עבור לתוכן העמוד
Menu

המבחן של חמאס

האירועים בדרום הארץ לאחר חיסולו של אחד מבכירי הג'יהאד האסלאמי והודעת דור צה"ל כי ישראל לא חזרה אל מדיניות החיסולים אלא נטרלה "פצצה מתקתקת" מציבה בפני החמאס דילמה קשה. עד לשעה זו חמאס, מלבד מספר הצהרות לוחמניות והודעה על כינוס המפקדה המשותפת, בינתיים לא ירה לעבר ישראל. לדברי המזרחן, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, פנחס ענברי, מדובר במבחן חשוב של חמאס.

ענברי מסביר כי המחבל שחוסל היווה בעיה גדולה לחמאס בשל החשיבות אותה החל לתפוס בנפח פעילותו וללא תיאום עם הנהגת החמאס וכי חמאס מבין כי עליו לדאוג מצד אחד לביוב ולאזרח בעזה ולא רק למאבק "זו הדילמה שלו כעת", מעריך ענברי.

"האירוע הזה מהווה מבחן גדול לחמאס לשאלה האם הוא כתובת להסדרה מול ישראל או לא. הג'יהאד האסלאמי היה הארגון שקלקל בעבר כל הסדר מול ישראל ולכן החמאס צריך להחליט מה הוא עושה כעת".

"לחמאס בניגוד לג'יהאד האסלאמי יש אינטרסים נוספים במרחב – טורקיה וקטאר. הג'יהאד האסלאמי הוא נאמן אך ורק לאיראן, מסביר ענברי באולפן YNET. "העובדה שישראל מאפשרת את קיום ההלוויה למחבל שחוסל ולא תוקפת בעזה היא איתות לג'יהאד האסלאמי , אין לנו כוונה להחמיר את המצב".

ענברי מסביר כי הג'יהאד האסלאמי בעברו היה ארגון קטן ברצועת עזה. לאחר השתלטות חמאס על עזה וסילוק הפתח' , הוא הפך לאתגר גדול לחמאס, שהוביל לחיסולים בעבר של אנשי הג'יהאד האפילו במסגדים בעזה, עד שאיראן התערבה והסדירה את הסוגיה. אולם הגא"פ ממשיך גם כיום להוות אתגר לחמאס.