עבור לתוכן העמוד
Menu

הכלכלה תכריע את איראן

"האופציה הצבאית של תקיפת תכנית הגרעין של איראן על ידי ארה"ב על השולחן", כך מעריך תא"ל במיל יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים. לדבריו של קופרווסר הנשיא טראמפ כבר הבהיר לאיראן כי אם תנסה להגיע אל עבר הנשק הגרעיני היא תיענש בחומרה, "לכולם ברור כי מדובר באיום צבאי של הנשיא טראמפ", אומר קופרווסר.

"איראן מנסה להתמודד עם מציאות חדשה כאשר היא מבינה כי "המתנה" שקיבלה מ-6  המדינות איתם היא חתמה את הסכם הגרעין הולכת ונעלמת". לדבריו של קופרווסר טהראן מנסה לפנות לאירופה על מנת להציל את ההסכם, אבל נדמה כי הם מבינים, כי בסופו של דבר הלחץ הכלכלי יכריע אותם זאת לאור נסיגת החברות האירופאיות מאיראן.

"האיראנים ינסו במסגרת מערך האיומים להעשיר אורניום לרמה גדולה יותר, אבל אין ספק כי הם יבינו כי אין שום ספק כל הדרכים מובילות לכך שהם יצטרכו להחזיר אל שולחן הדיונים", קופרווסר ממשיך "הם מבינים כי התקדמות לעבר הפצצה הגרעינית במציאות הנוכחית היא נטילת סיכונים גדולים".

קופרווסר מעריך כי מנהיגי אירופה פועלים בצורה בדרך בה הם בחרו כיום משום שהם אינם רוצים להודות כי ההסכם עליו חתמו בשם המערב הוא הסכם כושל. לדבריו של מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר גם הניסיון של האירופאים לשכנע את איראן להוסיף את נושא ההגבלות על פיתוח טילים בליסטיים נענה על ידי ח'מנאי בשלילה מוחלטת.

"אירופה מוכיחה עד כמה עמדתה לא חשובה וגם החברות האירופאיות לא מחכות למנהיגים של היבשת וכבר מבינות כי הסנקציות המשניות של ארה"ב הן הכוח שמוביל אותם לצאת מאיראן". בסיום דבריו אמר קופרווסר כי הוא מאמין כי הלחץ הכלכלי יכריע את הכף וזאת לפני הפנייה אל האופציה הצבאית.