עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר בלבנון – חזבאללה לא יוותר

אל"מ במיל. ז'ק נריה, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מסביר כי לדעתו מה שמתרחש כעת בלבנון הוא דומה לדגם האלג'ירי – דרישה לעריפת ראשים והקמת ממשלת טכנוקרטים, אולם בניגוד לאלג'יריה, אין הסכמה עם שום גורם בשלטון בשינוי שהעם דורש. "חזבאללה ונסראללה פעלו כל קשה על מנת למנות נשיא ומממשלה משלהם, הם לא יוותרו על זה", מסביר נריה.

"מאז האביב הערבי אנו כבר רואים בגל שביעי של הפגנות ברחבות לבנון. הפעם הגל הנוכחי הוא שונה מכיוון שהוא חוצה גבולות צפון –דרום, מזרח –מערב, הוא חוצה עדות", נריה ממשיך בדבריו ומסביר "ישנה התקפה חזיתית על החזבאללה הפעם נגד ההתגייסות שלו ועל על כך ששלח 200 אופנוענים עם מקלות כמו באיראן על מנת לשבור את המחאה. הכעס של הציבור הוא על כך שהוא משרת אתה אינטרס האיראני".

לדבריו של יועצו המדיני לשעבר של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, המשבר הוא תולדה של ניהול כושל. "המדיניות הכלכלית של לבנון מאז ומתמיד מושתתת על "קפיטליזם חזירי" , דבר שמוביל לפערים גדולים יותר בחברה. מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, נכנסו ללבנון 2 מיליון פליטים סורים המכבידים על החברה והכלכלה, ישנו משבר פיננסי גדול ושחיתות בצמרת".

נריה מסכם בדבריו ואומר כי למעשה אין פתרון כרגע לממשלה הלבנונית למעט ביצוע של מספר צעדים דרסטיים ופתיחת המשק. "בלבנון אין תעשייה, התיירות קרסה והם נשארו עם הזבל ברחבות".