עבור לתוכן העמוד
Menu

הצעד החמישי של איראן: קירוב ההתנגשות מול ארה"ב

איראן הצהיר אתמול כי אינה חייבת לעמוד יותר בהגבלות של הסכם הגרעין בנוגע להעשרת אורניום וזאת במסגרת הצעד החמישי של הנסיגה מההתחייבויות שלהם במסגרת הסכם הגרעין לאחר פרישת ארה"ב ממנו במאי 2018.

לדעתו של תא"ל במיל יוסי קופרווסר מדובר בצעד מרחיק לכת ובעצם מהווה התנקות מהסכם הגרעין. "זה לא סיבה לבכות על כך, אומר קופרווסר וממשיך "זה היה הסכם רע. אבל הוא מקצר את לוחות הזמנים של פרויקט הגרעין ואת הסבירות להתנגשות מול איראן". לדבריו גם אירופה תצטרך כעת לתת מענה לצעד זה של איראן ולהגיב.

קופרווסר מדגיש שיש לראות עד כמה ירחקו לכת האירנים בצעד שלהם שמום שבהצהרתם לא נסוגו מהסכם הפיקוח על הגרעין. "אם יישארו פקחי נוכל ללמוד עד כמה הם עומדים מאחורי ההצהרות שלהם, האם הם מעשירים אורניום לרמה של 20% או רק נשארים ברמת ההצהרה", בכל מקרה מדגיש קופרווסר כי האיחוד האירופי לא יוכל לעמוד מנגד כעת.

חיסול סולמאני – ההשפעה

"החיסול כבר משנה הרבה", אומר קופרווסר. "זה מהלך שמעצב את המציאות באזור ובעולם מחדש. ארה"ב פגעה בסמל מאוד חשוב ומוכר ופגיעה באדם שהיה אמור לשנות את הסדר האזורי והעולמי- זה היה תפקידו ולכן הוא מזוהה כל כך עם המשימה של הפצת השיעה ולכן הצעד של חיסולו הוא פגיעה בעצם בשטר", אומר קופרווסר.
לדבריו סולימאני היה אחראי על מרכיבי ייצוא המהפכה. סולמאני הצטיין גם במרכיבים האופרטיביים וגם במרכיבים הרוחניים. קופרווסר מפנה אל הריאיון אותו העניק לא מזמן לאתר של המנהיג העליון ושם ניתן לראות את הלהט ממנו פעל להפצת המהפכה ולכן האירוע שקרה כואב לאיראנים.

בטווח הקצר מסביר קופרווסר אין השפעה על התשתית שבנה. גם מחליפו , שהיה סגנו יודע את העבודה. הקושי של האירנים נובע בעצם מהלומה של הסנקציות והתגובות של ארה"ב ובנוסף לכך ההתעוררות הערבית בלבנון ובעיקר בעיראק.
"זה לא אובמה", אומר קופרווסר "טרמאפ מוכן להפעיל את כוחו מול איראן והן מקווים לבחירה של ממשל דמוקרטי ידידותי יותר".

ארה"ב – מה המדיניות שלה?

רבים לא היבנו את חוסר התגובה של טראמפ לצעדים הקודמים של איראן נד ארה"ב ובעלות בריתה. להערכתו של רח"ט המחקר לשעבר באמ"ן מדובר בחישוב מושכל של טראמפ שמבקש לא להיגרר למלחמת התשה אליה התכוננו האיראנים שנים והוא בוחר לאיים ולבצע תקיפות חזקות וכואבות. איראן מודעת לכך שאינה יכולה להתמודד מול ארה"ב.