עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיגוע בהודו: נקמה איראנית?

"בד"כ איראן פועלת נגד פעילי אופוזיציה איראנים בחו"ל ונוהגת לפעול בצורה עקיפה נגד ישראל  ולכן צריך להמתין לתמונה המלאה יותר במקרה של הפיגוע בהודו, כך מעריך תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר רח"ט המחקר באמ"ן והמנכ"ל לנושאים אסטרטגים לשעבר.

להערכתו עוד מוקדם להעריך את הדברים וכי התמונה נמצאת בשלביה הראשונים. "יש ככל הנראה קבוצה המבקשת לפגוע ביעדים ישראלים על רקע הפעולות באיראן בהם ישראל חשודה". אולם לדברי קופרווסר לא בטוח כי הקבוצה שביצעה את הפיגוע היא פעולה הקשורה באיראן ישירות או אידיאולוגית. לדבריו "מדובר בפעולה לא מקצועית, ברמה נמוכה. הייתי מצפה לכך שאם האיראנים היו פועלים ומבקשים לנקום הפעולה הייתה בעלת משמעות רבה יותר".

רח"ט המחקר באמ"ן לשעבר מסביר כי בשל הדברים הללו הוא מעריך כי לוו דווקא גורמים איראניים עומדים מאחורי הפעולה ולהערכתו ישנן קבוצות נוספות המבקשות לפגוע בישראל. איראן הוכיחה בעבר כי יש לה יכולות לבצע פעולות תגמול בצורה מרשימה יותר כמו ההתקפה על מתקני ארמקו בסעודיה והפעילות במפרץ נגד ספינות.

הצטרפו עכשיו לערוץ הטלגרם שלנו

עוד הוא מוסיף כי איראן, בעבר, כבר הוציאה פעולות נקם נגד ישראל כמוה פעולות בארגנטינה והפועלות בתאילנד ומדינות נוספות. "לאיראן יש תשתיות טרור במקומות רבים הקשורות אליהן ישירות או באופן עקיף ומכנות ליום פקודה".

הפעולה מראה כי הפוטנציאל והנחישות של איראן לביצוע תגובה עדיין כאן. ישראל והנציגות צריכות להמשיך להיות בכוננות ולמנוע פעולות טרור נגדן.

להערכתו של קופרווסר סיבה נוספת לכך היא של איראן אין אינטרס כרגע לשים במוקד העניינים את הטרור העולמי, דווקא אל מול הממשל החדש, אלא להמשיך את הלחץ שלו לחזרתה של ארה"ב להסכם, דרך לחץ בתחום הגרעין.