישראלית עקבה בעניין רב אחר התרגיל, גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי חשוב מאוד שסבב הלחימה הבא מול חמאס, שהינו רק שאלה של זמן, יהיה ביוזמה ישראלית ויכלול הפתעה של ארגון חמאס ונטרול משמעותי של היכולת הרקטית שלו כבר בשלב הראשון של הלחימה, הרמטכ"ל כבר הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית כזו.